Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kalkputs och regn?  (läst 738 gånger)

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
Kalkputs och regn?
« skrivet: 14 apr-21 kl 17:07 »
Nån sade åt mig att kalkputs inte passar på nånting som ska stå under bar himmel. Enlligt personen ifråga är kalkputs "mjöligt" när det är torkat/brunnet och det tenderar då att med tiden rinna bort när det regnar, så det skulle inte stå sig lika bra som KC puts på nånting som inte har tak.

Och om man kört KC puts tidigare så vill det inte fästa ordentligt på det. Stämmer det?

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Kalkputs och regn?
« Svar #1 skrivet: 14 apr-21 kl 22:51 »

Och om man kört KC puts tidigare så vill det inte fästa ordentligt på det. Stämmer det?



Generellt om kalkputs på KC-puts :
När jag läser på www.byggahus.se/forum/threads/kc-bruk-eller-kalkputs.193467/

så verkar det att kputs kan fästa på KCputs. Det anges att 'man kan lägga en mjukare puts utanpå en hårdare, men inte tvärtom. Ju mer kalkinnehåll i en puts, desto mjukare. '

och

'se upp så att det inte blir FÖR stor skillnad på styrkan, då klarar inte det mjukare lagningsbruket av att vidhäfta ordentligt'

Den första delen av din fråga om kputs kan användas eller inte under bar himmel är svår att förstå utan att veta sammanhanget, t e x om kputsen är tänkt att ligga på ett tak?

Här i södraste Sverige finns äldre hus på landet där väggarna är putsade med lera. Utanpå har man sedan 'kalkat', = strukit på kalk uppblandat med vatten.

Fungerar hyfsat bra. Måste ses över med några års mellanrum, man stryker på nytt kalkvattenblask efter att man lappat igen ev hål med ny lera.

Men har svårt att tänka mig detta upplägg som tak, just för att det i Norden regnar hyfsat mycket och kalken skulle rinna bort rätt fort.

Samtidigt kommer jag att tänka på traditionella/äldre hus i Mellanöstern och en del andra varma platser  i världen. I böcker beskrivs att de kan vara byggda av något som på utrikiska benämns 'adobe' (en blandning av lera och organiskt material, t e x halm).

På bilderna verkar dessa adobehus ha platta tak. De boende verkar vistas där varma kvällar, kanske rentav sova där.
Men ibland regnar det ju också på dessa torra platser, hur funkar deras tak då och vad har dessa tak för beläggning?

När man kollar på väggarna på dessa hus så är de vita, vilket skulle kunna vara att de är kalkade.

I s f, har man kalkat taken också?  Skulle kunna funka.. dels för att det inte regnar så ofta och så mycket, men också, min gissning, för att det platta taket gör att vattenavrinningen inte blir så snabb. Vattnet kommer att lägga sig ovanpå kalken, för att sedan hyfsat långsamt rinna bort längs de hål som finns längs tak kanten. Kvar ligger kalken. Kanske är det också så att de pytsar på xtra kalk efter en regnperiod, vilket är enkelt då inga byggnadsställningar behövs.

Jmf detta med ett nordiskt spetstak, funkar inte alls. För där kommer ev kalk vid regn att åka bort med expressfart.

Vad som skulle kunna bli problem med ett sådant kalkat plattak i Norden är frostsprängning. Även om man inte hade adobe som takmaterial, så skulle ändå det yttersta 'kalkmålninslagret' kunna råka ut för frostsprängningar. Men dessa kanske inte är så stora på en vinter sett. På våren kan du trava upp på taket, borsta av det och hälla på ny kalkgegga ..

I ärlighetens namn är detta takutförande inte det första jag själv skulle välja.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Kalkputs och regn?
« Svar #2 skrivet: 15 apr-21 kl 07:19 »
Det hör till ett utekök murat från lecablock, som jag lade KC puts på och som har varit allmänt jobbigt en tid. Första lagret sitter som berget, andra lagret flagnade av 50-70% och det ser inte bra ut. Och det har blivit en spricka också p.g.a. tjälrörelser.

Så jag har funderat hur jag löser detta bäst. Började snöa in mig på kalkbruk som ska vara flexibelt.

 

borsdorfer

  • Inlägg: 337
    • Skåne
SV: Kalkputs och regn?
« Svar #3 skrivet: 15 apr-21 kl 16:21 »
Det finns Luftkalk förkortas K, Hydraulisk kalk förkortas Kh samt en blandning av dessa båda KKh. Alla sorterna har använts i många hundra år till bland annat kyrkor. Visst fäster det på KC-bruk. Ballastens gradering är viktig för att det skall vara smidigt att arbeta med och fästa bra. 50-70% ballastens vikt bör vara under 0,5mm och 30-50% över 0,5mm.
« Senast ändrad: 15 apr-21 kl 16:40 av borsdorfer »

borsdorfer

  • Inlägg: 337
    • Skåne
SV: Kalkputs och regn?
« Svar #4 skrivet: 17 apr-21 kl 14:02 »
Ett bra alternativ är att använda KC-bruk men med betydligt mer kalk än vanligt KC-bruk.
3:1:12 är en bra blandning för puts utomhus. 3 delar kalk, en del portlandcement och 12 delar ballast.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

593 gäster, 2 användare
xaelanar, Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser