Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Behövs gåskarlar?  (läst 2322 gånger)

fyren

  • Inlägg: 11
    • Dalarna
Behövs gåskarlar?
« skrivet: 04 aug-18 kl 13:47 »
Hej!
Jag har en liten fundering angående gåskarlar. Jag har fem gåsfruar och fem gåskarlar. Nu har det hänt som så att jag måste iväg en längre period och då tar en annan person över torpet med djuren under tiden. Personen är duktig med de övriga djuren men är livrädd för gåskarlarna.


Så min fråga är, behövs gåskarlarna för att gåsfruarna ska lägga ägg? Jag menar tuppar behövs ju inte till en höna. Om det bara är äggproduktion och ej ska bli avkomma.

Om det nu är tvunget med gåskarlar, räcker det med en till alla fem eller blir vissa improduktiva då?

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Behövs gåskarlar?
« Svar #1 skrivet: 04 aug-18 kl 18:55 »
Vad jag vet (från de raser vi haft) så behövs de inte annat än till avelsägg.
Däremot kan det vara så att man behöver plocka undan efterhand de lägger ägg, är litet osäker där...
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

fyren

  • Inlägg: 11
    • Dalarna
SV: Behövs gåskarlar?
« Svar #2 skrivet: 04 aug-18 kl 23:20 »
Vad jag vet (från de raser vi haft) så behövs de inte annat än till avelsägg.
Däremot kan det vara så att man behöver plocka undan efterhand de lägger ägg, är litet osäker där...

Tack för svar jag har Skånegäss,italienska gäss samt emden gäss. Är det någon av de du haft?

Kalla

  • Inlägg: 80
    • Jämtland
SV: Behövs gåskarlar?
« Svar #3 skrivet: 25 aug-18 kl 09:48 »
Enligt "Husdjur till husbehov" kan en gåskarl klara upp till sex honor.

putteu

  • Inlägg: 36
    • Skåne
SV: Behövs gåskarlar?
« Svar #4 skrivet: 05 okt-23 kl 03:13 »
För att gåsfruarna ska lägga ägg behöver de inte nödvändigtvis ha gåskarlar. Liksom höns behöver de inte en hane för äggproduktion. Så om du bara är intresserad av äggproduktion och inte av att få avkomma, behöver du inte oroa dig för att ha gåskarlar. Gåsfruarna kommer fortfarande att kunna lägga ägg utan dem.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

754 gäster, 2 användare
xaelanar, Niklas Nyström

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser