Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Var köper man jästnäring en söndag?  (läst 2629 gånger)

Rosenlind

  • Inlägg: 1
    • Uppland
Var köper man jästnäring en söndag?
« skrivet: 10 feb-19 kl 11:45 »
Hej

Jag sitter i min snopenhet och inser att jag vid fyratiden idag ska tillsätta jästnäring till min första sats cider. Tyvärr råkade jag tillsätta all jästnäring redan när jag blandade jästen (igår).

Känner ni till någon butik i Stockholm som har öppet på en söndag? Alt om det finns något i mataffären med motsvarande funktion?

Vad är konsekvensen om jag inte tillsätter någon jästnäring?

Hoppas på ett snabbt svar.

Trevlig söndag!

Johanna

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Var köper man jästnäring en söndag?
« Svar #1 skrivet: 10 feb-19 kl 12:27 »
Jäst brukar ju livnära sig på sockerarter. Så i stort sett vad som helst som är ätbart och innehåller sockermolekyler som inte är alltför långt hopkedjade, bör jästen klara sig bra på. Strösocker, sirap, honung, äpplen, druvsockertabletter t ex. Även måttligt hopkedjat socker i form av stärkelse (t ex potatis) kan fungera, men då tar det längre tid eftersom kedjorna först måste spjälkas innan jästen kan dra nytta av sockret. Riktigt långa kedjor i form av cellulosa (t ex trä eller papper) fungerar inte alls, de måste brytas ner på kemisk väg eller med enzymer först.
Se upp med att vissa livsmedel (bl a lök, kanske även jordärtskockor och en del andra rotfrukter) innehåller enzymer som dödar jästsvampar. Ska man använda något sådant, bör man koka det först så att enzymerna förstörs.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Var köper man jästnäring en söndag?
« Svar #2 skrivet: 10 feb-19 kl 12:40 »
I så kallad turbojäst för olagliga drycker används hjorthornssalt som näring.
Vet inte om det funkar till cider.

Berberis

  • Inlägg: 1575
    • Närke
SV: Var köper man jästnäring en söndag?
« Svar #3 skrivet: 10 feb-19 kl 17:01 »
Det är ingen fara alls. Du kan lika gärna tillsätta jästnäringen när du kommer hem i morgon.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

316 gäster, 4 användare
xaelanar, Mahok, ärt, per.martinsson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser