Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Första försöket på cider: vad göra när det slutat bubbla?  (läst 2886 gånger)

Kiwisailor

  • Inlägg: 22
    • -
Hej!

Jag har kört några kg äpplen genom min råsaftcentrifug, tappat på jäskärl, tillsatt ciderjäst, låtit kärlet stå öppet i 24h för att syresätta, satt på gummitutan och vattenlås. Det bubblade på fint i början men nu efter 10 dagar är det inte en enda bubbla.

Har jag gjort något fel?
Går det att rädda?
Ska jag tillsätta socker och går det med vanligt socker?
Bör jag tappa om i nytt jäskärl?

Bor i lägenhet och det finns inte ett enda utrymme under 20 grader. Till och med i källaren har de jäklarna värme på.

Tacksam för svar!

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
...Nog normalt att äppelsockret har jäst upp....När det jäst färdigt tappar man om,ser till att man inte får med bottensatsen...Flaskan du tappar om till ska bli så fylld att det bara återstår någon cm högst upp...Fortsatt på med vattenlåset...Tillsätter du strösocker blir det ju starkare om jäsningen kommer igång igen...Men cider är väl en produkt man inte ska tillsätta extra socker i...

Kiwisailor

  • Inlägg: 22
    • -
...Nog normalt att äppelsockret har jäst upp....När det jäst färdigt tappar man om,ser till att man inte får med bottensatsen...Flaskan du tappar om till ska bli så fylld att det bara återstår någon cm högst upp...Fortsatt på med vattenlåset...Tillsätter du strösocker blir det ju starkare om jäsningen kommer igång igen...Men cider är väl en produkt man inte ska tillsätta extra socker i...

Tack!

Två följdfrågor :)

Varför måste flaskan vara fylld? Vad händer annars?
Varför brukar man inte tillsätta socker ,blir det en annan smak?

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
Fyller man upp flaskan väl så skyddas drycken bättre mot sjukdomar....Lägger man i mer socker så ändras ju alkoholhalt och kanske även sötman...T.ex orkar inte jästen äta upp tillsatt socker blir cidern sötare...

Kiwisailor

  • Inlägg: 22
    • -
Hej!

5 månader senare. Jag har låtit min cider stå, den har alltså stått alldeles för varmt i rumstemperatur och jag hade helt gett upp på att det skulle bli något. Det slutade bubbla regelbundet för typ 4 månader sedan. Idag tänkte jag att om inte annat diska ur jäshinkarna. Tappade upp cidern... Och smakade den är inte alls dum. Kolsyran är så gott som borta. Den är extremt torr, vilket är något jag uppskattar. Smaken är mer som ett torrt äppelvin. Och jag tror den är stark något jävulskt. Druckit ett halvt glas och man är nästan lite rund om fötterna.

Är det någon som törs våga sig på en förklaring av var det är för något jag har lyckats skapa och hur det har gått till? 😁

När jag tappade upp den låg det och flöt vita fläckar med sprickor i på ytan. Överblivet jäst? Gissar att sockret blivit uppätet för länge sedan?

Vad har cidern roat sig med sista månaderna?

javill

  • Inlägg: 11355
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Den har mognat skulle jag tro. Cider och äppelvin är väl samma sak. Så länge man inte räknar den där sockriga låtsascidern som säljs i mataffärerna.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

321 gäster, 3 användare (2 dolda)
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser