Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Bygger uthus/förrådsbod  (läst 38727 gånger)

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #220 skrivet: 06 aug-22 kl 07:31 »
Jag har dock just de här dimensionerna (22x125mm) i överflöd så att tillverka dörrarna från dessa är attraktivt, då behöver jag inte köpa mera.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #221 skrivet: 18 aug-22 kl 08:33 »
Hållit på och målat nu ett tag. Jobbar sen några veckor så det går sakta... Men det är ett riktigt drygt jobb att måla nu då jag läktat. Jag grundmålade alla bräder med utspädd färg, jag tror det blir man får köra utspätt, igen med läkten på.

Jobbigt att måla läktad vägg jämfört med innan. Jag funderar om jag borde skaffa en såndär lågtrycksspruta för slamfärg....

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #222 skrivet: 18 aug-22 kl 10:09 »
Vi testade en sådan när vi målade hos fåren, och det gick lite fortare än med pensel, men var mycket behagligare. Och det blev bättre i kanter, springor och barkdrag/kvistar. Gick hyfsat på spindelnät också...

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #223 skrivet: 19 aug-22 kl 13:10 »
Finns en på biltema som såg intressant ut. Men jag undrar om det kunde gå med en vanlig spruta av sugtyp, med tjockare munstycke som 2.5mm, då kunde man ha en spruta för sprutspackel och inte bara en engångsanvändning (eller tills nästa målning).

Jag har nu också börjar dra det här projektet i ett nytt håll, men jag tror inte det kommer ändra nånting på hur jag fortskrider. Jag tänker det ska bli betongplatta till golv och kanske en smörjgrop eller nån form av lyft, för att att jag ska ha ett dedikerat ställe för biljobb.

Under den senaste veckan har det format sig en idé i mitt huvud, att köpa en Hilux från 80 talet och göra ett projekt av det, en bensinare som renoveras från grunden upp och konverteras till biogasdrift. Detta är nog flera år i framtiden så får se om det alls blir av. Jag kan ha en tendens att glömma bort och börja med nåt annat då det gäller saker långt i framtiden.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #224 skrivet: 19 aug-22 kl 17:05 »
Biltema har en intressant spruta som jag tror kan fungera fint, och som kan gå till annat med. Inte så dyr eller skrymmande heller. https://www.biltema.se/verktyg/tryckluft/fargsprutor/texturfargspruta-sgh-5000-2000039995

Du är inte ensam om att hitta på fler projekt än vad som blir av...

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #225 skrivet: 20 aug-22 kl 19:32 »
Jaaa jag köpte den där och var inte så imponerad. Färgen rann ut trots att jag inte tryckte in avtryckaren och det som kom ut blev inte så bra. Färgen var dock litet utblandad med vatten så kanske det hade funkat bättre med färgen från den oöppnade burken.

 Jag provade istället med min 1.8 mm färgspruta som jag använder för primer, där behövde jag blanda ut mera men jag upplevde det funkade mkt bättre än biltemasprutan. Jag tror det bästa vore en 2,2 eller 2,5 mm spruta för sprutspackel men 1.8mm gav helt OK resultat, sprejade en hel vägg. Sen drog jag ändå ut allt med penseln slutligen men det var enkelt och gick snabbt. Ska prova vidare sen.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #226 skrivet: 20 aug-22 kl 23:20 »
Måste vara något fel på den, lämna tillbaks om du inte hittar felet själv.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #227 skrivet: 21 aug-22 kl 08:23 »
Får se på det sen idag, än så länge känns det dock som en konventionell spruta med större munstycke vore idealiska. Borde ha tittat noggrannare igår då jag var på Juthbacka marknaden om jag vetat, fanns flera gamla färgsprutor där.

Några nyare bilder tillsvidare





Ovanför kan man se där jag grundat med utspädd färg.


Väggen jag målade igår.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #228 skrivet: 21 aug-22 kl 12:55 »
Biltema sprutan fixad, visade sig vara en inställningsfråga, har inte testat men den har slutat läcka. Får se sen vid bättre väder.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #229 skrivet: 21 aug-22 kl 17:57 »
Trodde det var något sådant. Skall bli intressant att höra hur det går.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #230 skrivet: 23 aug-22 kl 09:11 »
Provade den igår men tycker ändå den är sämre än primersprutan. Den använder väldigt mycket färg jämfört med primersprutan, det är riktigt svårt att få det att inte bli för tjockt hur jag än försöker vara försiktig. Primersprutan ger också ett bättre sprejmönster som kan regleras.

Drar också mycket mera luft. Jag tycker alltså den var ett dåligt köp även om den slutat läcka. Min rekommendation är fortfarande en 2 - 2.5mm färgspruta.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #231 skrivet: 26 aug-22 kl 14:21 »
Ok, då testar jag nog inte den, utan letar reda på sprutspackelsprutan och ser vad jag har för munstycke i den.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #232 skrivet: 01 okt-22 kl 13:22 »
Har jobbat på slagportarna nu men har tänkt mig in i ett hörn. Jag var väldigt orolig dom skulle slå sig, och jag ville inte handla mera virke, så jag gjorde dom av det virke jag hade till huspanelen, 22x125 och laminerade en ram av två lager sådana.

Första dörren gjordes förra veckan:




Andra dörren monteras:


Bara sågat virke så inte vidare snygga dörrar men dom känns stabila och bastanta. Vilket är också det problem jag nu har. De här dörrarna blir astunga om jag klär in dom med samma sorts bräder, för tunga... Så jag funderar vad ska jag lägga istället?

Jag tänker om det skulle funka med tunn plywood, 4mm kanske, sen några tunna paneler ovanpå det för dekoration. Själva ramen ger all stabilitet så jag tänker det behöver inte vara tjocka grejer. 6 - 9 mm kanske vore bättre men den är så dyr nuförtiden... Kanske nån tunnare spontad panel kunde vara lätt nog också.

Eller kanske plåt vore ett alternativ.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #233 skrivet: 01 okt-22 kl 14:28 »
Plåt blir nog inte så snyggt, och plywood åldras ju inte så bra (fast det tar nog minst 20 år innan den blir ful). Panel tror jag mest på av de tre alternativen.

Jag gillar tunga, stabila dörrar. En granne byggde en fin till sin jordkällare, dubbla lager 2-tums reglar.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #234 skrivet: 01 okt-22 kl 17:08 »
Masonit funkar, tro det eller ej. Jag hade det på en port i flera år och det finns folk som använder det till fasaden på huset. Helst den oljehärdade då.

https://hallahus.se/renovera/fasaden/masonitfasader/

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #235 skrivet: 02 okt-22 kl 07:39 »
Hade ju kollat på masonit faktiskt då det gällde förrådet men det verkade som att den riktigt bra masoniten inte längre tillverkades. Jag har nog lutat mest emot plywood om jag ska va ärlig, tänker om den målas så måste den ju hålla väldigt länge.

Här är två exempel som jag tycker ser bra ut. Den första kan jag se man får till med plywood. Den andra med rätt sorts panel av nåt slag.





Det var annars meningen jag skulle ha smitt egna gångjärn men se det rann ut i sanden, inte blivit nåt smidande alls i år... Så jag köpte dessa på biltema
« Senast ändrad: 02 okt-22 kl 07:55 av DennisCA »

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #236 skrivet: 02 okt-22 kl 08:43 »
Hade ju kollat på masonit faktiskt då det gällde förrådet men det verkade som att den riktigt bra masoniten inte längre tillverkades. Jag har nog lutat mest emot plywood om jag ska va ärlig, tänker om den målas så måste den ju hålla väldigt länge.

Här är två exempel som jag tycker ser bra ut. Den första kan jag se man får till med plywood.

Jag har några grejer i plywood ute (både omålat, målat med dåligt underhåll och bra målat) och håller med om att målning verkar vara räddningen. Massivt trä åldras ju rätt fint även omålat, men det yttersta skiktet i plywooden är för tunt för det.

Det första exemplet är ju fint, och svårt att göra utan skivor.

fri

  • Inlägg: 2545
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #237 skrivet: 02 okt-22 kl 09:27 »
Så jag köpte dessa på biltema

Du bör skaffa kraftigare gångjärn
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #238 skrivet: 02 okt-22 kl 11:06 »
Nu har jag ju redan köpt dessa för ett tag sen så det vill jag ju inte. Går väl istället att köpa ett par till, så får man tre gångjärn per dörr. Tyckte dom verkade bastanta personligen. Var infästningen i dörr och ram som jag mest funderade på hur man skulle få till bäst.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #239 skrivet: 02 okt-22 kl 11:21 »
Skall plywooden hålla måste den sitta skyddat mot regn och sol, annars blir den inte långlivad. Det beror väl på var man bor men åt söder och väster är det ingen bra idé i mina trakter i alla fall. Tar bara ett par år innan skikten börjar separera. Om man inte väljer marinplywood eller sån som man har på flaket på släpkärror, då håller det, men det kostar ju därefter också.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

613 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser