Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ny frökedja, byta fröer  (läst 169273 gånger)

Christinaki

  • Inlägg: 501
  • Bor på Santorini i Grekland.
    • Övriga världen
Ny frökedja, byta fröer
« skrivet: 12 sep-11 kl 14:06 »
Detta är en fortsättning på tråden Frökedja, byta fröer.

Saken e den att vårt kära paket verkar kommit bort med posten och min fråga e nu till er alla Alternativare om ni har intresset för att jag startar upp en ny frökedja. Skriv ett inlägg eller maila så jag vet hur många och vilka som är intresserade.


Januschka

  • Inlägg: 1365
  • Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
SV: Ny frökedja, byta fröer
« Svar #1 skrivet: 12 sep-11 kl 14:25 »
Japp,

jag  är helt klart med på nästa upplagan.

Någon som är intresserad av Amaryllisfrön??? Rödblommande bondbönor?

/Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Anemona

  • Inlägg: 190
  • Grönavågare i sta'n, singel
    • Skåne
SV: Ny frökedja, byta fröer
« Svar #2 skrivet: 13 sep-11 kl 16:22 »
Ja, jag är också gärna med på en ny runda  :)
Ja, amaryllisfrön (??? sätter man inte lökar??) och rödblommiga bönor låter fint!  :
Gillar: ekologiskt - kreativitet - självhushållning - samverkan - byteshandel/ second hand

Januschka

  • Inlägg: 1365
  • Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
SV: Ny frökedja, byta fröer
« Svar #3 skrivet: 13 sep-11 kl 21:22 »
Ja, man sätter lökar men lökar KAN  växer ur frön, precis som med gul lök, röd lök osv.  Jag har ia alla fall en gång pollinerad en blomma med pensel och fick frön :) .. på en annan amarzllis växer en sidolök.. vågar inte att ta bort den  :-[

/Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Ny frökedja, byta fröer
« Svar #4 skrivet: 13 sep-11 kl 22:13 »
Jag är med!!!!
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Anemona

  • Inlägg: 190
  • Grönavågare i sta'n, singel
    • Skåne
SV: Ny frökedja, byta fröer
« Svar #5 skrivet: 13 sep-11 kl 23:33 »
Ja, man sätter lökar men lökar KAN  växer ur frön, precis som med gul lök, röd lök osv.  Jag har ia alla fall en gång pollinerad en blom :Pma med pensel och fick frön :) .. på en annan amarzllis växer en sidolök.. vågar inte att ta bort den  :-[

/Januschka

Vilket tålamod!  :D
Mina pollineringsförsök brukar inte falla så väl ut...men skam den som ger sig..
Nej, det är kanske bättre att låta den sitta kvar, dumt att chansa där
Gillar: ekologiskt - kreativitet - självhushållning - samverkan - byteshandel/ second hand

Christinaki

  • Inlägg: 501
  • Bor på Santorini i Grekland.
    • Övriga världen
SV: Ny frökedja, byta fröer
« Svar #6 skrivet: 14 sep-11 kl 08:03 »
Jag tog faktiskt amaryllis frön nu från senaste paketet. Hur ska jag bäst så etc?
Hörrni. Det skulle vara kul om vi hade några fler på listan som bor i olika länder som vill vara med på kedjan. Sprid ryktet!  Så snart jag vet hur många som vill vara me så sätter jag igång kedjan. Vare sig vi hittar vårt orginalpaket eller ej. Ha en fin onsdag!!!

Tallgrinden

  • Inlägg: 824
    • Uppland
    • Kladdnos kennel
SV: Ny frökedja, byta fröer
« Svar #7 skrivet: 14 sep-11 kl 08:07 »
Jag tog faktiskt amaryllis frön nu från senaste paketet.

De kom från min amaryllis som jag helt enkelt totalt glömt bort i samband med flyttar och mordbrand, sen var det frökapslar där  ;D Jag har bara petat ner de i jorden med en plastpåse över.
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

Januschka

  • Inlägg: 1365
  • Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
SV: Ny frökedja, byta fröer
« Svar #8 skrivet: 14 sep-11 kl 08:21 »

Hörrni. Det skulle vara kul om vi hade några fler på listan som bor i olika länder som vill vara med på kedjan. Sprid ryktet!  Så snart jag vet hur många som vill vara me så sätter jag igång kedjan. Vare sig vi hittar vårt orginalpaket eller ej. Ha en fin onsdag!!!


Jag hämtar en del av mina frön från kontinenten (Tyskland)  men försöker ta hänsyn till det svalare klimatet häruppe (zon 4). Sedan fanns några engelska påsar med från fröjättar, kommer inte ihåg namnen....

/Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Jakobsson

  • Inlägg: 634
SV: Ny frökedja, byta fröer
« Svar #9 skrivet: 14 sep-11 kl 21:46 »
Jag e med!!!!

& jag tycker det e sååååå trist att peketet kom bort från vår andra frökedja  :'(

//
Jakobssons fru

Christinaki

  • Inlägg: 501
  • Bor på Santorini i Grekland.
    • Övriga världen
SV: Ny frökedja, byta fröer
« Svar #10 skrivet: 15 sep-11 kl 12:34 »
Okej!! Jag har tagit detta projekt på fullaste allvar och har skickat ut mail till vänner all over the world på facebook så att vi kan få internationella personer med på listan. Hoppas ni som vill vara med tycker detta e kul! Nu e det ju inte säkert att nån av dem vill vara med men visst hade det varit kul med lite fröer från tex New Zeeland och Sydamerika? Ni som fortfarande e på kan väl skicka ett mail till mig med er adress och så snart jag har ca 10-15 på listan så kommer jag sätta igång!! Kedjan kommer att behöva gå ett varv för att ha mening så när jag får tillbaka paketet så skickar jag direkt iväg det. Även nu om jag blir den enda utlänningen så sätter jag igång kedjan så snart jag har fler anmälda. Kommer jag vara den enda från utlandet så sätter jag min mamma i Sverige som sista på listan så betalar hon portot till Grekland. Ang om vi får fler internationella medlemmar så ge mig hjälp på bästa sätt att finansiera?? Blanda till lista 2 så alla betalar lite extra eller vad göra?

tuulis

  • Inlägg: 150
    • Uppland
SV: Ny frökedja, byta fröer
« Svar #11 skrivet: 17 sep-11 kl 07:55 »
Jag vill fortsatt att vara med! Så tråkigt med det gamla paketet men fantastiskt att vi inte låter det hindra oss att fortsätta!

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Ny frökedja, byta fröer
« Svar #12 skrivet: 18 sep-11 kl 17:22 »
Kommer jag vara den enda från utlandet så sätter jag min mamma i Sverige som sista på listan så betalar hon portot till Grekland. Ang om vi får fler internationella medlemmar så ge mig hjälp på bästa sätt att finansiera?? Blanda till lista 2 så alla betalar lite extra eller vad göra?

Kan vi inte lägga ner ett frimärke extra alla? Så när det kommer till dig eller det är dags att skicka utomlands så använder man de extra som ligger i kuvertet??

JA, jag tror på att det BARA finns ärliga människor i vår värld!!! Blir så mycket roligare att leva då  :P
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Tindrah

  • Inlägg: 329
    • Uppland
    • Bloggen: Husmors Nyckelknippa
SV: Ny frökedja, byta fröer
« Svar #13 skrivet: 19 sep-11 kl 21:47 »
Hej! Jag är med! Såååå kul!  ;D

Hör av dig om du behöver adressen på nytt, jag bor kvar på samma ställe som vid den förra listan.

Ps. Apropå det förra paketet så slarvar posten bort paket/brev ganska ofta. Har hört av tidigare postanställda att de har sorteringsmaskiner där konstiga paket kan tjorva fast och förstöras så extremt att man inte ens kan se adresserna längre.

vicky-g

  • Inlägg: 371
    • Västmanland
SV: Ny frökedja, byta fröer
« Svar #14 skrivet: 02 okt-11 kl 09:13 »
Hej alla!

Ber om ursäkt för att jag varit lite off, men livet har varit lite jobbigt den här sommaren. Tänkte sätta mig och gå igenom och försöka dra igång fröbytarrundan, men såg att ni redan startat.  :D

Riktigt synd att det andra paketet kommit bort. Det måste ju ha varit sprängfyllt.

Eftersom jag har på tok för mycket frön så hänger jag på. Om du Christinaki vill ha avlastning i fröbytar skickandet senare så kan jag ta över igen.

maimiti

  • Inlägg: 55
    • Västergötland
SV: Ny frökedja, byta fröer
« Svar #15 skrivet: 16 okt-11 kl 17:57 »
ok, så här är tråden jag missat  :-[ Har lagt ut ett erbjudande om att skänka/byta lite fröer, så det som blir över skickar jag gärna till "behövande".

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Ny frökedja, byta fröer
« Svar #16 skrivet: 16 okt-11 kl 18:08 »
Hur fungerar detta?
Låter som en jättebra och spännande idé.
Om det ska skickas fröer till olika länder så finns dock risk för att paketet konfiskeras pga smittorisk. Australien ska ialla fall undvikas, de är livrädda för att få in "biologiska material" för det kan föra med sin smittor som de inte har.
Det vore ju synd om det fastnar och kommer bort, menar jag.

Kan någon förklara hur detta går till  ;D

Jonas från Backfors

  • Inlägg: 974
    • Västerbotten
    • Backfors Gård
SV: Ny frökedja, byta fröer
« Svar #17 skrivet: 16 okt-11 kl 18:14 »
Vi är gärna med också! Har lite fröer som kanske kan vara intressanta.

Jonas Nordlund
Backfors Gård
Backfors 56
916 93 Bjurholm
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Christinaki

  • Inlägg: 501
  • Bor på Santorini i Grekland.
    • Övriga världen
SV: Ny frökedja, byta fröer
« Svar #18 skrivet: 16 okt-11 kl 18:21 »
Hej på er fröodlare!!! :)
Så, nu har vi ett gäng intresserade så jag ska under veckan sätta ihop ett paket och skicka iväg!!!
Har fått frågan på hur det går till....
jo, jag skickar ett paket med olika fröer i paketet finns även en lista på alla som e med i kedjan. nr 2 får paketet, väljer fröer som känns roliga, lägger i nya fröer och skickar vidare. Då vi sätter igång en ny kedja så kommer det första varvet inte finnas så många fröer att välja mellan men så snart det gått ett varv så skickar jag på nytt och då blir det skoj!!
Det blir inga andra länder förutom Grekland (där jag startar kedjan ifrån), sist i kö skickar till min mamma och sen betalar jag själv portot till mig. No problems guys.
Ett sista anrop..... Vill fler vara med så anmäl er nu!!! Jag startar senast på onsdag!!!! :)

Januschka

  • Inlägg: 1365
  • Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
SV: Ny frökedja, byta fröer
« Svar #19 skrivet: 18 okt-11 kl 17:22 »
Ser fram emot paketet  :)
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

405 gäster, 3 användare (1 dolda)
Emil i backen, skräptanten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser