Om man kommer över grejer från en ladugård så är det pump och regulator som är det intressanta. Tanken och rören kan vara mer jobb med än nytta.
Inte för att vara sån - men åtminstone de senaste 40 åren har tanken suttit integrerad på AlfaLavals vakuumpumpar, så en får lixom med den oavsett (be att få eventuell kvarvarande dunk med vakuumpumpsolja också, den har ett literpris som motsvarar någon bättre champagne). Vakuummetern kan en gott plocka på sig när en ändå håller på, och är rören hela kan en ta dem med. De små ventilerna där en kopplar på slangen till pulsatorn kan vara bra att ha, eftersom de är gjorda för samma slanginnerdiameter som fästet till pulsatorn, så då vet en att det passar.
Och, jag tjatar nu, fråga efter den vakuumdrivna diskapparaten till mjölkorganen, för den löser diskproblemet på ett smidigt sätt. Har inte sett att de finns att köpa nya, så där är det rota i grannens lagård som gäller.
Att mjölka några få getter är inte det som ger köpkraft nog att gå till DeLaval
Så lockande är det inte med de priserna när man kanske ska mjölka 1-4 st under en kort tid per år. Har kommit över en mjölkspann som jag hoppas hitta passande lock till....Vad säger att gammalt begagnat från mjölkgård inte skulle kunna bli problem med.
Heja, heja
! Säkert hittar du ett lock!
Visst kan gamla grejer krångla, men de kan å andra sidan fungera utmärkt år efter år också! Och har en inte betalat så mycket för det gör det inget om en behöver skänka det till Stena så småningom. Helt anekdotiskt, så startade min vakuumpump så snällt efter att ha stått still närmare 20 år, och nu funkar den mycket troget.
Att grejerna kanske är överdimensionerade gör egentligen inget, det var ofta så att den som spannmjölkade bara hade 2 spannar (kanske 3) och då mjölkades aldrig mer än 2 djur åt gången, och det var
det anläggningen var byggd för. Sen var det bara hur många gånger i följd bonnen skulle mjölka 2 kossor i taget...
Om du bestämmer dig för en ljudlig vakuumpump så behöver den inte ett eget rum, du kan ha den på logen t ex (om du inte har en modärn lagård som saknar loge). Det viktiga är att det är någorlunda torrt och rent och att det finns ström framdraget.