Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilka djur kräver INTE SE-nummer?  (läst 15399 gånger)

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
Vilka djur kräver INTE SE-nummer?
« skrivet: 15 dec-13 kl 01:21 »
Höns kräver inga SE-nummer väl?
Getter?
Kaniner?
Hästar?
Fiskar (i damm)?


/Torpjens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Vilka djur kräver INTE SE-nummer?
« Svar #1 skrivet: 15 dec-13 kl 01:26 »
Getter behöver du väl SE-nummer till? De ingår i alla fall i den årliga får och get-räkningen man skall skicka till jordbruksverket.

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Vilka djur kräver INTE SE-nummer?
« Svar #2 skrivet: 15 dec-13 kl 03:38 »
 INGA djur kräver SE-nummer! Jag fattar inte varför "alla männschor" fått för sig det.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Håning

  • Gäst
SV: Vilka djur kräver INTE SE-nummer?
« Svar #3 skrivet: 15 dec-13 kl 04:44 »
INGA djur kräver SE-nummer! Jag fattar inte varför "alla männschor" fått för sig det.
Inte ja häller vad ja vet så är det jordbruket som kräver det  ;)

lena70

  • Gäst
SV: Vilka djur kräver INTE SE-nummer?
« Svar #4 skrivet: 15 dec-13 kl 09:16 »
Hästar ska ha pass..Om du säljer/ger bort ägg eller livdjur (tuppar/höns/kycklingar)så behöver du ha SE-nummer på hönsen med.. ;)

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
SV: Vilka djur kräver INTE SE-nummer?
« Svar #5 skrivet: 15 dec-13 kl 10:55 »
Vad är SE-nummer?
Kaninuppfödare och pelargontant.

slainte

  • Inlägg: 265
    • Västmanland
SV: Vilka djur kräver INTE SE-nummer?
« Svar #6 skrivet: 15 dec-13 kl 12:18 »
SE-nummer är en sifferserie som visar var din anläggning ligger. Man har SE-nummer för att kunna spåra djur om någon allvarlig sjukdom skulle dyka upp.
En stadsbo frågar en bonde: -Varför har den där kon inga horn?
Bonden svarar:- Det finns många orsaker till varför kor inte har horn, en del föds utan horn och på andra tar vi bort dem. Orsaken att just den kon inte har horn är att det är en häst!

Nina K

  • Inlägg: 1032
    • Skåne
SV: Vilka djur kräver INTE SE-nummer?
« Svar #7 skrivet: 15 dec-13 kl 12:21 »
Vad är SE-nummer?

Produktionsplats nummer. Nummret anger ägare och adress där djuren hålls/födda. Djur som märks med dessa se-nummer brickor är Kor,Får,Getter,Gris.

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Vilka djur kräver INTE SE-nummer?
« Svar #8 skrivet: 15 dec-13 kl 12:30 »
Fiskodling har inget SE-nummer men måste registreras hos länsstyrelsen och ingå i ett kontrollprogram . Så besök av veterinär sker några gånger per år . Oavsett om du har fiskarna för att sälja matfisk eller för utsättning i fiskevatten .
Och om du har inflöde och utflöde av vatten i vattenförande sjösystem eller å och bäck .

Har du slutet system med vattenrening och enbart har fisken för eget behov så kan det gå att slippa , det blir akvarium då . Om det inte är väldigt stort vill säga .

Nina K

  • Inlägg: 1032
    • Skåne
SV: Vilka djur kräver INTE SE-nummer?
« Svar #9 skrivet: 15 dec-13 kl 13:55 »
Hästar är väll chippade o har pass ?

Håning

  • Gäst
SV: Vilka djur kräver INTE SE-nummer?
« Svar #10 skrivet: 15 dec-13 kl 14:16 »
Hästar är väll chippade o har pass ?
Ja bara dom som är födda efter 98 äldre behöver bara ha pass.

John Rambo

  • Gäst
SV: Vilka djur kräver INTE SE-nummer?
« Svar #11 skrivet: 15 dec-13 kl 14:59 »
Var är protestlistan man kan skriva på?

Har inte folk lärt sig ännu att ALL registrering missbrukas av övermakten?
Exempel, vägtullar, P- lisor, auzwits, mopeder.
Hur kan man tro att SE- nummer skulle utgöra ett undantag?
Hur som helst kräver protest mot SE nummer ett eget tema.
Man har rätt att veta var man kan lägga in en protest, och finna likasinnade protestanter.

John Rambo

  • Gäst
SV: Vilka djur kräver INTE SE-nummer?
« Svar #12 skrivet: 15 dec-13 kl 15:05 »
SE-nummer är en sifferserie som visar var din anläggning ligger. Man har SE-nummer för att kunna spåra djur om någon allvarlig sjukdom skulle dyka upp.


Ser mer ut som det är jordbruksverket som lider av svinsjukan.
Om en sjukdom sprids, är det genom luften, fåglar, insekter, vind.
Sätter dom SE nummer på vinden så dom ser var sjukdommen blåst ifrån, då kan jag börja förstå logiken mer än den ekonomiska, som dom med alla medel maskerar.
Rätta mig om jag har fel.

Doris och Börje

  • Inlägg: 3736
    • Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
SV: Vilka djur kräver INTE SE-nummer?
« Svar #13 skrivet: 15 dec-13 kl 15:21 »
SE-nummer är en sifferserie som visar var din anläggning ligger. Man har SE-nummer för att kunna spåra djur om någon allvarlig sjukdom skulle dyka upp.
Se-nummer är bra!

Om nu en smitta sprids med vinden, spelar ingen roll.
Jag vill veta om mina får riskerar få eller om grannens får har fått smittan så att man kan häva eller göra allt för att motverka att smittan kommer hit.

Många tjatar om att de vill veta att djuren har haft det bra innan slakt, vill äta svenskt närproducerat och ekologiskt.
Men ändå motsäger sig registrering?!

Jag förstår inte hur SE-numren ska kunna missbrukas.
Det är BRA att någon kommer och kontrollerar även små djurhållare, inspektörerna är ute alltför sällan!

Många sk djurvänner och Alternativare har djur i undermåliga utrymmen och stallar, samt sköter hovar/klövar/klor osv dåligt!
Som tur är är vi fler som sköter oss!
Bor på min lilla gård med min stora familj!

John Rambo

  • Gäst
SV: Vilka djur kräver INTE SE-nummer?
« Svar #14 skrivet: 15 dec-13 kl 15:32 »
Se-nummer är bra!

Många tjatar om att de vill veta att djuren har haft det bra innan slakt, vill äta svenskt närproducerat och ekologiskt.
Men ändå motsäger sig registrering?!

Jag förstår inte hur SE-numren ska kunna missbrukas.
Det är BRA att någon kommer och kontrollerar även små djurhållare, inspektörerna är ute alltför sällan!

Många sk djurvänner och Alternativare har djur i undermåliga utrymmen och stallar, samt sköter hovar/klövar/klor osv dåligt!
Som tur är är vi fler som sköter oss!

Då får du stå för din åsikt så står jag för min.
Förstår du inte hur registrering missbrukas?
Att det kostar pengar och svett är i sig ett missbruk till att börja med.
Inspektörer kan lika gärna komma och titta utan registrering om djuren har det bra eller dåligt, försök inte.
Sköter sig eller inte, menar du att dom som är mot registrering är smutsigare än andra, eller vad menar du med sköter sig?
Djurskyddet kan som sagt kontrollera ändå.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vilka djur kräver INTE SE-nummer?
« Svar #15 skrivet: 15 dec-13 kl 16:00 »
Då får du stå för din åsikt så står jag för min.
Förstår du inte hur registrering missbrukas?
Att det kostar pengar och svett är i sig ett missbruk till att börja med.
Inspektörer kan lika gärna komma och titta utan registrering om djuren har det bra eller dåligt, försök inte.
Sköter sig eller inte, menar du att dom som är mot registrering är smutsigare än andra, eller vad menar du med sköter sig?
Djurskyddet kan som sagt kontrollera ändå.

Ursäkta mig men dit resonemang är så dumt att moraklockan snart går ut genom dörren.
Produktionsnr finns för vår allas säkerhet djur skall kunnas spåras från födsel till slakt/avlivning för att kunna förhindra utbrott av svåra smittor och sjukdomar.
Vill man slippa från detta så har man till att flytta till ett ställe där man inte har liknande system.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

John Rambo

  • Gäst
SV: Vilka djur kräver INTE SE-nummer?
« Svar #16 skrivet: 15 dec-13 kl 16:10 »
Problemet är att registrering inte kan hindra spridningen.

Exempel.

Ko har virus på foten, ko stampar i kobajs.
Kobajs blir smittat.
Fågel eller fluga trampar i kobajs.
Flyger till annan gård, där upprepas det hela.

Hur ska registrerig hejda fågel eller fluga?

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Vilka djur kräver INTE SE-nummer?
« Svar #17 skrivet: 15 dec-13 kl 16:49 »
Om du hamnar på sjukhuset svårt sjuk och döende pga mat som var smittad . Så kan man bakvägen spåra det du ätit både köttet och grönsakerna via odlarens produktionsplats och genom det se vilka fler som ätit samma mat och kalla in dem till sjukhus innan de är lika svårt sjuka som du har blivit , tex .

Så inte bara för att spåra smittan mellan gårdar utan även senare i ledet kunna spåra och stoppa mat som är smittat .

Har hänt flera gånger då man hittat tex salmonella .

Doris och Börje

  • Inlägg: 3736
    • Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
SV: Vilka djur kräver INTE SE-nummer?
« Svar #18 skrivet: 15 dec-13 kl 16:50 »
Problemet är att registrering inte kan hindra spridningen.

Exempel.

Ko har virus på foten, ko stampar i kobajs.
Kobajs blir smittat.
Fågel eller fluga trampar i kobajs.
Flyger till annan gård, där upprepas det hela.

Hur ska registrerig hejda fågel eller fluga?

Om nu en fågel sprider smittan, vill jag som djurägare, får i detta fallet, få reda på att någon i min närhet har fått in denna smitta, eller att jag själv har den på min gård.
Det kostar inget med SE-nummer mer än ca 200 kr för stalljournalen.

Om man har oregisterade djur, kan ingen inspektör veta att de ska komma ut till den gården om den djurägaren inte blir anmäld av te x en granne eller veterinär.
Att fylla i en blankett en gång per år och djurslag om hur många djur man har är inget som jag blir svettig av.

Det finns såklart reggade gårdar som missköter sina djur med, vilket i sig är för jävligt, men jag tycker det är bra med kontroller för djurens eget bästa.

Bor på min lilla gård med min stora familj!

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Vilka djur kräver INTE SE-nummer?
« Svar #19 skrivet: 15 dec-13 kl 16:57 »

Ser mer ut som det är jordbruksverket som lider av svinsjukan.
Om en sjukdom sprids, är det genom luften, fåglar, insekter, vind.
Sätter dom SE nummer på vinden så dom ser var sjukdommen blåst ifrån, då kan jag börja förstå logiken mer än den ekonomiska, som dom med alla medel maskerar.
Rätta mig om jag har fel.

Vinden är liten smittspridare i sammanhanget . de flesta smittorna har kommit via transporter mellan gårdar , via foder från tex granngården eller andra större firmor som säljer foder , och på så vis smittat många hundra gårdar i ett svep . Då är det bra att kunna spåra alla gårdar genom att veta var fodret kom ifrån som hade smittan . I detta fallet då granngården och genom den kunskapen kunna leta upp alla dessa gårdar som blivit smittade via köpregistren . Man kan sedan även söka efter vilken fabrik som tillverkat fodret , vilka bönder som sålt tex spannmål till fabriken eller om det kom via intransport i form av tex soja från USA osv osv .
Precis som man söker efter pandemier bland människor eller andra smittsamma sjukdomar .


TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Vilka djur kräver INTE SE-nummer?
« Svar #20 skrivet: 15 dec-13 kl 16:58 »
Citera
Problemet är att registrering inte kan hindra spridningen.

Men Rambo! Om din mystiska koskitsjuka finns i Messopotamien så är det inte så intressant. Ingen Valla-kossa behöver va rädd för den trasten. Men om koskitasjukan dyker upp i Långlöt får de akta sej borta i Valla för att låna tjur där ifrån. I all synnerhet om den "sådde sin havre" i Nibble förra veckan eller jobbade svart uppåt Älmstahållet.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Bunnykit

  • Inlägg: 121
    • Hälsingland
SV: Vilka djur kräver INTE SE-nummer?
« Svar #21 skrivet: 16 dec-13 kl 08:47 »
[
Då får du stå för din åsikt så står jag för min.
Förstår du inte hur registrering missbrukas?
Att det kostar pengar och svett är i sig ett missbruk till att börja med.
Inspektörer kan lika gärna komma och titta utan registrering om djuren har det bra eller dåligt, försök inte.
Sköter sig eller inte, menar du att dom som är mot registrering är smutsigare än andra, eller vad menar du med sköter sig?
Djurskyddet kan som sagt kontrollera ändå.

Du har ju allvarliga problem med din fobi verkar det som. Låt mig förklara, så som andra försökt;
Se nummer finns för att man ska ha ett register över hur många djur det finns, vart de finns, och vem som har dem. Om register inte fanns kan inte inspektörer åka ut så som du säger 'de kan väll åka ut även utan register', för om de inte vet att djuren finns där, hur ska de veta att de ska inspektera?

Detta register hjälper till att öka säkerheten inom djurhållning för alla involverade. Om folk börjar bli sjuka, och man konstaterar att de ätit en sak gemensamt, tex lamm, nöt, kyckling eller dylikt, så kan man kolla upp vart djuren kom ifrån, och kontrollera om smittan kom därifrån eller om det är i produktionsledet som smittan har skett. Gårdar som ligger i närheten kan också testas, i vissa fall kommer man aldrig fram till ett definitivt svar, men det ökar chanserna till att man kan lösa situationen.

Nu är det din tur. Säg att du har ätit kött, blir extremt sjuk, säg att några av dina organ slås ut (överdriven men inte omöjlig händelse).
Köttet du ätit visar sig vara 'svart'. Det har inget SE nummer och därmed ingen info om vart det kom ifrån, det skulle kunna vara från ryssland, polen, din granne eller en skum typ runt hörnet, ingen registrerad produktionsväg (slakteri, vem som gett transport till slakteri och från slakteri till producent, vem producenten är och vart köttet har förberetts, samt vilken typ av kött det är, från vilket typ av djur, ålder eller kön osv)
Jag slår VAD om att om polisen, smittskyddet och jordbruksverket sa att de inte kan göra något och shit happens, synd att du blev sjuk, då skulle du klaga och gnälla som fan. Sen skulle du förmodligen kräva att de utför ett mirakel och bara VET, helt magiskt, varför köttet du åt var dåligt och när, och av vem, det blev dåligt.

Ge mig EN enda lösning på hur man skulle hitta original källan till köttet som i det här scenariot har gjort dig sjuk UTAN att använda någon typ av pappers arbete?

Vill du verkligen bo i ett samhälle utan skydd och tillsyn? Jag skulle inte vilja köpa kött som ingen vet vart det kom ifrån. Det här registret finns inte för att skada folk, om du inte ens kan förstå det då har du selektiv hörsel om allt förutom ordet 'register'.
Nu när man upptäckte att det var hästkött i matprodukter kunde man spåra produktionsledet till det slakteri där djuren slaktades, tänk dig då om världen såg ut som 'du vill ha den' - helt utan pappers arbete. Nej hugha, det vore inte bra.

Inte alla register är gift och idioti - tvärtom. Vissa register är nödvändiga, och bör prisas, inte kastas skit på från folk som inte ens har basisk förståelse om varför de är viktiga. SE nummer kan inte lösa allt, men det underlättar när något händer och det är inget som hederliga, mentalt stabila, personer har något emot.

I övrigt kanske register inte kan hindra en spridning av sjukdom att ske till att börja med, men när den är konstaterad så kan man stoppa den, spåra den, och isolera så många sjuka djur man kan och hindra att det sprids vidare. Det är ett säkerhetsnät, inte en spikmatta.
« Senast ändrad: 16 dec-13 kl 08:57 av Bunnykit »

Runargul

  • Inlägg: 57
    • Uppland
SV: Vilka djur kräver INTE SE-nummer?
« Svar #22 skrivet: 16 dec-13 kl 09:01 »
↑ gilla ↑
Det ska inte va för enkelt,då blir det tråkigt!

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Vilka djur kräver INTE SE-nummer?
« Svar #23 skrivet: 16 dec-13 kl 10:31 »
Systemet med SE-nummer och individnummer på djuren byggdes upp tack vare mjölkbesättningarna . Inte bara som jag skrev i andra tråden för att försöka att hålla koll på TBC hos mjölkbesättningarna , som var vanligt då utan även för att centralt på enkelt vis innan datorerna sköta alla provmjölkningar .

Från början skedde det varannan månad men sedan varje månad . Då alla kor skulle prövas individuellt . Och så gemensamt via tankprov . Man fick betalt via sina kors prestationer så det var viktigt att hålla koll på vilka djur som mjölkade bra med höga värden på fett och protein . Ju mer fett ju mer 4% mjölk mjölkade kon , för man räknade om fettet till mjölk . Man såg hur länge kon kunde hålla en hög mjölkmängd , vissa kor dyker direkt strax efter kalvningen medan andra kan hålla mjölkmängden uppe över tid .
Och det ger en väldig skillnad i pengar . Och det är sånt man kan fixa via avel . Nu ska korna mjölka lättmjölk istället så nu är det inte lika bra med hög fetthalt .
Men det kommer snart att ändra sig då mjölken idag inte ystar sig som den ska och blir till bra ost .
Med individprovena så såg man vilka kor som hade höga halter av bakterier eller sporer i mjölken och kunde flytta deras mjölk i kalvhinken istället för att få sänkt betlaning för fel på mjölken . Man fick och får fortfarande minskad betalning för mjölkfel . Man såg direkt om en ko var sjuk då du fick det svart på vitt varje månad och det var lätt att kontakta veterinär . Eller om hela besättningen hade problem att kalla ut länsveterinären som fick bedöma vad som orsakade felet i ladugården , kunde vara fel i rörmjölkningsanläggningen med bakterie växt i rören eller felaktig ventilation mm .

Den säkerheten för god omvårdnad av korna är borta iom att man inte är med i kokontrollen och skickar mjölk till mejeriet .

På samma sätt så får fåren kontroller av sin ullkvalite för att de ska få bra betalt eller köttdjursbönderna får köttkvalite mm kontrollerat på sina djur .

saint206

  • Inlägg: 1201
    • Småland
SV: Vilka djur kräver INTE SE-nummer?
« Svar #24 skrivet: 01 apr-14 kl 12:42 »
Det enda praktiska problemet jag ser med SE nummer är att vi på denna gården inte kan ha tex egna kor, eftersom de då skulle vara "ägda" och stå under samma se nummer som svärfars, vilket innebär att djuren blir hans ansvar.. Och nä, det är inget vi vill...:/ man kan inte ha mer än ett se nummer på samma gård.. Tycker det borde läggas till nåt. Först gårdens nummer, sen "ägaren" till djuret och sen individnummret..
someday i hope you get the chance to live like you were dying..

Bunnykit

  • Inlägg: 121
    • Hälsingland
SV: Vilka djur kräver INTE SE-nummer?
« Svar #25 skrivet: 02 apr-14 kl 04:22 »
Det enda praktiska problemet jag ser med SE nummer är att vi på denna gården inte kan ha tex egna kor, eftersom de då skulle vara "ägda" och stå under samma se nummer som svärfars, vilket innebär att djuren blir hans ansvar.. Och nä, det är inget vi vill...:/ man kan inte ha mer än ett se nummer på samma gård.. Tycker det borde läggas till nåt. Först gårdens nummer, sen "ägaren" till djuret och sen individnummret..
<----- Det här är mycket bra tänk. I approve.

Ex.

  • Inlägg: 761
    • -
SV: Vilka djur kräver INTE SE-nummer?
« Svar #26 skrivet: 02 apr-14 kl 07:42 »
Det enda praktiska problemet jag ser med SE nummer är att vi på denna gården inte kan ha tex egna kor, eftersom de då skulle vara "ägda" och stå under samma se nummer som svärfars, vilket innebär att djuren blir hans ansvar.. Och nä, det är inget vi vill...:/ man kan inte ha mer än ett se nummer på samma gård.. Tycker det borde läggas till nåt. Först gårdens nummer, sen "ägaren" till djuret och sen individnummret..

Men den möjligheten finns ju redan. SE-numret anger bara vilken plats djuret står på, inte vem som är ägare eller har ansvar för det.

Förtydligar: Den som har SE-numret och den som äger djuret behöver alltså inte vara samma person, även om man såklart får ange ägare till djuren som finns på det aktuella SE-numret.

Det är den du skriver som djurhållare, dvs t.ex du själv, som har ansvaret för djurens skötsel, skriver journaler etc.
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

Halte

  • Gäst
SV: Vilka djur kräver INTE SE-nummer?
« Svar #27 skrivet: 02 apr-14 kl 07:49 »
Det är exakt som Ex skriver. En gård kan bara ha ett SEnummer men man kan ha flera djurhållare. Jag kan alltså hyra ut en del till någon annan med djurhållning och slippa ansvaret så länge någon annan står som djurhållare

wahlgrens

  • Inlägg: 648
    • Uppland
SV: Vilka djur kräver INTE SE-nummer?
« Svar #28 skrivet: 03 apr-14 kl 21:57 »
Det är många fördelar med SE-nummer, men det handlar ju också om hur väl systemet fungerar. När myndigheterna missbrukar registreringen är det ju inget vidare. Jag har hört om folk som blivit tvingade att avliva friska djur för att det finns en smitta på nån annan gård i närheten. Det känns inte okej. Det gällde höns i det fallet. Många hönsägare låter bli att registrera sig av den anledningen. Småskalig hönshållning för eget behov, innebär också att hönorna blir ens "vänner". Då vill man inte åka på ett krav att avliva i onödan.

En annan nackdel med SE-nummer är att det inte räcker med ett. Har man olika skiften för långt ifrån varandra så måste man ha flera olika SE-nummer, och hålla på och föra journal över var djuren är. Flytta hit och flytta dit. Och den obligatoriska fårräkningen i december, oavsett storlek på besättningen. Man undrar ju om de inte har något bättre för sig på myndigheten än att sitta och läsa de papprena. Jaha, Wahlgrens har räknat alla sina fyra får, och skrivit det på ett papper, skickat in det för att någon ska sitta och få betalt för att läsa det.

Västgötamor

  • Inlägg: 324
  • trollen vaktar hönsen
    • Småland
SV: Vilka djur kräver INTE SE-nummer?
« Svar #29 skrivet: 03 apr-14 kl 21:57 »
bin kräver det inte vad jag vet  ;D
Västgötamor

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Vilka djur kräver INTE SE-nummer?
« Svar #30 skrivet: 03 apr-14 kl 23:44 »
Man undrar ju om de inte har något bättre för sig på myndigheten än att sitta och läsa de papprena. Jaha, Wahlgrens har räknat alla sina fyra får, och skrivit det på ett papper, skickat in det för att någon ska sitta och få betalt för att läsa det.

Och i år igen fick de extraarbete. Påminnelsen om att jag måste skicka in hur många får jag har kom idag.

Cirrus

  • Inlägg: 78
SV: Vilka djur kräver INTE SE-nummer?
« Svar #31 skrivet: 04 apr-14 kl 18:51 »
Om man har både får, grisar och kanske lite höns, måste man ha olika SE nr för varje djursort, eller räcker det med ett gemensamt?

Hans Andersson

  • Inlägg: 450
    • -
SV: (Ämne saknas)
« Svar #32 skrivet: 04 apr-14 kl 21:37 »
Det blir bara ett nummer som du sen kan fylla upp med olika djur.

Halte

  • Gäst
SV: Vilka djur kräver INTE SE-nummer?
« Svar #33 skrivet: 04 apr-14 kl 22:46 »
Får, getter, grisar och kor måste du anmäla till Jordbruksverket att du ska skaffa. Din produktionsplats måste alltså registreras för de olika djurslagen.. Lite höns vet i fasen om man måste anmäla att man har

Rubensgården

  • Gäst
SV: Vilka djur kräver INTE SE-nummer?
« Svar #34 skrivet: 05 apr-14 kl 07:51 »
Polisen äger oregistrerade minigrisar som är till salu på Blocket. Om någon vill vara oseriös finns de i Skaraborg.

Cirrus

  • Inlägg: 78
SV: Vilka djur kräver INTE SE-nummer?
« Svar #35 skrivet: 09 apr-14 kl 13:17 »
Ja ha, skall jag först skaffa SE nummer och sedan anmäla till Jordbruksverket vilka djur jag tänker skaffa?
Är det typ någon väntetid efter att jag anmält vad jag vill ha? Då kanske det är lika bra att anmäla olika tänkbara alternativ på en gång.

Halte

  • Gäst
SV: Vilka djur kräver INTE SE-nummer?
« Svar #36 skrivet: 09 apr-14 kl 20:36 »
Anmäl de du tänkt att ha, på riktigt. Det går snabbt att regga nya djurslag sedan. Du kan ansöka om produktionsplats på deras internet-tjänst och där anmäler du också djurslag, senare om du vill ändra djurslag loggar du bara in där och ändrar..
Snabbt och smidigt! Fast jag är partisk.. Jag var med och utvecklade den webbtjänsten.. :)

Kalla

  • Inlägg: 80
    • Jämtland
SV: Vilka djur kräver INTE SE-nummer?
« Svar #37 skrivet: 15 jan-21 kl 11:21 »
Lite höns vet i fasen om man måste anmäla att man har

Fjäderfän ska anmälas till fjäderfäregistret, om man tänker sälja några ägg t ex.
"Om du håller fjäderfän för kommersiellt bruk eller har mer än 350 värphönsplatser ska du anmäla det till Jordbruksverket."

https://djur.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/fjaderfan/registrerafjaderfan.4.7409fe2811f8e7990b88000408.html

Prillis

  • Inlägg: 69
    • Västergötland
Vilka djur kräver INTE SE-nummer?
« Svar #38 skrivet: 15 jan-21 kl 15:40 »
Hm, funderar lite nu när fågelinfluensan är aktuell.
Vi har bara 8 hönor och en tupp för att använda ägg och kött för eget bruk.
Om det är någon i närheten som får in sjukdomen i sin besättning så är det ingen som vet om oss andra med hobbybesättningar.
Då får man heller inte reda på om man behöver säkra upp ännu mer. T ex, inte släppa ut i hönsgården vilket är ok nu.
Har man någon slags registrering kunde det underlätta i sådana situationer.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vilka djur kräver INTE SE-nummer?
« Svar #39 skrivet: 15 jan-21 kl 16:02 »
Nej.
Fjäderfän måste inte ovillkorligen anmälas till fjäderfäregistret.
Det gäller bara om man säljer ägg eller kött.m
https://djur.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/fjaderfan/registrerafjaderfan/fragorochsvaromfjaderfaregistret.4.6a459c18120617aa58a80007045.html

När det gäller information om varningsläget så åligger det djurägaren att själv vara informerad om vad som gäller.
Även om jag tycker att det skulle vara klokt om myndigheterna en mer aktiv roll i detta.
Nackdelen är att det blir en logistisk mardröm då 38% av medborgarna knappt vet hur dom kollar sina mail, man byter mobilnr i samma hastighet som en del byter underbyxor.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vilka djur kräver INTE SE-nummer?
« Svar #40 skrivet: 04 mar-21 kl 14:55 »
Sedan det förra inlägget så har det kommit nya propåer från de styrande.

Alla hönsor och tuppar..  nåja...  bara de som tillhör fågelsläktet ska ovillkorligen ställa upp sig för räkning och bokföring hos länstyrelsen i det län som man hålls i.

Det ska ske rätt så snart i april ska det vara klart. 
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Tossefarmors

  • Inlägg: 256
    • Dalsland
    • tossefarmors gotlandskaniner
SV: Vilka djur kräver INTE SE-nummer?
« Svar #41 skrivet: 04 mar-21 kl 20:04 »
skogsvilde är det inte till jordbruksverket som man skall anmäla?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vilka djur kräver INTE SE-nummer?
« Svar #42 skrivet: 04 mar-21 kl 20:17 »
skogsvilde är det inte till jordbruksverket som man skall anmäla?

Attans....   det blev lite myndighetsförvirring där.   
Visst katten är det jorbruksvärken som ska anmälan om att hönor finnes.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

617 gäster, 5 användare
xaelanar, alternaiv, LimJans, ekont22, skogskälla

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser