Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ciderfråga  (läst 2312 gånger)

javill

  • Inlägg: 11355
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Ciderfråga
« skrivet: 30 nov-18 kl 12:31 »
Har gjort cider i två omgångar och har läst att man ska fylla damejeannen ända upp med must efter första jäsningen. Om man inte har must kunde man fylla upp med vatten blandat med socker. Nu har jag ett jäskärl på tio liter som är halvfullt kan man verkligen fylla på med fem liter vatten i det? Jag har dessvärre inget mindre.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: Ciderfråga
« Svar #1 skrivet: 30 nov-18 kl 14:29 »
Så länge jästen avger kolsyra har det ingen större betydelse om man fyllt upp kärlet eller inte.
Om det är så att cidern är färdigjäst och du tappat om för att låta det stå för att klarna bör du använda ett kärl som bättre passar mängden.
Sockerlösning späder ut smaken, och både äppelmust och sockerlösning startar jäsningen igen och bildar då ny bottensats.
En livsmedelsgodkänd 5-liters plastdunk går att hitta på många olika butiker. Har man tur kan man även hitta en passande skruvkork förberedd att sätta jäsröret i. Annars kan man sätta dunken i ett svalt utrymme med korken åtskruvad, men får då öppna lite då och då för att släppa ut eventuell kolsyra.
Om dunken börjar bli rund är det hög tid att släppa ut lite.

Plastdunkar är inte ideala att långtidsförvara i. En relativt alkoholsvag cider klarar sig nog en månad i alla fall.
« Senast ändrad: 30 nov-18 kl 14:37 av Radar »
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

javill

  • Inlägg: 11355
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Ciderfråga
« Svar #2 skrivet: 30 nov-18 kl 23:06 »
Tack! Ja det är väl lika bra att skaffa ett mindre kärl då. Jag har bara damejeanner i glas nu och de minsta är på tio liter. Så får leta upp något på fem liter också. Det är dålig fart på jäsningen i det halvfulla kärlet. Har ett till från samma pressning som är fullt och där jag tillsatte lite sparad must efter någon veckas jäsning. Det jäser för fullt nu.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: Ciderfråga
« Svar #3 skrivet: 01 dec-18 kl 00:12 »
Loppisar brukar kunna ha gamla svagdrickaflaskor som rymmer 5 liter.
Välj rätt loppis. En del tror att såna här är värda en förmögenhet.
Och en ordentlig desinficering kan krävas. De kan ibland innehålla fasttorkade rester.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

javill

  • Inlägg: 11355
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Ciderfråga
« Svar #4 skrivet: 01 dec-18 kl 08:36 »
Får ta en loppisrunda i början på veckan som kommer. En del av de grejer jag redan har till ciderfixandet är loppisfyndat, men har inte riktigt tänkt på att titta på mindre drickaflaskor. De är såklart perfekta i detta läget. Tack igen! :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Rolle 007

  • Inlägg: 128
    • Medelpad
SV: Ciderfråga
« Svar #5 skrivet: 12 jan-19 kl 23:48 »
Om du sen ska tappa över din cider på mindre glasflaskor så tänk på övertrycket. Vi tappade på flaskor och några hade skruvkork. Nån av dessa exploderade. De flesta var dock på champagneflaskor och då gick det bra.


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

javill

  • Inlägg: 11355
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Ciderfråga
« Svar #6 skrivet: 14 jan-19 kl 14:12 »
Bra tips! Har tappat om ett par gånger nu så nästa steg är att tappa på flaskor. Ska bara diska dem först.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: Ciderfråga
« Svar #7 skrivet: 14 jan-19 kl 18:27 »
Helt vanliga läsk/ölflaskor går utmärkt.
Kapsyler och kapsylerare behövs visserligen. Om du tänker använda champagneflaskor räcker det inte att bara trycka i en kork. Den måste låsas, annars trycks den ur.
PET-flaskor med skruvkork kanske går använda. Jag har aldrig testat det.

Men du kanske inte tänkte kolsyresätta Cidern?
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

javill

  • Inlägg: 11355
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Ciderfråga
« Svar #8 skrivet: 15 jan-19 kl 11:09 »
Tänkte nog prova både och. Jag (eller snarare maken) har kapsyler och en sak man sätter fast dem med sen han bryggde öl. Jag har också en del flaskor med byglar. Som man har till saft t ex.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: Ciderfråga
« Svar #9 skrivet: 15 jan-19 kl 20:42 »
Vet inte hur högt tryck flaskorna med bygelkork tål. Om flaskan tål trycket fungerar korken som en typ av säkerhetsventil. Om trycket blir högre än vad bygel klarar att hålla emot trycks korken upp en bit och släpper ut övertrycket. När trycket sjunker trycker bygeln tillbaka korken igen.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

334 gäster, 3 användare
xaelanar, Gröfre Slissing, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser