Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken kardmaskin?  (läst 9151 gånger)

eva f

  • Inlägg: 397
    • Ångermanland
SV: Vilken kardmaskin?
« Svar #20 skrivet: 06 aug-09 kl 17:39 »
Hej alla! Jag har en massa ull, och det kommer mer. Men på grund av att det tar sån tid med kardningen så har jag dragit mig för att börja. Nu blev jag nyfiken på kardmaskinerna ni pratar om. Kan ni inte vara snälla och sätta in bilder på era??? Jag undrar hur de ser ut och hur de fungerar.
heleen: Hur mycket blir det i svenska kronor (helst inkl. frakt)

Lite dumma frågor kanske men, men.

NettaniGbg

  • Inlägg: 30
SV: Vilken kardmaskin?
« Svar #21 skrivet: 07 aug-09 kl 23:48 »
Hej alla! Jag har en massa ull, och det kommer mer. Men på grund av att det tar sån tid med kardningen så har jag dragit mig för att börja. Nu blev jag nyfiken på kardmaskinerna ni pratar om. Kan ni inte vara snälla och sätta in bilder på era??? Jag undrar hur de ser ut och hur de fungerar.
heleen: Hur mycket blir det i svenska kronor (helst inkl. frakt)

Lite dumma frågor kanske men, men.


Köpte en Ashford, det är den längst ner på sidan http://www.winghamwoolwork.co.uk/eqp_carders.php fick hem den förra veckan och är nöjd med den hittills. Har inte hunnit prova så mycket ännu.
Den kostade drygt 3400 kr inkl frakt.

heleen

  • Inlägg: 22
    • Småland
    • Sunnerås
SV: Vilken kardmaskin?
« Svar #22 skrivet: 09 aug-09 kl 17:12 »
Jag har frågat webshopen om de levererar till Sverige och vad frakten skulle bli i så fall, återkommer när jag har fått svar. 1 Euro är nästan 11 kronor (runt 10.95) för tillfället, så kardmaskinen kostade ungefär 3720 SEK.

Bilder finns på webbshopens hemsida: http://www.tissien.nl/webwinkel.php?view=productListPage&category=23

Lisa Rydberg

  • Inlägg: 1
SV: Vilken kardmaskin?
« Svar #23 skrivet: 05 feb-21 kl 14:14 »
Hej

Någon som vet hur det går att karda råull med elektrisk kardmaskin? Något spinneri som gör lönekardning med otvättad råull?

 ???
Trevlig helg!

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Vilken kardmaskin?
« Svar #24 skrivet: 05 feb-21 kl 22:47 »
Hej

Någon som vet hur det går att karda råull med elektrisk kardmaskin? Något spinneri som gör lönekardning med otvättad råull?

 ???
Trevlig helg!

Det finns inget spinneri som lönkardar otvättad ull, men de kanske inte vad de du menade. De tvättar den först ifall den inte är tvättad redan. Alla spinnerier tar säkert emot din ull för att bara karda den men priset är ungefär samma som att köpa färdigkardad ull direkt från exempelvis åddeboull, dvs 300kr/kg. Ska du ha din egen ull kardad måste du dessutom skicka den till nåt ställe och det är dyrt med frakt, såvida du inte bor i närheten då. Om du köper kardad ull blir det bara frakt ena vägen.
Ja, jag har en egen elektrisk kardmaskin som jag kardar min ull i.
Jag vet dock inte vad din fråga egentligen är., så du får förtydliga den.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

339 gäster, 6 användare
xaelanar, Gröfre Slissing, ärt, Ylven, Be, tangloppen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser