Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tömmer frysen  (läst 10726 gånger)

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: Tömmer frysen
« Svar #20 skrivet: 12 dec-16 kl 17:59 »
Ett litet tillägg. Jag försöker lägga slangens ände mot hinkens vägg så vinet rinner längs väggen. På så vis minskar man risken att det skvalar och drar med sig syre.

Svarta vinbär:
När jag mätt FG på de andra vinerna har jag helt enkelt bara kunnat släppa ner mätkroppen i vinet och läsa av på skalan.
Då det är mycket mindre mängd av svartvinbärsvin bottnar den innan det går läsa av. Då får man fånga upp från häverten en lämplig mängd i ett mätglas och sänka i mätkroppen där. Inte för mycket! Då svämmar det över när man ska läsa av. Men tillräckligt för att den ska flyta fritt utan att nå botten.

Först den obligatoriska rengörningen. Och rigga upp häverten och ta ett prov. Ca 95 cl verkar vara ganska lämpligt i mitt mätglas. Här hamnade FG på -2. Nu orkar jag inte gå tillbaka och kolla vilken jäst jag använde.
En del bottensats blev det och ca 9 l i nya hinken. Till den här mindre mängden använder jag betydligt mindre hinkar.
Utmärkt smak som inte behöver mycket eftersötning. Och även här bara jässtopp.

Nu ska dessa viner få stå några månader igen. Under tiden ska jag fundera på hur söta slutprodukterna ska bli.

När man blaskat färdigt blir man tvungen att skölja ur hinkar och slangar och sånt. Man vill inte att det ska börja mögla eller så i utrustningen. Men det räcker med rikliga mängder vatten och borsta av hinkarna. Det lägger sig gärna en beläggning av vinmusten.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: Tömmer frysen
« Svar #21 skrivet: 04 jul-17 kl 19:40 »
I lördags den 1:a juli provsmakade vi rabarbervinet. Som tidigare nämnts jäste det ut till -9 Oe. Jag hade förväntat mig att det skulle behöva eftersötas en del. Men efter ett första smakprov beslutade jag att det inte behövdes.
Vi samlades ett sällskap på åtta personer och grillade lite olika kött, några laxbitar och en del grönsaker. De som ville fick dricka rabarbervin till. Samtliga provsmakare tyckte mycket om det. Nästa gång kommer jag även att kyla det några grader innan.
Det gick åt nästan två liter vid den middagen.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: Tömmer frysen
« Svar #22 skrivet: 23 jul-17 kl 17:32 »
Resten av rabarbervinet är nu på flaska. Efter någon extra provsmakning återstod 17 liter att buteljera.
Hädanefter ska jag försöka dimensionera mina bär/fruktviner så jag får ca 16 l att bulklagra. Detta eftersom jag har hinkar, med tätslutande lock, som rymmer 15. Restskvätten anser jag mig ha råd att tömma bort. Eller lagra i småflaskor.

Ute står rabarbern mogen, och det börjar vara hög tid att skörda. Den får inte stå mycket längre nu.
En del har vi redan gjort rabarberkräm av, men det är nog bort åt 20 kg kvar.

Bärvinerna står fortfarande och mognar. Har inte provsmakat något ännu.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: Tömmer frysen
« Svar #23 skrivet: 20 aug-17 kl 13:40 »
Svarta vinbär buteljerat:
Först slangade jag över till en ny, rengjord hink.
Det hade lagt sig en liten bottensats under tiden det stått.

Vi tyckte det blev lite väl strävt.
Enligt noteringarna hade det jäst ner till -2 Oe. Jag chansade på att eftersöta till +5.
Mitt kalkylark säger att det då skulle behövas ca 120 g socker för att uppnå det värdet. Men det var fortfarande en aning strävt. Efter ytterligare 1 dl upplöst strösocker blev smaken ganska lagom. Värdet blev då +5 Oe. Det jag siktat på från början alltså. Jag får helt enkelt justera i mitt dokument tills nästa gång något ska eftersötas.

Nu får jag börja rota djupt i förråden för att hitta tomflaskor till de två andra projekten.


Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: Tömmer frysen
« Svar #24 skrivet: 21 sep-17 kl 12:58 »
Nu, en månad senare buteljeras rödvinbärsvinet.
En provsmakning gav att det behövdes eftersötas. Jag tänkte att -2 Oe kan vara lämpligt. Mitt kalkyldokument är uppdaterat i formeln hur man eftersötar.
För att höja från -9 till -2 ska det till 20 liter då behövas 443,6 g socker.
Jag löste upp 440 g i ca 6 dl vin och hällde i en nyrengjord jäshink, tappade över resten och rörde om lite försiktigt.
En mätning visade då +1. Ytterligare justering av formeln skulle kanske behövas. Men jag tycker nog att att det kan falla inom felmätningsmarginalen. Hur som helst blev det gott.
Eftersom det börjar ta slut på tomflaskor börjar jag med att fylla en glasdamejeann på 11 liter. Och resten i 11,5 buteljer.
Blandade vinbär lär väl bli ett liknande förfarande.

I förrgår plockade vi från frysen fram rabarber från årets skörd, som jag startade i dag på förmiddagen. Och nu är även röda vinbär framme och tinar upp. Båda dessa gör jag efter omräknat recept för lagring i 15-litershink. Båda med Steinbergerjäst och ca 13 % tänkte jag.
En hink björksavsvin står sedan försommaren som fick en påse jässtopp i dag.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Tömmer frysen
« Svar #25 skrivet: 21 sep-17 kl 18:13 »
Några fågor om vin på vindruvor. Hoppas på lite tips ;)

Nån som har ett enkelt recept? Bör man göra en förjäsning med russin? Nån speciell jäst som passar? Eller bara starkvinsjäst? Vad passar bäst att mosa dom?

Det jag har är nån sorts baltiska små druvor med mycket kärnor från växthuset.



Postat med Alternativ.nu´s app


Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: Tömmer frysen
« Svar #26 skrivet: 21 sep-17 kl 19:24 »
Börja med att bestämma vilken ungefärlig alkoholhalt du vill ha. Sedan hur stor mängd du vill göra av.
Och sedan startar du en ny tråd om ditt projekt, så får du säkert hjälp med resten.
Angående jästen, så har de olika alkoholtolerans mm.
Läs den klistrade tråden "Jäst-så funkar det".
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Tömmer frysen
« Svar #27 skrivet: 21 sep-17 kl 21:31 »
Ok tack. Skall göra det när jag lyckas rymma från jobbet och åka hem.

Postat med Alternativ.nu´s app


Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: Tömmer frysen
« Svar #28 skrivet: 05 okt-17 kl 20:25 »
I dag har vi bryggt 10 liter som jag hoppas ska bli ett välsmakande julöl.
Under tiden vi gjorde detta satte jag även igång 10 liter päroncider. Rätt namn ska väl vara perry, när det är bara päronextrakt.

Och dessutom buteljerades svarta/röda vinbärsvinet. Det var aningen syrligt, så därför eftersötades det med 190 g strösocker upplöst i en skvätt vatten. Då hamnade det på +2 Oe. En del vill säkert ha det sötare ändå, men vi ansåg att det passade oss.
En damejeanne fylldes med 11 liter och 10 flaskor av lite blandade storlekar.

Nu tror jag man kan säga att det här projektet är avslutat. Ytterligare någon tids lagring är nog inte fel, men dessa viner är fullt drickbara som det är nu.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: Tömmer frysen
« Svar #29 skrivet: 27 aug-19 kl 11:40 »
Det börjar bli dags för en utvärdering av dessa viner.
Allt utom de med svartvinbär har lagrats i 15-liters hinkar tills nu i sommar. Det är möjligt att jag inte minns helt rätt om de olika sorterna.
De med svartvinbär började vi nog smaka på förra sommaren.

En snabb summering säger att lång lagringstid förhöjer smaken avsevärt. Vid en tidigare provsmakning kändes de en aning syrliga. Vi lät ändå bli att eftersöta något. I juli denna sommar tappade vi upp allt på flaska. De hade då mognat och smakade utmärkt. I fortsättningen får det bli så att vi lagrar våra hemgjorda viner ett par år innan vi flasktappar.

Nu har jag börja tömma frysen igen. Eftersom vi hade rabarber och röda vinbär från förra året har vi inte brytt oss om att skörda något i år för att ha till vinbryggning. Det som är färdigt kommer att räcka under lång tid framåt. Vi har bara skördat för att göra paj och till någon efterrätt.
Förra veckan satte jag igång röda vinbär och rabarber enligt samma recept som beskrivits i den här tråden. Kvar i frysen finns nu lite rabarber, röda vinbär, svarta vinbär och lite blåbär kvar. De tänkte jag blanda allting i samma jäsning. Det är inte mer än att det blir nog ganska lämplig mängd.
Det blir ingen uppföljning på de projekten.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

369 gäster, 3 användare
xaelanar, pjsl, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser