Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äkta johannesört, en bristvara..?  (läst 9703 gånger)

Mánadis

  • Inlägg: 149
    • Ångermanland
    • Mánadis' Vildhäst
Äkta johannesört, en bristvara..?
« skrivet: 26 jul-10 kl 13:30 »
Hej!

Jag undrar ifall den äkta johannesörten blir mer sällsynt och "undanskuffad" av den inte så äkta? Där jag bor nu (gränsen Västernorrland/Västerbotten) är inte johannesört så himla vanlig vad jag förstår, och under senare år har jag bara funnit den oäkta.

Bodde i Dalarna ifjol och hittade där endast oäkta johannesört.

För de som inte vet, Den äkta johannesörtens stjälk är trekantig i genomskärning och bladen växer således tre och tre längst stjälken. Den oäkta har fyrkantig stjälk.

Bladen hos den äkta ser perforerade ut, det gör de inte hos den oäkta.

En annan sak; det påstås att den oäkta örten inte ger den röda färgen, men det gör den ju ??? Provade göra snaps på den oäkta och den blev röd och effekten blev "glad" som man ska bli av hirkum pirkum.

Någon som kan ge mig upplysning i ämnet..?
Jo du vet, förr i ti'n, då va dem dum i huve na djävulskt!

http://vildhast.blogspot.com/

pettson

  • Inlägg: 130
  • Månskensbonde som gärna vill ha mer tid hemma
    • Skåne
    • www.bodilsbod.se
SV: Äkta johannesört, en bristvara..?
« Svar #1 skrivet: 26 jul-10 kl 14:32 »
Här i norra Skåne växer johannesört som ogräs. Enligt uppgift är den äkta. Lite svårt att kolla.
Bor i en glänta i skogen med fru, barn, gotlandsfår, leicesterfår, gökfärgade maranhöns, isbar, blommehöns, pärlhöns & katter.
Meningen med livet är inte vad Du gör för Dig själv. Meningen med livet är vad Du gör för andra!

Mánadis

  • Inlägg: 149
    • Ångermanland
    • Mánadis' Vildhäst
SV: Äkta johannesört, en bristvara..?
« Svar #2 skrivet: 26 jul-10 kl 15:18 »
Här i norra Skåne växer johannesört som ogräs. Enligt uppgift är den äkta. Lite svårt att kolla.

OK, det kanske är en ört som allmänt finns söderut..
Jag tycker det är lätt att se om den är äkta eller inte; skär man av stjälken så är den tre- eller fyrkantig. Bladen på den äkta är dessutom perforerade :)
Jo du vet, förr i ti'n, då va dem dum i huve na djävulskt!

http://vildhast.blogspot.com/

Jarina

  • Inlägg: 4
    • Skåne
SV: Äkta johannesört, en bristvara..?
« Svar #3 skrivet: 09 dec-10 kl 22:06 »
hmm, med risk för att idiotförklara mig själv. de Johannesört stjälkar jag skurit mitt av har varit 2 kantiga och den falska 4 kantig, jag bor i centrala skåne, och bägge varianterna är vanlig.

Ett annat sett skall vara att hålla upp ett blad mot ljuset, och någon av sorterna är tydligt "perforerat", jag kommer tyvärr inte riktigt ihåg vilken som är peroforerat.

Broberg

  • Gäst
SV: Äkta johannesört, en bristvara..?
« Svar #4 skrivet: 09 dec-10 kl 22:14 »
Finns en massa johannesörtsarter i Sverige. (Ville bara verka lite viktig  :P)

Janne H

  • Inlägg: 25
    • Uppland
SV: Äkta johannesört, en bristvara..?
« Svar #5 skrivet: 15 apr-11 kl 07:19 »
Här på Biskops-Arnö i Mälaren växer båda johannesörterna bredvid varandra i bästa samförstånd.

ärt

  • Inlägg: 823
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Äkta johannesört, en bristvara..?
« Svar #6 skrivet: 10 nov-14 kl 06:25 »
Hyperikum Perfurarum är den äkta o har perforerade blad. Håll upp mot ljuset så ser man hålen
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Äkta johannesört, en bristvara..?
« Svar #7 skrivet: 11 nov-14 kl 04:03 »
Hyperikum Perfurarum är den äkta o har perforerade blad. Håll upp mot ljuset så ser man hålen


Jaså, men det erkänner i alla fall inte vetenskapen!

"Sökresultat
Din sökning efter Hyperikum, Perfurarum gav inga träffar (4392 dokuments genomsökta):

Hittade inga dokument."

http://linnaeus.nrm.se/cgi-bin/virtflor/search.pl?Match=1&Realm=virtflor&Terms=Hyperikum+Perfurarum+

 

ärt

  • Inlägg: 823
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Äkta johannesört, en bristvara..?
« Svar #8 skrivet: 11 nov-14 kl 05:31 »
 Vad menar vetenskapen är den äkta?
 För mej är det latinska namnet perfo.. samma som perforerad men vist den behöver inte vara den äkta för det.
 Har det från en som jag upplevde kunnig kvinna från Portugal.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

ärt

  • Inlägg: 823
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Äkta johannesört, en bristvara..?
« Svar #9 skrivet: 11 nov-14 kl 05:41 »

 Hittade just detta:
 Echtes Johanniskraut 
 

Äkta johannesört

Beskrivning. Äkta johannesört är en flerårig ört som kan bli upp till sju decimeter hög. Den känns igen på den kala, ofta rikt smågreniga stjälken, som har två längsgående lister. Bladen är motsatta, elliptiska och tätt punkterade av genomskinliga körtelprickar. Äkta johannesört blommar under högsommaren och hösten, från juli till september, och de klargula blommorna sitter i ganska yviga knippen i stjälkens topp. Äkta johannesört Foderbladen är spetsiga och de har, liksom kronbladen, vanligen oskaftade svarta körtlar.
 Äkta johannesört förväxlas ibland med den andra vanliga arten, fyrkantig johannesört (H. maculatum), vilken dock har tydligt fyrkantig stjälk och små, trubbiga foderblad.

Äkta johannesört Utbredning. Äkta johannesört är en av de vanligaste av arterna i släktet johannesörter (Hypericum). och den är allmän från Skåne till Uppland, sällsyntare norr därom till Ångermanland. Den växer i ängsmark, i skogsbryn och på bergknallar, vanligen på magrare mark än fyrkantig johannesört. Första fynduppgift publicerades på 1600-talet (Nordstedt 1920).

Kapslar av äkta johannesört Användning. Äkta johannesört används, liksom flera andra arter i släktet, till kryddning av brännvin. Den har också använts som färgväxt. Blomknopparna ger en rödlila färg och olja eller brännvin med johannesört, så kallad pirkumolja eller pirkumbalsam, användes utvärtes för att läka hugg- och skärsår. På senare år har artens medicinska egenskaper på nytt uppmärksammats.

Etymologi. Artnamnet perforatum betyder perforerad och syftar på bladens genomskinliga körtelprickar. Det äldre namnet mannablod kommer av de krossade blomknopparnas röda färg, samma namn har också använts om fyrkantig johannesört (H. maculatum) och sommarfläder (Sambucus ebulus).
 
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Äkta johannesört, en bristvara..?
« Svar #10 skrivet: 11 nov-14 kl 09:25 »
Jag diskuterade detta med en granne i somras faktiskt, eller om det var förra sommaren. Hos oss båda fanns endast den fyrkantiga, inte den äkta johannesörten.

Lise

  • Inlägg: 355
    • Värmland
SV: Äkta johannesört, en bristvara..?
« Svar #11 skrivet: 03 feb-17 kl 22:34 »
Men om både äkta johannesört och fyrkantig johannesört innehåller ungefär samma verksamma ämnen spelar det då så stor roll vilken man tar?

TL

  • Inlägg: 876
    • Östergötland
SV: Äkta johannesört, en bristvara..?
« Svar #12 skrivet: 04 feb-17 kl 22:00 »
Den äkta ger ett rött färgämne som blod vackert i brännevin.  8)
lev väl
Livet e hårt grymt orättvist.
Men en kan göra skillnad.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Äkta johannesört, en bristvara..?
« Svar #13 skrivet: 06 feb-17 kl 13:39 »
Den äkta ger ett rött färgämne som blod vackert i brännevin.  8)

Inte enligt frågeställaren som verkar ha egna erfarenheter:



En annan sak; det påstås att den oäkta örten inte ger den röda färgen, men det gör den ju ??? Provade göra snaps på den oäkta och den blev röd och effekten blev "glad" som man ska bli av hirkum pirkum.



MVH
Magnus

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Äkta johannesört, en bristvara..?
« Svar #14 skrivet: 06 feb-17 kl 19:32 »
Växer mycket hos mig med, så måste kolla vilken det är... Om det går att se på torra vinterstänglar, vilket jag tror...
Rött blir det av knopparna i allafall.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

eriks

  • Inlägg: 253
    • -
    • www.sundmansmide.se
SV: Äkta johannesört, en bristvara..?
« Svar #15 skrivet: 06 feb-17 kl 20:08 »
Den äkta ger ett rött färgämne som blod vackert i brännevin.  8)

Det där är nog en forumsanning, att ordet "äkta" skulle göra att just den innehåller det man vill åt. Vad det än må vara. Dom verksamma ämnen mot tex depression finns även i fyrkantig.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

756 gäster, 3 användare
xaelanar, Adels, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser