Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vaxkaka i honungsburken  (läst 786 gånger)

Johanna Vargadottir

  • Inlägg: 2
    • Närke
Vaxkaka i honungsburken
« skrivet: 24 aug-22 kl 19:16 »
Fick en burk (köpe) honung av min mamma som har en bit vaxkaka i sig.
Jag har förstått detta som att den är mest i burken som dekoration men att det går att tugga på den för att få att få i sig honung och spotta ut vaxet.

Då jag inte är överdrivet förtjust i honung (har haft det i teet, det blir lagom sött utan att smaken tar över men annars nej honung är inte för mig) så tänkte jag först slänga bort kakan. Men tänker det borde väl gå att ta vara på vaxet?

Har försökt googla men får antingen bara träffar på recept med köpt bivax eller på om man kan äta vaxet.


Hur gör jag för att få bort honungen och vad kan jag göra med vaxet, lr snarare vad räcker en sån liten bit till? Tänker ett läppcerat borde det väl räcka till?


Mvh
Totalt okunnig inom allt om bin

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Vaxkaka i honungsburken
« Svar #1 skrivet: 25 aug-22 kl 00:01 »
Till att börja med så har kanske 1000bi arbetat för att skapa detta så att slänga de känns ju lite sådär
..

Men honungen är inga problem att få bort från kakan

Om du bakar och ska ha i socker så kan du använda honung istället.
Börja med att klämma ur och sen  "tvätta" den i vatten som används i bakningen .
Dvs knåda vaxen i en  liten kopp med vatten.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

650 gäster, 1 användare
Radar

* Forum

* Om tidningen Åter



- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser