Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "Bästa" öronbrickan?  (läst 2709 gånger)

Alvbåge

  • Inlägg: 34
    • Dalarna
"Bästa" öronbrickan?
« skrivet: 13 jul-12 kl 18:40 »
Hej!

Har nyligen skaffat får och har redan haft problem med att ett av får fått ett fult inflamerat sår kring öronbrickan (PAT Horten). Självklart gjorde jag det enda rätta och klippte bort öronmärket så att såret kan få läka i fred. När det skett så bör jag ju sätta dit en ny, men innan jag beställer tänkte jag kolla om någon har något tips på öronbrickor lämpliga för får som går i hagar med mycket undervegitation såsom buskar och träd med mera. Vill ju helst slippa få problem med att dom fastnar i märket och skadar öronen. Finns det någon regel om att fåret måste ha likadana öronmärken i båda öronen?

/Alvbåge
Fäbodbrukare med Gestrikefår, Hedemorahöns samt ett par kattskrällen

Vurre

  • Inlägg: 1972
SV: "Bästa" öronbrickan?
« Svar #1 skrivet: 19 jul-12 kl 20:49 »
Jag kör numera med Stallmästarns mini i båda öronen. Det funkar bäst för mig. Pat Hortens är skit, tycker jag. Testade micromärken i ena örat ifjol men tycker att läsbarheten är dålig, även om den är avsevärt bättre än hortens.
snus? vad är priset på en pris?

Luppa

  • Inlägg: 490
    • Norrbotten
SV: "Bästa" öronbrickan?
« Svar #2 skrivet: 19 jul-12 kl 22:22 »
Du får inte beställa ersättningsmärken själv, det måste uppfödaren göra.
Djurtokig 80:a i norra norrbotten

Suffolkfår, höns av olika raser. 2 Border Collies, bondkatter och uppfödning av Lejonhuvad kanin för utställning, avel och kel.

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: "Bästa" öronbrickan?
« Svar #3 skrivet: 19 jul-12 kl 22:38 »
Du får inte beställa ersättningsmärken själv, det måste uppfödaren göra.

Nej då, djurägaren får beställa ersättningsmärken själv. Det är bara att man anger uppfödarens SE-nummer.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Luppa

  • Inlägg: 490
    • Norrbotten
SV: "Bästa" öronbrickan?
« Svar #4 skrivet: 22 jul-12 kl 07:54 »
Nej då, djurägaren får beställa ersättningsmärken själv. Det är bara att man anger uppfödarens SE-nummer.

Jaså, då har jag fattat fel. Ber om ursäkt.  :-[
Djurtokig 80:a i norra norrbotten

Suffolkfår, höns av olika raser. 2 Border Collies, bondkatter och uppfödning av Lejonhuvad kanin för utställning, avel och kel.

vallar-elin

  • Inlägg: 217
    • Norrbotten
SV: "Bästa" öronbrickan?
« Svar #5 skrivet: 23 jul-12 kl 09:54 »
hej hej hoppar in på tråden.

Har också haft problem med märkena i år. Tidigare har jag haft ngn som fastnat och rivit av sig en bricka men i år är det flera som fått sår kring brickan som blivit lite läskiga. har klippt bort och tvättat och låter det få läka ut.
Men hur ser det ut med märkningskraven? Känns som att jag får olika svar från varje person jag frågar..
Någon här som vet hur länge ett lamm får vara märkt i endast ett öra? Är det till ett års ålder eller är det ett halvår, eller är det så att det skall vara märkt i båda när man skickar till slakt? (slaktar själv i år, men är lite nervös för ev. kontroll samtidigt som jag vill att såren skall få läka ut ordentligt)


26 årig tjej som bor med sambo i Luleå skärgård. Två strävhårstaxar, en Border Collie ett tjugotal höns. Vi ägnar oss åt får, har 25 tackor av köttrasmix med tanken att utöka

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: "Bästa" öronbrickan?
« Svar #6 skrivet: 23 jul-12 kl 10:25 »
Men hur ser det ut med märkningskraven? Känns som att jag får olika svar från varje person jag frågar..
Någon här som vet hur länge ett lamm får vara märkt i endast ett öra? Är det till ett års ålder eller är det ett halvår, eller är det så att det skall vara märkt i båda när man skickar till slakt? (slaktar själv i år, men är lite nervös för ev. kontroll samtidigt som jag vill att såren skall få läka ut ordentligt)

Hur kan du få olika svar ???
Reglerna är tydliga. Du får ha ett märke i tills lammen är ett år.
Du behöver heller inte märka lammen förrän de blir 6 månader.

Men om/när lammen lämnar sin födelseplats
då ska dom ha två märken isatta och vara märkta även om dom är under 6 mån.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

vallar-elin

  • Inlägg: 217
    • Norrbotten
SV: "Bästa" öronbrickan?
« Svar #7 skrivet: 23 jul-12 kl 11:36 »
tack :)
Jadu olika svar får man när man i ena vändan pratar med en hobby-fårägare som vet att Berits lamm heter Märta och hon har en vit prick i pannan, således har man koll på djuren och individmärkningen kan man "skjuta upp" ett tag.
I andra vändan pratar man med någon som skickar 50-100 lamm på slakt och märker sina lamm första dygnet för att alla ser likadana ut :D

26 årig tjej som bor med sambo i Luleå skärgård. Två strävhårstaxar, en Border Collie ett tjugotal höns. Vi ägnar oss åt får, har 25 tackor av köttrasmix med tanken att utöka

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: "Bästa" öronbrickan?
« Svar #8 skrivet: 23 jul-12 kl 12:47 »
Det finns många infallsvinklar med märkning.  :) grovt förenklat
Jordbruksverket bryr sig inte om om lammen pelle o ludde blir ihopblandade, bara dom märks med korrekta EU-märken i rätt tid, på rätt sätt..

Men den avelsintresserade fårägaren vill inte blanda ihop identiteten på lammen pelle o ludde, och då måste en id.märkning till supertidigt men behöver inte vara EU-märken förrän vid 6 mån.

(Hur är det med genbankslammen, finns det krav på att dom id.märks redan vid födseln?)
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

572 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser