Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Öl humle  (läst 2374 gånger)

Tony Leo

  • Inlägg: 4
Öl humle
« skrivet: 09 aug-20 kl 16:39 »

Har hittat en gammal humleplanta hos en granne.
Törs man prova att göra öl på den eller finns det några risker med det?
Tänkte att jag till att börja med skulle göra en kopp te och se hur det smakar.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Öl humle
« Svar #1 skrivet: 09 aug-20 kl 19:42 »
Om det är en gammal planta så är den nästan garanterat planterad en gång i tiden för att göra öl av. Numera kanske det finns prydnadssorter, men så var det inte förr. Vem vet, det kanske är en gammal fin kultursort som annars inte går att få tag på längre. Några risker finns inte, det finns ingen farlig eller giftig humle.

Pateras

  • Inlägg: 104
    • Uppland
SV: Öl humle
« Svar #2 skrivet: 26 jan-21 kl 08:29 »
Klart du ska prova  Yess

Be

  • Inlägg: 377
    • Finland
SV: Öl humle
« Svar #3 skrivet: 26 jan-21 kl 10:06 »
Definitivt värt att testa skulle jag säga! Men kan vara värt att vara beredd på att nordiska humlesorter inte är så starka, i och med att växtsäsongen är rätt kort. Och just ipor, som hör till det enklare att brygga själv, får inte så stor beska. Åtminstone blev det inte mkt humlesmak i det öl vi försökte brygga i höstas på egenodlad humle från grannskapet.  :)
Ingen människa är illegal

Tångräkan

  • Inlägg: 1963
    • Åland
SV: Öl humle
« Svar #4 skrivet: 05 apr-21 kl 18:04 »
Gammal tråd som flutit upp. Humle har både han- och honplantor. Jag har för mig att det ska bli ett gott öl ska det vara humlekottar från obefruktad honplanta. Den ska alltså ha vuxit utan hanplantor i närheten. Det framgår inte av tråden hurdan planta det är men det skulle vara kul att få veta hur det gick.
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 774
    • Östergötland
SV: Öl humle
« Svar #5 skrivet: 06 apr-21 kl 07:50 »
Gammal tråd som flutit upp. Humle har både han- och honplantor. Jag har för mig att det ska bli ett gott öl ska det vara humlekottar från obefruktad honplanta. Den ska alltså ha vuxit utan hanplantor i närheten. Det framgår inte av tråden hurdan planta det är men det skulle vara kul att få veta hur det gick.

Du är på rätt spår dock inget man behöver vara speciellt orolig för.

Hanplantor är i princip utrotade och mycket ovanliga, det va om jag inte minns fel straffbart att ha hanplantor förr i tiden när det va stort med humle.
men annars riktigt, det sägs att befruktad humle får oönskade smaker , finns dock vissa bryggerier som vill ha befruktat för att få fram nån speciell smak , tror det är i England.

Det man kan göra för att få lite koll är att koka te på humlen för att få lite hum om smakerna den kommer ge.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

300 gäster, 3 användare
isa, xaelanar, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser