Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kaninungar dör  (läst 2415 gånger)

Eunectes_Murinus

  • Inlägg: 7
Kaninungar dör
« skrivet: 07 jun-20 kl 17:43 »
Har 3 kullar med dvärgvädurar. Första är 6 veckor, andra är 5 veckor och den yngsta är 2 veckor.

För ca 2 veckor sedan dog plötsligt en av ungarna till mellankullen från ena dagen till den andra. Hade aldrig lagt märke till att den verkade klen på något vis.

Förra veckan blev mamman till mellankullen dålig, slutade äta och bajsade inte. Var in till vet som gav henne vätskeersättning och microlax första ggn. Blev inte bättre, så åkte till en annan veterinär ett par dagar senare. Där fick hon vätskeersättning igen, antibiotika och stödmatningspulver. Men det gick inte vägen för henne ändå.

Mellankullen blev då moderlös, så jag fick tips att sätta in hennes kull till någon av de andra honorna. Satte dem till den med den äldre kullen och allt verkade gå bra.

För ett par dagar sedan såg 2 av ungarna i den äldsta kullen vissna ut. Jag tog in dem och såg att de varken åt eller bajsade. Började stödmatning med critical care, gav minifomdroppar, lite annanasjuice, vatten.. masserade magarna försiktigt Men de dog båda två i förrgår.. precis innan de dog var magarna väldigt svullna på dem och allt gick lixom fort.

Igår märkte jag att en till ur samma kull drog sig undan en aning, och nu är jag rädd att den går samma öde till mötes..

Vad är det som händer?! Aldrig varit med om liknande förut.. inte bytt foder.. ger dem rabbfor. Gav samma till mina kullar förra året utan några som helst problem.

De får mkt hö.. Bytte ut allt mitt hö igår, köpte av en Bonde fall att mitt kan ha blivit dåligt. De får också lite gräs och maskrosor..

Någon som varit med om liknande och vet vad det kan bero på??

Ingen diarré eller liknande har någon..

Kan det vara stress för att den andra kullen kom in till dem så de blev för många? Jag tog ut dem igen för säkerhets skull igår till egen bur, mellankullen.. eller kan värmen ha ställt till med något??

Känner mig så förtvivlad och hjälplös.. Detta är tredje året jag föder upp dvärgvädurar och har inte varit med om att de dött vid 6 veckor förut.


Eunectes_Murinus

  • Inlägg: 7
SV: Kaninungar dör
« Svar #1 skrivet: 09 jun-20 kl 11:22 »
Ingen som vet? 😔
Igår fick vi avliva en till kaninunge ur äldsta kullen.. mamma kanin såg även hängig ut, så börjat stödmata henne.
Idag såg ännu en kaninunge hängig ut.
Vad kan det vara för fel 😭
Min tredje kaninhona är hur pigg som helst samt den moderlösa kullen.
Beror det på maten de får så skulle väl alla insjukna ungefär samtidigt..  nu insjuknar de ju en efter en med dagars mellanrum i samma kull.
Blir så förtvivlad.
Överväger att lämna in någon för obduktion om någon mer dör. Vad kan det kosta?

Tossefarmors

  • Inlägg: 256
    • Dalsland
    • tossefarmors gotlandskaniner
SV: Kaninungar dör
« Svar #2 skrivet: 09 jun-20 kl 14:12 »
Så tråkigt för dig. Det enda som jag kan tänka på är om de kan vara drabbade av koccider. Finns det någon möjlighet om du kan testa, och sedan avmaska.

bos taurus

  • Inlägg: 81
    • Uppland
SV: Kaninungar dör
« Svar #3 skrivet: 10 jun-20 kl 07:53 »
Om det inte är parasiter som orsakat kanindöden. Har du möjlighet så byt foder helt. Det kan ju vara något "gift" i fodret ...

Nina W

  • Inlägg: 3993
    • Värmland
SV: Kaninungar dör
« Svar #4 skrivet: 12 jun-20 kl 10:26 »
Jag har inte kaniner men törs ändå ge ett tips. Du kan stärka bakteriekulturen i magen genom att ge dom mjölksyrabakterier. Samma som människor tar då dom ska ut och resa eller efter en antibiotikakur. För övrigt, finns det inte läkande örter för kaniner också?

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Kaninungar dör
« Svar #5 skrivet: 17 jun-20 kl 21:31 »
 (:)  Städat bort nonsens. /Torpjens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

 

Pethra

  • Inlägg: 123
    • Bohuslän
SV: Kaninungar dör
« Svar #6 skrivet: 19 jul-20 kl 04:53 »
Köp Kolla masken på ett apotek. Då får du snabbt svar på om de bär på parasiter.
Västra Götaland

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Kaninungar dör
« Svar #7 skrivet: 24 jul-20 kl 15:12 »
Det är ganska säkert Koccidios du behöver läkemedel från veterinär.
Endel vuxna djur är bärare och smittar sen sina avkommor. Nu har du spridit det till fler kullar så alla behöver behandlas.
Det finns inga hemma kurer som vänder utbrott.
Googla å läs på.
Jag har använt en sort som är gjord till höns det har fungerat bra. Ska vara flytande och kan ges i munnen eller i vattenskålen om man behandlar en grupp. Kommer inte ihåg vad den hette tyvärr.
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

471 gäster, 5 användare (2 dolda)
AnniW, ärt, Emil i backen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser