Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hitta reglar bakom gips?  (läst 47601 gånger)

lumpus

  • Gäst
hitta reglar bakom gips?
« skrivet: 24 mar-10 kl 14:55 »
jo jag skulle montera en värmeflyttare i en vägg, hur kollar man om det finns reglar bakom gipsskivan utan att göra åverkan?

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
SV: hitta reglar bakom gips?
« Svar #1 skrivet: 24 mar-10 kl 15:08 »
Jag antar att gipsskivan är spacklad och målad/tapetserad, för annars går du så klart efter skruvskallarna. :)

Det finns "regelsökare" att köpa på bygghandeln. Brukar vara en manick som även kan söka el och metall. Annars får du tro på att reglarna sitter med normalt cc-avstånd, fast det resulterar nog i några felhål.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Bullerybo

  • Inlägg: 672
    • Närke
SV: hitta reglar bakom gips?
« Svar #2 skrivet: 24 mar-10 kl 15:24 »
En stark magnet brukar kunna hitta skruvskallarna om det inte är allt för många lager spackel och tapet över. Då kan man lista ut vart regnarna sitter.

I vissa väggar kan man knacka sig fram. Annars finns som sagt dyr manick att köpa för ändamålet. Men testa med magneten först.

Johannes

  • Gäst
SV: hitta reglar bakom gips?
« Svar #3 skrivet: 24 mar-10 kl 16:16 »

Brukar det inte vara ett visst avstånd mellan reglarna-som standard-typ 600 mm?

pålle

  • Gäst
SV: hitta reglar bakom gips?
« Svar #4 skrivet: 24 mar-10 kl 16:38 »
Anväd knongen och lyssna det fungkar det  :D

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
SV: hitta reglar bakom gips?
« Svar #5 skrivet: 24 mar-10 kl 17:56 »
Brukar det inte vara ett visst avstånd mellan reglarna-som standard-typ 600 mm?

I ett modernt bygge brukar det vara cc 60 mellan reglarna i vanliga bostadsrum, så om man vet var snickaren har börjat räkna ifrån är det "bara" att mäta på väggen. Men det där kan man ju inte lita på till hundra. Snickaren var kanske rebell och struntade i att mäta! ;)

Att knacka på väggen och höra var ljudet ändras/reglarna finns, fungerar nog bäst om det är lite ihåligt i väggen. En välisolerad vägg som dessutom kanske består av dubbla lav gips alt. byggskiva under gipset, är inte lika musikalisk.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Tapio

  • Inlägg: 1314
    • Västergötland
SV: hitta reglar bakom gips?
« Svar #6 skrivet: 24 mar-10 kl 18:33 »
Snickaren var kanske rebell och struntade i att mäta! ;)

Halaj!

Den sortens anarki lär inte bli långlivad iom att en gipsskiva är 1200 mm bred.

//T

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
SV: hitta reglar bakom gips?
« Svar #7 skrivet: 24 mar-10 kl 18:44 »
Halaj!

Den sortens anarki lär inte bli långlivad iom att en gipsskiva är 1200 mm bred.

//T

Sant. Men det kan ha varit en rebellisk och envis snickare som kapade gipsskivorna så att de passade ändå. ;)


... och nu har vi förutsatt att det är lodräta reglar i väggen. Men om det är en korsregling bakom då? Det blir till att knacka mycket i väggarna, scoutledare lumpus!



« Senast ändrad: 24 mar-10 kl 18:47 av manna »
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Tacitus

  • Inlägg: 726
    • Ångermanland
SV: hitta reglar bakom gips?
« Svar #8 skrivet: 24 mar-10 kl 18:58 »
Brukar det inte vara ett visst avstånd mellan reglarna-som standard-typ 600 mm?

Jovisst är det så... eller 450 alt 900 om det är utländska skivor och utlänningar som har byggt... eller nått eget hopkokat om det är ett "bonnbygge".

I äldre hus ska man inte lita på att det stämmer med 60 cc.


 

esten

  • Inlägg: 2319
    • -
SV: hitta reglar bakom gips?
« Svar #9 skrivet: 24 mar-10 kl 19:02 »
Och sedan för att få allt att stämma måste vi veta om han började mäta från vänster eller höger hörn . Eller om han var så rebellisk att han startade från mitten


Eller som i mitt hus reglarna går från golv till tak men sedan är skivorna lagda på längden , finns inte en regel som stämmer


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

539 gäster, 2 användare
alternaiv, Efwa

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser