Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sterilisera PETflaskor  (läst 10508 gånger)

Kasal

  • Inlägg: 1
    • Västergötland
Sterilisera PETflaskor
« skrivet: 20 jun-19 kl 19:37 »
Går i funderingar på att försöka mig på flädervin/champagne och i många recept tipsar man om att använda PETflaskor, men många trådar jag läst har man haft problem att flaskor möglat. Har enbart haft med glasflaskor att göra då jag gjort annat vin, men de har jag i ugnen ett tag som steriliseringsmetod, hur gör man med PET? Lägger dem i det medel man har till plastdamejeannen eller har ni ngt mer naturvänligt sätt?  :)

Ni som provat detta tidigare, dela gärna med er av erfarenheterna

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Sterilisera PETflaskor
« Svar #1 skrivet: 20 jun-19 kl 20:13 »
Petflaskan funkar en aning dåligt i värme.. 
då återstår juh bara de kemiska varianterna. Som måste vara aggressiva.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Sterilisera PETflaskor
« Svar #2 skrivet: 21 jun-19 kl 00:09 »
Akta dig för lutvarianten för PET bildar glykol då.

Berberis

  • Inlägg: 1575
    • Närke
SV: Sterilisera PETflaskor
« Svar #3 skrivet: 21 jun-19 kl 12:38 »
Jag använder samma metod för alla flaskor, både glasflaskor, damejeanner och plastflaskor.

1. Sköljer med vatten. (Skakar om extra ifall det är plastflaskor.)
2. Häller i varmt eller kallt vatten.
3. Tillsätter lite maskindiskmedel i varje flaska: högst ½kryddmått till en 75cl flaska. När jag tvättar damejeanner är det kallt vatten i dem och då löser jag upp maskindiskmedlet först i varmt och låter det kallna.
4. Låter stå en stund och borstar vid behov.
5. Sköljer utan och innan, mest på utsidan.
6. Sköljer klart med min flaskrensare, som ger en kraftig stråle.

Denna flaskrensare är en pryl. Den är kopplad med övergångar och snabbkoppling till en PEX-slang som sitter på vattenomkastaren. Jag kan lätt byta ut den mot ett duschhandtag. PEX-slang (ca 1 meter) för att en vanlig duschslang inte klarar trycket.

Denna metod kan verka lite krånglig, men den är mycket effektiv.

(Det finns säkert många fler bra metoder.)

eribi

  • Inlägg: 1
SV: Sterilisera PETflaskor
« Svar #4 skrivet: 24 jun-19 kl 22:26 »
Använd steriliseringsmedel för hembryggning typ https://www.hembryggeriet.se/sanipro-rinse-1000ml-desinfektionsmedel
Using Tapatalk

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Sterilisera PETflaskor
« Svar #5 skrivet: 25 jun-19 kl 07:39 »
Ett problem med PET-flaskor är att de brukar krympa om de har utsatts för värme. Jag har några 1 l-flaskor som inte rymmer mer än ca 0,85 l nuförtiden, efter att ha gått i diskmaskin några gånger. Det kan också hända att gängan för kapsylen tappar formen, så det inte går att få flaskan pålitligt tät.

Berberis

  • Inlägg: 1575
    • Närke
SV: Sterilisera PETflaskor
« Svar #6 skrivet: 26 jun-19 kl 18:56 »
När det gäller rengöringen av alla slags flaskor, är det viktigast att vara snabb, d.v.s. skölja ur så fort som möjligt, så att rester inte fastnar och växer till sig. PET-flaskor möglar inte själva, men kvarlämnade gamla rester kan göra det.

När jag häller varmt vatten i PET-flaskor, menar jag kroppstemperatur eller lite däröver. Det tål PET-flaskor gott och väl.

För kolsyrade drycker duger alla flaskor som tidigare innehållit just kolsyrade drycker (öl, läsk, bubbelvatten med mera). Däremot skulle jag inte våga använda de moderna juiceflaskorna av PET.

Jag har haft problem tidigare med små flaskor, där gängorna och kapsylerna ändrades av tillverkaren. I de nyare var gängorna lite kortare och kapsylerna lite mindre. När jag parade ihop fel, läckte det.
Till vänster 2 nyare och till höger 2 äldre flaskor.

« Senast ändrad: 26 jun-19 kl 19:05 av Berberis »



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

327 gäster, 6 användare (1 dolda)
Henrik Karlsson, xaelanar, hofboss, erland76, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser