Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Perenna grönsaker/nyttoväxter  (läst 8572 gånger)

cfb

  • Inlägg: 16
    • Uppland
Perenna grönsaker/nyttoväxter
« skrivet: 13 mar-10 kl 18:06 »
Hej alla härliga grönsaksodlare!

Jag är sugen på att expandera min idag i princip obefintliga odling av perenner. Jag har tidigare satt sparris, jordärtskocka och gode henrik, samt införskaffat frön av strandkål och perenn solros. Men efter att ha läst bl.a. på pfaf.org och Gaia's Garden har jag blivit intresserad av bl.a. choro-gi, elaeagnus, american groundnut (apios americana), härdig sötpotatis (dioscorea batatas) och nötter. Perenner verkar inte vara särskilt ā la mode hos de stora distributörerna. Det kan ju bero på flera faktorer, men skulle ju kunna bero på att de helt enkelt inte går att odla i Sverige (Jag finns i Uppland, 2 mil söder om Uppsala). Det är ju inte alltid helt solklart att översätta mellan amerikanska och svenska zoner.

Är det någon som har erfarenhet av dessa här i Sverige? Funkar det? I såna fall - var får man tag på utsäde?

Vilken elaeagnus ska man satsa på? Varför? Och var får man tag på bra plantor?

Vilka nötter funkar bra i Uppland? Hur fort/långsamt går det till man får avkastning?

Finns det andra bra perenner, alternativt övervintrande knölar eller självsående annuella? Tipsa gärna!!!

-CFB

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Perenna grönsaker/nyttoväxter
« Svar #1 skrivet: 13 mar-10 kl 18:33 »
Om du går med i föreningen Sesam så finns det en del perenna grönsaker där, ev har även trädgårdsamatörerna en del. Själv har jag börjat aktivera mig i Skogsträdgårdens vänner i Holma utanför Höör i Skåne, de har jättemycket spännande ätliga växter. Kolla om det finns någon som sysslar med skogsträdgård eller permakultur i närheten, så borde det finnas lite där.

Själv är jag löjligt förtjust i olika syror, väldigt goda i sallader eller att lägga i grytor precis innan servering, och det finns många olika. Kommer tidigt på våren när man saknar bladgrönsaker i övrigt.

I Uppland borde hasselnötter och valnötter fungera, ev även äkta kastanj, som ju inte är en nöt men ändå... Hasselnötter bör ge skörd efter 1-2 år om du köper en liten buske på en plantskola, om du sticklingsförökar tar det nog 3-5 år. Valnötter är ofta 6-8 år gamla innan de ger någon nämvärd skörd, äkta kastanj något senare. Finns dock stora/gamla träd att köpa om man vill betala för det. Köpte ett valnötsträd till min morbror, ca 3 m högt kostade 2500 kr och bör ge liten skörd redan i sommar (köpte det förra våren tillsammans med mina syskon till hans 50-årsdag, vi brukar inte ge så dyra presenter annars).

Det finns engelska och holländska plantskolor man kan importera ifrån och ofta kan din lokala plantskola ta hem till dig, men det kostar en slant. Kanske en biltur till europa på semestern? Efter vad jag förstått är det fritt att importera plantor inom Europa för privat bruk, men någon annan kan säkert komplettera mina kunskaper på det området.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Soshila

  • Inlägg: 2468
    • Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
SV: Perenna grönsaker/nyttoväxter
« Svar #2 skrivet: 13 mar-10 kl 20:44 »
Några växter som jag själv nu ska prova på för första gången är knölvial, sockerrot som är perenna och rapunkelklocka som är tvåårig.
Om du vill läsa mer om de växterna kan jag rekommendera Köksträdgården, det gröna arvet av Lena Israelsson.

cfb

  • Inlägg: 16
    • Uppland
SV: Perenna grönsaker/nyttoväxter
« Svar #3 skrivet: 14 mar-10 kl 23:25 »
ieenilorac: Roligt! Jag visste inte att det gick så fort för hasseln. Gissa vem som kommer köpa plantor i år ;)

Jag är avundsjuk på alla som bor i skåne - dels för odlingsklimatet, men också för skogsträdgården. Det verkar ordentligt spännande! Jag är sugen på nåt sånt, fast i ett uppländskt klimat.

Soshila: Ger knölvial + sockerrot någon avkastning att tala om. Jag tror mig ha hört att vissa haft problem med båda. Kan i och för sig vara fel på minnet - att jag tänker på nåt annat. Ska kolla upp Köksträdgården igen. Var får man tag på utsäde? Är det SESAM som gäller?Jag är lite sugen på att gå med där. Är det öppet för alla med god vilja? Eller måste man prestera något tillbaks - Å andra sidan har jag nog plats för lite fröodling ;)

-CFB

mistel

  • Inlägg: 543
    • -
SV: Perenna grönsaker/nyttoväxter
« Svar #4 skrivet: 15 mar-10 kl 07:24 »
Chorogi ska jag testa iår jag köpte mitt utsäde på COOP i grönsaksdisken runt nyår (men jag kommer sätta dem i hinkar jag har hört om att de kan sprida sig ogräsaktigt)

Andra saker som man kan odla året runt Uppsala är ju Good King Henry, jordärtskockor, perenn ruccola (brukar dock ofta inte övervinntra mer än några år + det måste vara väldränerat under vintern), sparris

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Perenna grönsaker/nyttoväxter
« Svar #5 skrivet: 15 mar-10 kl 07:46 »
Var får man tag på utsäde? Är det SESAM som gäller?Jag är lite sugen på att gå med där. Är det öppet för alla med god vilja? Eller måste man prestera något tillbaks - Å andra sidan har jag nog plats för lite fröodling ;)
Sesam är öppet för alla. Du måste inte fröodla, men man blir lätt inspirerad att göra det. Dessutom producerar man ju sitt eget utsäde när man fröodlar, och då blir vårkostnaderna betydligt lägre (men ändå alltid för höga tycks det  :-[). Gå in på sesams hemsida och bli medlem, så får du årets frökatalog innan det är för sent.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Soshila

  • Inlägg: 2468
    • Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
SV: Perenna grönsaker/nyttoväxter
« Svar #6 skrivet: 15 mar-10 kl 08:56 »
Soshila: Ger knölvial + sockerrot någon avkastning att tala om. Jag tror mig ha hört att vissa haft problem med båda. Kan i och för sig vara fel på minnet - att jag tänker på nåt annat. Ska kolla upp Köksträdgården igen. Var får man tag på utsäde? Är det SESAM som gäller?Jag är lite sugen på att gå med där. Är det öppet för alla med god vilja? Eller måste man prestera något tillbaks - Å andra sidan har jag nog plats för lite fröodling ;)

Jag vet faktiskt inte hur det är med avkastningen, har inte själv hunnit få några skördar. Sockerroten har jag köpt av Isatis här på forumet. Hon kan säkert berätta mer. Tror hon odlar knölvial med. Den köpte jag frö till från impecta som jag sådde förra året. Det tar nog lite tid för den att växa till sig kan jag tro för i höstas var den väldigt ynklig. Det är nog smidigare att sätta knölar om man kan få tag på det.

Kan förresten tillägga att Lena Israelsson skriver att knölvialen är lättodlad och kan tom bli ett svårutrotat ogräs om man inte ser upp.
« Senast ändrad: 15 mar-10 kl 08:59 av Soshila »

 

Eulalia II

  • Inlägg: 1588
    • Södermanland
SV: Perenna grönsaker/nyttoväxter
« Svar #7 skrivet: 15 mar-10 kl 10:15 »
Jordärtskockor ser jag inte att någon nämnt. Detta är också att betrakta som ogräs, så sätt den där den inte gör skada i sin spridning!

Hur ligger det till med schalottenlök? Kan den ligga kvar i jorden över vintern?
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

esten

  • Inlägg: 2323
    • -
SV: Perenna grönsaker/nyttoväxter
« Svar #8 skrivet: 15 mar-10 kl 10:35 »

Piplök är en perenn lök som är bland de första gröna stråna som visar sig i trädgården på våren , och både god och användbar .

Finns ju även andra löksorter som är perenna kajp tex .

Och kryddor måste ju till för smaksättning tex libbsticka .

och glöm inte alla goda bär och fruktträd .
« Senast ändrad: 15 mar-10 kl 10:42 av esten »

Tapio

  • Inlägg: 1314
    • Västergötland
SV: Perenna grönsaker/nyttoväxter
« Svar #9 skrivet: 15 mar-10 kl 16:28 »
Finns det andra bra perenner, alternativt övervintrande knölar eller självsående annuella? Tipsa gärna!!!


Halaj!

Startade en tråd om detta för länge sen. Massor med tips i den:
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=21823.msg160115#msg160115

//T

Jan lindgren

  • Inlägg: 1193
SV: Perenna grönsaker/nyttoväxter
« Svar #10 skrivet: 15 mar-10 kl 17:41 »
Hej!
Ska du ha bärbuskar som Elaeagnus så finns det massor att välja på. Köper du bärbuskar så välj helst namnsorter så att du vet vad du får. Du kan förhoppningsvis hitta en updaterad lista på bär och frukt vi testar  www.denningarumsgard.nu
MVH
Jan

cfb

  • Inlägg: 16
    • Uppland
SV: Perenna grönsaker/nyttoväxter
« Svar #11 skrivet: 01 apr-10 kl 23:46 »
Tapio: Man är visst aldrig först med en bra idé! Tack för tråd-länken. Som du skrev i din tråd: "Jag är ute efter att minska min arbetsbörda i trädgården, så frågan har inte bara kuriosavärde."
Efter att ha sett Bill Mollissons "In grave danger of falling food" blev man duktigt sugen på att ha ett självskötande dignande matparadis. Problemet är ju att veta vad som funkar i tempererade klimat. Det känns lite fuskigt att bo i subtropiskt klimat ;)

Jan: Ska kolla mer på er sida. Vid första flukten såg jag ingen lista.

Soshila: Knölvial som blir som ogräs. Det låter mumma i mina öron! Det ska vara så mycket att man inte hinner skörda allt ens om man vill :)

mvh
cfb

Soshila

  • Inlägg: 2468
    • Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
SV: Perenna grönsaker/nyttoväxter
« Svar #12 skrivet: 02 apr-10 kl 09:54 »
Soshila: Knölvial som blir som ogräs. Det låter mumma i mina öron! Det ska vara så mycket att man inte hinner skörda allt ens om man vill :)
Ja, jag väntar med spänning på hur min lilla planta ska utvecklas!

Tapio

  • Inlägg: 1314
    • Västergötland
SV: Perenna grönsaker/nyttoväxter
« Svar #13 skrivet: 02 apr-10 kl 10:09 »
Knölvial som blir som ogräs. Det låter mumma i mina öron! Det ska vara så mycket att man inte hinner skörda allt ens om man vill :)

Halaj!

Ogräs? Mycket?
Då har jag ett tips till dig. Kirskål. Jag har en liten plätt på 2 m2 som jag inte sköter alls. Där växer tjockt, tjockt med kirskål. Hela första halvan av förra sommaren ersatte jag pot, ris, pasta mm med kirskål. Och det hade räckt till en hel familj. Visserligen är just den markplätten högoktanig med massor med kompost och stallgödsel men ändå.
Tyvärr föråt jag nog mig med kirskål varenda dag så jag blev fruktansvärt less på det och vill nog inte äta det mer i hela mitt liv.

//T

Mata

  • Inlägg: 1706
    • Södermanland
SV: Perenna grönsaker/nyttoväxter
« Svar #14 skrivet: 17 jun-11 kl 09:04 »
Quirogi? Vad är det? Hittar inget genom google. Någon nämnde det som en asiatisk rotgrönsak.

Elin G

  • Inlägg: 370
    • Uppland
    • Radhusträdgården - köksträdgård på radhustomten
SV: Perenna grönsaker/nyttoväxter
« Svar #15 skrivet: 17 jun-11 kl 13:58 »
Quirogi? Vad är det? Hittar inget genom google. Någon nämnde det som en asiatisk rotgrönsak.

Choro-gi tror jag är den officiella stavningen. Man får den genom att hitta nån snäll som delar med sig av ett par knölar.
Köksträdgård på radhustomten
http://radhustradgarden.blogspot.com

Mata

  • Inlägg: 1706
    • Södermanland
SV: Perenna grönsaker/nyttoväxter
« Svar #16 skrivet: 17 jun-11 kl 14:42 »
Tack! Intressant! http://www.tomatsidan.se/Rotknolar/Tubers.htm

Citera
Sent på hösten bildas massor av små vita avlånga ribbade knölar under plantan. Krispiga och goda, bra till wok, lättkokta med smör el i sallad mm. Choro-gi skulle nog vara populärare på restauranger om dom hade en annan form. Kockar som har försökt servera knölarna i t.ex. wok, får oftast tillbaka maten för att gästen tycker knölarna ser ut som små feta larver.
;D


tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: Perenna grönsaker/nyttoväxter
« Svar #17 skrivet: 17 jun-11 kl 16:03 »
Här var nån i Hörbytrakten som sålde såna på Blocket.se i höstas.
Nån som smakat?
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Per F

  • Inlägg: 2
SV: Perenna grönsaker/nyttoväxter
« Svar #18 skrivet: 30 okt-13 kl 14:25 »
Jag har fått knölsyska på min lott i år, det ger samma typ av rötter och kan användas på samma sätt. Undrar varför ingen pratar om dem?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

459 gäster, 1 användare
Homestead_Hustler

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser