Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Saft har jäst  (läst 2815 gånger)

Knubban

  • Inlägg: 1
    • -
Saft har jäst
« skrivet: 27 jul-20 kl 19:34 »
Hej .
I förrgår gjorde jag rårörd jordgubbssaft.  I dag när jag tog ut en flaska ur kylen för och ta mig ett glas så sprutade det ut saft ur flaskan . Tyckte att det smakade lite jäst men även lite bubbligt som kolsyrat vatten . Går den att rädda eller är det bara slänga ?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Saft har jäst
« Svar #1 skrivet: 27 jul-20 kl 21:34 »
Tyvärr har du fått en vildjäsning.

Du kan om du har tur få till jordgubbscider, men det är svårt.

Så kasta är nog ditt alterativ.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Saft har jäst
« Svar #2 skrivet: 27 jul-20 kl 21:44 »
Man ska inte vänta sig att rårörd saft håller sig längre än det sämsta och mest övermogna av bären man har gjort den av.
Egentligen är det nog inte värt att göra mer än man tänker göra av med samma dag.

javill

  • Inlägg: 11355
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Saft har jäst
« Svar #3 skrivet: 29 jul-20 kl 13:51 »
Hej .
I förrgår gjorde jag rårörd jordgubbssaft.  I dag när jag tog ut en flaska ur kylen för och ta mig ett glas så sprutade det ut saft ur flaskan . Tyckte att det smakade lite jäst men även lite bubbligt som kolsyrat vatten . Går den att rädda eller är det bara slänga ?

Ett alternativ, om saften är god trots jäsning, är att koka saften och tillsätta socker och ev konserveringsmedel som du gör vid vanlig saftkokning. Alternativt koka upp för att sedan frysa in.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

358 gäster, 4 användare
xaelanar, Gröfre Slissing, ärt, Ylven

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser