Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rulles 7 dagars vin  (läst 2215 gånger)

knurrevutt

  • Inlägg: 8
    • -
Rulles 7 dagars vin
« skrivet: 29 feb-20 kl 18:46 »
Har någon prövat göra Rulles 7 dagars vin och har tips på hur man får resultatet att bli så bra som möjligt? Jag har precis köpt utrustning på Blocket och en sats Rulles Riesling. Finns en bra film på Youtube men jag vill kolla om det finns något ytterligare man kan tillföra, tex längre jäsningstid e.d. som höjer kvaliteten på produkten.

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: Rulles 7 dagars vin
« Svar #1 skrivet: 29 feb-20 kl 21:45 »
Bästa tipset är enligt mig att kasta den jäst som följer med och köp en namngiven vinjäst i stället. Eventuell jästnäring kan du också kasta. Sikta på en alkoholhalt av som högst 12%. Låt det jäsa tills det jäst ut. Det kan ta några veckor. Jässtoppa, låt det stå några dagar. Tappa över till ett annat kärl och låt det klarna någon månad innan du tappar på flaska. Sedan låter du det mogna några månader.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

NilsBirger

  • Inlägg: 17
    • Västergötland
SV: Rulles 7 dagars vin
« Svar #2 skrivet: 01 mar-20 kl 18:02 »
Kan bara instämma. Den jäst som följer med är skit, sen låt den jäsa ut bra och var noga med klarning, länge och väl. Och glöm bort dem så länge som möjligt.

knurrevutt

  • Inlägg: 8
    • -
SV: Rulles 7 dagars vin
« Svar #3 skrivet: 02 mar-20 kl 07:21 »
Tack för svar


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

354 gäster, 4 användare
xaelanar, mommo, Be, Thomas Lindberg

* Forum

* Om tidningen Åter



- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser