Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur bygga färist?  (läst 5338 gånger)

Björkris

  • Gäst
SV: Hur bygga färist?
« Svar #40 skrivet: 03 maj-22 kl 12:44 »
Har du ingen karta där din tomtgräns finns inritad, man brukar ju få det då man köper en fastighet. Då kan du ju visa var din tomt börjar och slutar.

Sedan vem sköter om vägen? Är det du som har snöröjningen eller är det kommun vägförening. Räknas vägen som enskild så är det inte säkert det är din privata väg sas. Går att kolla på trafikverket bla eller lantmäteriet

Bara en sån enkel sak som att söka på mitt namn på hitta.se och kryssa i se tomtgräns så syns
det att vägen är inne på min tomt.
SVi sköter om vägen, snöröjning, tillsnyggning mm. Finns ingen vägförening alls då det bara är vår väg.
Del av vägen är uppbyggd sandbank som hålls på plats av stenar och träd planterad längs muren. Har fått laga stenar som rullat ur den uppbygda vägbanken ett flertal gånger. Vägbanken byggdes nån gång 1900 talets början för att ta sig över sankmark som är vid en å och kunna gära en liten bro där.

lasseis

  • Inlägg: 21
    • Dalarna
SV: Hur bygga färist?
« Svar #41 skrivet: 03 maj-22 kl 15:16 »
Hästar brukar inte tycka om höga ljud….

esten

  • Inlägg: 2319
    • -
SV: Hur bygga färist?
« Svar #42 skrivet: 03 maj-22 kl 15:23 »
Men om staten sköter väghållningen så är det en väg som alla får använda, dessa får inte blockeras.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Hur bygga färist?
« Svar #43 skrivet: 03 maj-22 kl 15:44 »
Kör en gammal mopedmotor på tomgång och gasa upp fullt till på högvarv utan dämpare just när de de kommer förbi så blir det skoj, det skulle jag fanken kunna betala för att se...  ;D

(Edit, jag höll själv på med ridning förr (och har själv fått gå och hämta hästar typ en halvmil  bort i yrande djupsnö vid mer än ett tillfälle... ), men detdär får mig alltid att ligga dubbelvikt av skratt var gång jag hör från förbannade hästägare som råkat ut för detta...)

Hade det varit en privat väg hade man ju annars kunnat bygga en färist som går att ta bort och byta hela ramen till en fast brygga, tex en bit av en betongbalk från något industri byggöverskott eller en bit fartygsplåt från skroten om någon behöver köra där med tyngre fordon, vid behov om du känner någon som har en traktor som kan släpa det på plats. Det blir ju dock mer komplicerat men man kanske inte behöver göra det så ofta.



« Senast ändrad: 03 maj-22 kl 15:50 av Vargtand »
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Björkris

  • Gäst
SV: Hur bygga färist?
« Svar #44 skrivet: 03 maj-22 kl 16:23 »
Men om staten sköter väghållningen så är det en väg som alla får använda, dessa får inte blockeras.

Vi själva sköter vägen, snöröjer, jämnar till, finns ingen vägförening för ingen annan bor här och vill vara med i en förening med oss.

javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Hur bygga färist?
« Svar #45 skrivet: 03 maj-22 kl 20:51 »
Jag hade satt staket med grindar runt hela tomten inklusive vägen. Antingen får du öppna när det är sophämtning och liknade och sätta brevlådan vid grinden och du kan sätta soptunnorna utanför grinden också. För att slippa öppna grinden hela tiden kan du dra in den en bit på vägen så kan du sätta bilen på andra sidan.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

esten

  • Inlägg: 2319
    • -
SV: Hur bygga färist?
« Svar #46 skrivet: 03 maj-22 kl 22:20 »
Vi själva sköter vägen, snöröjer, jämnar till, finns ingen vägförening för ingen annan bor här och vill vara med i en förening med oss.

Det blev nog ett stavfel i ditt förra inlägg då du skrev SV. Och det tolkade jag då som att det var en statligt skött väg.
Sök upp ryttarna och prata med dem. Visa lagparagraferna som fanns i mitt tidigare inlägg. Och stå på dig att vägen är privat.

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Hur bygga färist?
« Svar #47 skrivet: 06 maj-22 kl 00:46 »
Det här inunder kommer från mitt tidigare inlägg som ingen utom carolus verkar ha läst och här står det klart och tydligt vad som gäller om man har en häst inhyrd i någon annans stall. På en gång blir det då företag och omfattas av samma regler som organiserad ridskola eller turridningsföretag. Bla krävs det tillstånd från länsstyrelsen för att rida på annans mark.
Björkis du måste ta reda på var hästarna kommer ifrån och tala med den som äger stallet. Tala om att vägen inte är allmän vag trots att den går från båda håll/genomfartsväg. Det är nog den främsta anledningen till att ryttarna tror det är allmänväg. Så sätt en bom i ena infarten eller ställ en bil mitt i vägen så länge tills du har pratat med ryttarna igen.



Det här kan till exempel gälla om du är ansvarig för en ridskola eller hyr ut boxplatser. Den typen av verksamhet innebär vanligen flera ridturer varje vecka. Ofta från ett stall eller en ridskola och följer samma vägar och stigar i omgivningarna. Det finns då en ökad risk för skador eller störningar. Det är viktigt att den som ansvarar för ridskolan eller hyr ut boxplatserna har en dialog och eventuellt skriver avtal med berörda markägare. Om avtal finns om hur verksamheten ska skötas går det att undvika skador och störningar. Avtalet kan även ta upp hur uppkomna skador ska regleras. Det är inte orimligt att en markägare kräver ersättning för exempelvis skador eller slitage på enskild väg.

Oavsett om verksamheten utövas på egen eller annans mark, så måste en anmälan om samråd göras till Länsstyrelsen. Detta gäller om verksamheten riskerar att ge upphov till mer än obetydliga skador i naturen. Detta framgår av bestämmelsen i 12 kapitlet. 6 § i Miljöbalken.

Du har verkligen en egen tolkning av allemansrätt, och en väldigt egen tolkning av "turridning", och hur hästföretag ser ut.

Jag ser det som att du anser att ridning i skog och mark enligt allemansrätten inte borde få förekomma.

Vill du kanske att Allemansrätten ska bort helt och hållet?

Vet du överhuvudtaget något om hur "Hästsverige" fungerar?

Många på landsbygden som själva äger en eller två hästar,  hur ut någon enstaka plats till en eller möjligen två hästar, inte sällan för att få sällskap till sin egen häst. Det är naturligtvis så att den som hyr ut en enstaka stallplats ska vara företagare, och sköta sin bokföring, men vinstsyftet är det klent med. Det brukar också vara klent med den organiserade ridverksamheten, alltså att man t.ex. tar betalt av någon för att få rida.

De där hästägarna på landet rider ofta med "grannen", som också har egna hästar och det är inte någon regelbunden och organiserad ridverksamhet, det är en hobby. Det handlar också ofta om barn och ungdomar, eller mammor/pappor och barn. Två-tre personer rider ut någon runda, mer eller mindre dagligen.

Det är primärt hästhatande gubbar, ofta jägare, som brukar jävlas med ovannämnda kategori ryttare, och vilja ha bort dom från sin jaktmark.
Annars så inryms denna form av ridande inom Allemansrättens regler i normalfallet, så länge man inte stör och inte förstör.

Ridskolor och stora anläggningar med många uthyrda boxar, som drivs primärt med vinstsyfte, eller som en del av idrottsrörelsen, med kommunala och andra bidrag, ligger i regel tätortsnära, alltså där skog och mark är en bristvara som många ska dela på.

Det är många som rider ut, ofta både i form av organiserade uteritter i grupp, och dessutom så rider de som hyrt in sina hästar på anläggningen gärna ut, ensamma eller i smågrupper.

För den här kategorin hästföretag så är det rimligt och nödvändigt att avtala är det befogat att begära att man avtalar med markägare, och har anvisade vägval. Slitaget på naturen riskerar att bli ohållbart annars, och dessutom störa annan friluftsverksamhet.

Turridning, är ett särfall av organiserad ridverksamhet, en guide med tillgång till hästar, tar med en grupp människor på en längre eller kortare ridtur mot betalning. Även det här är en verksamhet där det ska finnas avtal med markägare.

Den text du har skrivit in det nu citerade inlägget, kan länka källan? Det ser ut som du kopierat in text från länsstyrelsens (eller någon kommuns) hemsida. Det är rätt fult att göra så, utan att ange källa.

För du tog nog bara med en del av texten, eller hur?

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Hur bygga färist?
« Svar #48 skrivet: 06 maj-22 kl 01:13 »
En grupp som brukar dyka upp med 2-5 ryttare har jag pratat vänligt med och sagt att jag är orolig då de rider min infart över gårdsplanen och jag mäste hålla min hund kopplad direkt från ytterdörr vilket inte är OK at behöva ha den kopplad inne på tomten.
En av de svarade att det är allmän väg. Mitt svar var att det sitter en skylt där min tomts infart är där det står privat väg ej genomfart och varning för lös hund av ren omtanke men att det är stressande för mig att aldrig veta när det står ett antal hästar utanför min ytterdörr. Sa jag har haft hästar själv och vet hur oberäkneliga hästar kan vara från en gång till annan om det kommer en hund. Det forstätts rida 30 meter in, förbi garaget, över gårdsplanen och ut igen.

Det är ingen turridning för det tror jag i lagens bemärkelse är att någn tar betalt och säger nu rider vi den här vägen kl.18.
Det är spontantridning av folk som jag inte ens vet var de kommer ifrån och vart de rider. Vet inte om det är deras egna hästar eller hyrda.

Jag tycker det är fräckt att rida in på en infart och över gårdsplanen och ut igen.
Tänk omjag skulle veta var de bor och spnkulera in och låta min hund kissa och bajsa inne på deras infart..
I går när jag åkte hemifrån så ligger det några stora hästbajsar.


Om du vill slippa hästar och cyklister, så hjälper det inte att ha en skylt om "privat väg" och "ingen infart" eller skyltar som den runda gula skylten med röd bård som står för "motorfordonstrafik förbjuden", eftersom det är tillåtet att rida och cykla på enskild väg ("privat väg") enligt Allemansrätten.

BTW så finns det i lagen mening ingen "privat väg"det finns enskilda vägar och allmänna vägar och dessutom:

"En skylt med texten ”Privat väg” eller ”Privat område” får inte sättas upp av markägare utan tillstånd från kommunal myndighet. (5, 12 § Lag 1998:814 med särskilda bestämmelser om gaturenhållning och skyltning)"

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/hur-privat-far-man-vara

Jag får en gnagande känsla av att vare sig ryttarna eller du har riktig koll på vad som menas med allmän väg eller enskild väg, och att det finns flera olika underkategorier av enskilda vägar (som vi inte behöver gå in på just nu).
 
Jag har närmare en km grusväg som går på min mark. Den är en enskild väg med statsbidrag som sköts av en vägförening. Fast vägen ligger på min mark. Den vägen är en del av det allmänna vägnätet, fast det är en enskild väg.
Inte konstigt att det för gemene man blir bluddrigt om en väg är en allmän väg, eller en enskild väg.

Jag har också några skogsbilvägar och några enklare "traktorvägar" på  min mark, dessa är också enskilda vägar, och det jag som väljer hur jag ska sköta dessa, och behövs det, kan jag sätta upp skyltar om t.ex. motorfordonstrafik förbjuden, eller sätta upp en vägbom.

Vill du undvika att folk rider eller cyklar, behöver dina skyltar upplysa om just det.

Billigare än en färist eller vägbom, är att låta ett skyltföretag göra en skylt åt dig på vilken det står "ridning och cykling undanbedes", "Lösa hundar".

Tillåt mig gissa, att man inte direkt uppfattar "hemfridszonen" enligt Allemansrätten (trädgård och gårdsplan) vid infarten till vägen, och att vägen skulle leda direkt till din ytterdörrs närhet?

Det liknar kanske väldigt mycket alla de där andra "privata" vägarna (Enskild väg), som inte går direkt utanför något bebott hus?

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Hur bygga färist?
« Svar #49 skrivet: 06 maj-22 kl 01:17 »
Ja - enbart att jag uppfattar estens informationsinhämtning i sakfrågan som god, samt att de slutsatser hen drar av denna info som goda/rimliga.

Jag tycker inte att jag behöver belasta tråden med att upprepa innehållet i estens inlägg.

Så att när esten citerar tendensiöst har märkliga tolkningar av lagar och regler, som du gillar då är det bra, medan det som inte stämmer med dina uppfattningar är rappakalja?

Återigen, vad har jag skrivit som är rappakalja?


Björkris

  • Gäst
SV: Hur bygga färist?
« Svar #50 skrivet: 06 maj-22 kl 07:02 »
Om du vill slippa hästar och cyklister, så hjälper det inte att ha en skylt om "privat väg" och "ingen infart" eller skyltar som den runda gula skylten med röd bård som står för "motorfordonstrafik förbjuden", eftersom det är tillåtet att rida och cykla på enskild väg ("privat väg") enligt Allemansrätten.

BTW så finns det i lagen mening ingen "privat väg"det finns enskilda vägar och allmänna vägar och dessutom:

"En skylt med texten ”Privat väg” eller ”Privat område” får inte sättas upp av markägare utan tillstånd från kommunal myndighet. (5, 12 § Lag 1998:814 med särskilda bestämmelser om gaturenhållning och skyltning)"

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/hur-privat-far-man-vara

Jag får en gnagande känsla av att vare sig ryttarna eller du har riktig koll på vad som menas med allmän väg eller enskild väg, och att det finns flera olika underkategorier av enskilda vägar (som vi inte behöver gå in på just nu).
 
Jag har närmare en km grusväg som går på min mark. Den är en enskild väg med statsbidrag som sköts av en vägförening. Fast vägen ligger på min mark. Den vägen är en del av det allmänna vägnätet, fast det är en enskild väg.
Inte konstigt att det för gemene man blir bluddrigt om en väg är en allmän väg, eller en enskild väg.

Jag har också några skogsbilvägar och några enklare "traktorvägar" på  min mark, dessa är också enskilda vägar, och det jag som väljer hur jag ska sköta dessa, och behövs det, kan jag sätta upp skyltar om t.ex. motorfordonstrafik förbjuden, eller sätta upp en vägbom.

Vill du undvika att folk rider eller cyklar, behöver dina skyltar upplysa om just det.

Billigare än en färist eller vägbom, är att låta ett skyltföretag göra en skylt åt dig på vilken det står "ridning och cykling undanbedes", "Lösa hundar".

Tillåt mig gissa, att man inte direkt uppfattar "hemfridszonen" enligt Allemansrätten (trädgård och gårdsplan) vid infarten till vägen, och att vägen skulle leda direkt till din ytterdörrs närhet?

Det liknar kanske väldigt mycket alla de där andra "privata" vägarna (Enskild väg), som inte går direkt utanför något bebott hus?

Jag fattar skillnaden mellan allmän och enskild väg.
Vem har underhållet.
Men vi har också den luddiga definitionen privat väg.
Om jag äger låt oss säga 50 ha så kan jag inte säja att här får ni inte rida om det nu inte är över grödor eller genom hagar med djur som kan störas.
Men orden privat väg är i vårt allemansland helt korrekt när det är en infart till ett hus och det är så upppenbart nära till huset.
Tänk en villa med en in och en utfart, du rider in rakt på huset och rider ut igen, vägen leder ingen annanstans.

Försökte hitta ett exempel,,knyckt ett foto på internet för att illustrerar,,rider man upp till det här huset och rundar hörnet?

https://finna.fi/Record/sls.%25C3%2596TA+139_%25C3%25B6ta+139+foto+608


skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Hur bygga färist?
« Svar #51 skrivet: 06 maj-22 kl 13:38 »
Jag fattar skillnaden mellan allmän och enskild väg.
Vem har underhållet.
Men vi har också den luddiga definitionen privat väg.
Om jag äger låt oss säga 50 ha så kan jag inte säja att här får ni inte rida om det nu inte är över grödor eller genom hagar med djur som kan störas.
Men orden privat väg är i vårt allemansland helt korrekt när det är en infart till ett hus och det är så upppenbart nära till huset.
Tänk en villa med en in och en utfart, du rider in rakt på huset och rider ut igen, vägen leder ingen annanstans.

Försökte hitta ett exempel,,knyckt ett foto på internet för att illustrerar,,rider man upp till det här huset och rundar hörnet?

https://finna.fi/Record/sls.%25C3%2596TA+139_%25C3%25B6ta+139+foto+608



Finns ingen bra bild där. Rita en skiss och lägg in, så blir det lättare att förstå.

Är du fastighetsägare? Logga i så fall på Lantmäteriets "Mina sidor" och titta på fastighetskartan och studera vilka servitut och gemensamhetsanläggningar fastigheten är involverade i.

Står det något om infartsvägen till fastigheten där?

Det finns ingen "privat väg" i lagens namn, allt är enskild väg, om vägen inte ägs av stat eller kommun. Det andra som finns är infart till enskilda tomter, men bebor man man en jordbruksfastighet med många hektar mark runt gårdscentrum, med en lång väg in till gårdscentrum, så är tomtområdet/hemfridszonen enligt allemansrätten endast området närmast bostadshuset, medan resten av vägen "bara" är en vanlig enskild väg.

Även begrepp som "allmänning" i betydelse "allas mark" saknar tydlig definition och finns i lagens mening inte, även ordet används i dagligt tal för t.ex. en samfällighets- eller vägförenings gemensamt ägda mark. All mark i Sverige har idag en eller flera ägare. "Häradsallmänningar" och liknande ägs med andelar av olika markägare i trakten.
Bygemensam mark har ersatts av olika former av samfälligheter med definierade ändamål, eller skiftats ut till markägare.

Hur många meter är det mellan den allmänt trafikerade vägen, och bostadshuset/gårdscentrum?

En infart till en tomt, kan alltså vara både en enskild väg i en del av sin sträckning, men samtidigt vara en del hemfridszonen enligt Allemansrätten, när den kommer nära det bebodda huset.

I hemfridszonen har man rätt att vara ifred, och slippa joggare, ryttare och cyklister.
Men beroende på områdets topografi och t.ex. växtlighet, så kan hemfridszonen anses vara större eller mindre. Ibland bara några meter runt bostadshuset, ibland kanske uppåt 20-25 meter.

Om det finns en häck, ett staket, en stenmur, ett dike eller t.ex. en flygelbyggnad, ett stort trädgårdsland m.m. så brukar man anse att hemfridszonen avgränsas av häcken, diket, muren, baksidan på flygelbyggnaden (eller vad det är). Att endast klippa fram en jättestor gräsmatta innebär inte att man i allemansrättens mening utvidgar hemfridszonen.

I praktiken så innebär det t.ex. att det kan vara ok att uppehålla sig bara någon meter ifrån

Ett hus som ligger väldigt öppet, kan antas ha en större hemfridszon, än ett hus som ligger omgärdat av skog och buskage.

Ett vanligt tvisteämne, förutom vägar, är bryggor. Om man har en brygga på egen mark utanför hemfridszonen, så kan i praktiken vem som helst, när som helst, använda bryggan för att sola, tillfälligt göra fast en båt, och använda en eventuell badstege.

Det finns allmänna vägar, som ägs av stat och kommun, och så finns det enskilda vägar, som ingår eller inte ingår i det allmänna vägnätet.

Enskilda vägar kan skötas av vägföreningar, vägsamfälligheter eller kan ingå som en del  i näringsfastigheter.
Har en enskild väg statsbidrag så är de en del av det allmänna vägnätet och det finns ett avtal med Trafikverket som reglerar vilken standard vägen ska ha, t.ex. "ska vara tillgänglig för motorfordonstrafik året runt".

En vägsamfällighet eller vägförening eller annan fastighetsägare som har en enskild väg, utan statsbidrag, kan välja att sätta upp skyltar som begränsar tillgången till vägen/vägsystemet för motorfordon och eventuellt komplettera detta med en vägbom för att säkerställa detta. Men man får inte fysiskt hindra gående, cyklister eller ryttare.

Björkris

  • Gäst
SV: Hur bygga färist?
« Svar #52 skrivet: 06 maj-22 kl 17:00 »
Har kollat fastighetskartan, kan den meter för meter.

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Hur bygga färist?
« Svar #53 skrivet: 06 maj-22 kl 18:42 »
Intressant skiss!

Är villatomterna avstyckningar från "din" fastighet, någon gång för mer eller mindre länge sedan?

Har villatomterna några rättigheter enligt servitut? T.ex. att anlägga avlopp, gräva diken?

Omnämns tillfarten till "din" fastighet på något som helst sätt på lantmäteriets "mina sidor"? T.ex i kartmaterialet i samband med bildandet av villafastigheterna?

Är det inom detaljplan eller gäller "utomplansbestämmelser?

Hur långt ungefär i meter är det mellan den allmänna vägen och tills villatomterna "tar slut", och sedan till ditt hus?

Vem/vilka ansvarar för skötsel av den allmänna vägen, samt för för vägsnutten där det ligger villatomter?

Björkris

  • Gäst
SV: Hur bygga färist?
« Svar #54 skrivet: 06 maj-22 kl 18:53 »
Intressant skiss!

Är villatomterna avstyckningar från "din" fastighet, någon gång för mer eller mindre länge sedan?

Har villatomterna några rättigheter enligt servitut? T.ex. att anlägga avlopp, gräva diken?

Omnämns tillfarten till "din" fastighet på något som helst sätt på lantmäteriets "mina sidor"? T.ex i kartmaterialet i samband med bildandet av villafastigheterna?

Är det inom detaljplan eller gäller "utomplansbestämmelser?

Hur långt ungefär i meter är det mellan den allmänna vägen och tills villatomterna "tar slut", och sedan till ditt hus?

Vem/vilka ansvarar för skötsel av den allmänna vägen, samt för för vägsnutten där det ligger villatomter?

Villatomterna har väl tillhört för länge sen i bara några stycken fastigheter.
Ena snuttinfarten har jag servitut att åka mellan tomterna.
Den andra infarten mellan de fyra villorna tillhör min fastighet.

Lilla snuttinfarten som jag servitutsåker på är ca 40 meterfrån skylt  till huset, väl synligt gammal infart så tydligt rakt in i huset.
Den andra mellan de fyra villorna ca 25 meter från skylten till garaget rakt in i garagets gavel och vidare till huset.
De åker på min väg men har bara åkservitut.
Ingen gör något åt vägens underhåll.

Det är ju ingen tidsvinst att rida in och ut istället för att rida allmänna vägen.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Hur bygga färist?
« Svar #55 skrivet: 06 maj-22 kl 19:28 »
Tror inte de som är ute och rider är ute efter tidsvinst ;) Man letar ju ofta efter en kul väg, och när det gäller 15 åringar kan det ju vara extra spännande med "arga tanten"...

Du skulle behöva flytta dina skyltar ner till allmänna vägen så de som respekterar skyltar förstår att det egentligen inte är någon ide att rida in där.


Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Hur bygga färist?
« Svar #56 skrivet: 06 maj-22 kl 20:07 »
Skogsplanteringar (dvs där man satt plant eller aktivt driver upp plantor från frö) och motsvarande får man stänga av, inkluderat för gående, dessa områden innefattas INTE av allemansrätten, samma sak med åkermark, inte heller väg som utgör en uppenbar del av någons privata gårdsplan om den inte är öppen för allmänheten.

(Här är det mest barn och ungdomar samt en kompis sambo som rider men de stör inte mig, även om jag troligen uppfyller samtliga kategorier enligt tidigare, fast hästkött är ju gott...  >:D)
 
« Senast ändrad: 06 maj-22 kl 20:13 av Vargtand »
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Hur bygga färist?
« Svar #57 skrivet: 06 maj-22 kl 23:03 »
Det är svårt att försöka hjälpa till, när det finns lite för litet information.

Det spelar väldigt stor roll, för vad någon, boende på villatomterna eller TS får, kan eller bör göra runt vare sig skyltning eller avstängning av en vägstunp/tillfart beroende på vad som är reglerat avseende dessa "tillfartsvägar".

Det står något skrivet om dessa rättigheter och skyldigheter avseende tillfartsvägar och villatomter i fastighetsdokumentationen som finns hos Lantmäteriet. Detta får man i regel fram som fastighetsägare genom att logga in här, https://www.lantmateriet.se/sv/Sjalvservice/min-sida/

Det mesta är digitaliserat numera, men riktigt gamla dokument kan man behöva beställa via Lantmäteriet eller det arkiv som Lantmäteriet hänvisar till.

Det är sannolikt, men långt ifrån säkert, att det står i fastighetsbildningsdokumenten, att de villatomter som har sin infart längs den omdiskuterade tillfarten, har något slags rättigheter och skyldigheter runt underhåll av den delen av vägen, men det kan också stå något i stil med att "stamfastigheten är skyldig att underhålla vägen".

Det kan också vara så att vägstumpen med sina bägge infarter, är en del av en gammal byväg, och är därmed en samfälld väg, som det aldrig blev av att göra en förrättning runt att reglera rättigheter och skyldigheter runt. Det är orimligt att de delar av tillfartsvägen som har andra boende än stamfastighetens ägare, ska skötas vederlagsfritt av stamfastigheten (Om nu TS fastighet är stamfastigheten från vilken villatomterna styckades av).
Kan det vara så att någon tidigare ägare till TS fastighet helt enkelt "inte tog betalt" för snöröjning, skrapning m.m. (förutsätter grusväg)?

Vad står det i servitutstexterna mer exakt? Är det avtalsservitut eller officialservitut? Servitut kan visserligen avse i stort sett vad som helst, men är samtidigt väldigt formella och innehåller standardformuleringar. Det spelar väldigt stor roll exakt vad det står.

Hur länge sedan är det villatomterna styckades av?

Hur länge sedan är det som TS fick lagfart på fastigheten?

Om TS "har servitut att åka mellan tomterna" och inget annat, så borde TS inte ha någon som helst skyldighet att sköta den delen av vägen. 

Svaren på ett flertal av dessa frågor finns i Lantmäteriets information om fastigheten. Alltså i den officiella fastighetskartan, avstyckningsdokument, information om vilka gemensamhetsanläggningar som fastigheten är involverad i, och om olika fastighetsutredningar runt TS fastighet, som finns tillgängliga via Lantmäteriets sidor.

För att veta hur det verkligen ligger till, så finns ingen genväg, man måste logga in.


Om området där TS fastighet ligger är inom detaljplan, så finns det ett kommunalt "regelverk" runt vägar, tillfarter, sophämtning, eventuell rätt/skyldighet att ansluta sig kommunalt vatten med mera.

Om man finns inom detaljplan och det finns problem med störande bilåkning eller liknande, så bör man kunna få hjälp av kommunen med att få upp en adekvat och laglig skyltning.
Vid detaljplan är då också möjligt att ta upp frågor om hur, och av vem, vägunderhållet ska skötas för delarna av vägen där det ligger villatomter. Ska tomtägarna sköta det? Kommunen? Kommunen lär inte vilja betala för något de inte redan har ansvar för, så kommunen lär tvinga fram en förrättning för att skapa en vägsamfällighet, med andelstal.

Oavsett detaljplan , så vore det normala att placera eventuella skyltar vid "stora vägen", alltså där man svänger in på vägen, inte ett bra stycke längre upp. Har man "redan svängt in", så blir man mer benägen att fortsätta rakt fram, i synnerhet om det inte finns en vändplan/anvisad vändplats när avvisande skyltar plötsligt dyker upp.

Cyklister, joggare, och ryttare kan man undanbe, men inte förbjuda. Inom hemfridszonen ska de inte vara.

Och så bör det stå rätt saker på skyltarna!

Det ska vara den här skylten: https://transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Vagmarken/Forbudsmarken/forbud-mot-trafik-med-fordon/ och kompletterat med en tilläggstavla "Gäller ej behörig trafik".
Då kan villatomtägarna och deras gäster och leverantörer, och TS gäster och leverantörer ta sig fram. Det bästa oavsett detaljplan eller ej, är att ta kontakt med den enhet på kommunens enhet som har ansvar för gator och vägar, och be om hjälp med hur skyltning ska utformas för att slippa störningar.
Jag kan garantera att skyltar som sätts upp med kommunens tillstånd, har betydligt bättre effekt än hemgjorda skyltar, även om man själv får betala för skyltarna och själv gräva ner stolparna. Då kan man visa papper på att skyltningen är korrekt och följer lagar och regler.

Hittepåskyltar där det står "Privat väg" är ogiltiga och därför ignoreras dessa.

Hur jag tolkar skissen:

Om jag skulle råka köra in mellan villatomterna, så skulle jag inte anse att jag bröt mot hemfriden i Allemansrättens mening, förrän jag åtminstone passerat det som benämns "garage" på skissen och alltså kommit rätt nära bostadshuset. De som kommer den vägen, ser inget bostadshus och det verkar inte heller vara  ett område där det finns en ordnad trädgård. Från andra hållet, så beroende på hur mycket träd och buskar, diken och staket det finns, så måste man minst komma halvvägs från den "allmänna" vägen, innan man når hemfridszonen. Är det dessutom besvärligt att vända med motorfordon, så fortsätter folk.

Så TS, logga in till Lantmäteriet, och läs på om fastigheten!

Förutom nyttan med att faktiskt veta vad som är skrivet runt vägar och tillfarter och vägunderhåll, så brukar det gå att hitta en hel del intressant och spännande om fastighetens historia, även långt tillbaka i tiden.

Björkris

  • Gäst
SV: Hur bygga färist?
« Svar #58 skrivet: 07 maj-22 kl 10:09 »
Det är svårt att försöka hjälpa till, när det finns lite för litet information.

Det spelar väldigt stor roll, för vad någon, boende på villatomterna eller TS får, kan eller bör göra runt vare sig skyltning eller avstängning av en vägstunp/tillfart beroende på vad som är reglerat avseende dessa "tillfartsvägar".

Det står något skrivet om dessa rättigheter och skyldigheter avseende tillfartsvägar och villatomter i fastighetsdokumentationen som finns hos Lantmäteriet. Detta får man i regel fram som fastighetsägare genom att logga in här, https://www.lantmateriet.se/sv/Sjalvservice/min-sida/

Det mesta är digitaliserat numera, men riktigt gamla dokument kan man behöva beställa via Lantmäteriet eller det arkiv som Lantmäteriet hänvisar till.

Det är sannolikt, men långt ifrån säkert, att det står i fastighetsbildningsdokumenten, att de villatomter som har sin infart längs den omdiskuterade tillfarten, har något slags rättigheter och skyldigheter runt underhåll av den delen av vägen, men det kan också stå något i stil med att "stamfastigheten är skyldig att underhålla vägen".

Det kan också vara så att vägstumpen med sina bägge infarter, är en del av en gammal byväg, och är därmed en samfälld väg, som det aldrig blev av att göra en förrättning runt att reglera rättigheter och skyldigheter runt. Det är orimligt att de delar av tillfartsvägen som har andra boende än stamfastighetens ägare, ska skötas vederlagsfritt av stamfastigheten (Om nu TS fastighet är stamfastigheten från vilken villatomterna styckades av).
Kan det vara så att någon tidigare ägare till TS fastighet helt enkelt "inte tog betalt" för snöröjning, skrapning m.m. (förutsätter grusväg)?

Vad står det i servitutstexterna mer exakt? Är det avtalsservitut eller officialservitut? Servitut kan visserligen avse i stort sett vad som helst, men är samtidigt väldigt formella och innehåller standardformuleringar. Det spelar väldigt stor roll exakt vad det står.

Hur länge sedan är det villatomterna styckades av?

Hur länge sedan är det som TS fick lagfart på fastigheten?

Om TS "har servitut att åka mellan tomterna" och inget annat, så borde TS inte ha någon som helst skyldighet att sköta den delen av vägen. 

Svaren på ett flertal av dessa frågor finns i Lantmäteriets information om fastigheten. Alltså i den officiella fastighetskartan, avstyckningsdokument, information om vilka gemensamhetsanläggningar som fastigheten är involverad i, och om olika fastighetsutredningar runt TS fastighet, som finns tillgängliga via Lantmäteriets sidor.

För att veta hur det verkligen ligger till, så finns ingen genväg, man måste logga in.


Om området där TS fastighet ligger är inom detaljplan, så finns det ett kommunalt "regelverk" runt vägar, tillfarter, sophämtning, eventuell rätt/skyldighet att ansluta sig kommunalt vatten med mera.

Om man finns inom detaljplan och det finns problem med störande bilåkning eller liknande, så bör man kunna få hjälp av kommunen med att få upp en adekvat och laglig skyltning.
Vid detaljplan är då också möjligt att ta upp frågor om hur, och av vem, vägunderhållet ska skötas för delarna av vägen där det ligger villatomter. Ska tomtägarna sköta det? Kommunen? Kommunen lär inte vilja betala för något de inte redan har ansvar för, så kommunen lär tvinga fram en förrättning för att skapa en vägsamfällighet, med andelstal.

Oavsett detaljplan , så vore det normala att placera eventuella skyltar vid "stora vägen", alltså där man svänger in på vägen, inte ett bra stycke längre upp. Har man "redan svängt in", så blir man mer benägen att fortsätta rakt fram, i synnerhet om det inte finns en vändplan/anvisad vändplats när avvisande skyltar plötsligt dyker upp.

Cyklister, joggare, och ryttare kan man undanbe, men inte förbjuda. Inom hemfridszonen ska de inte vara.

Och så bör det stå rätt saker på skyltarna!

Det ska vara den här skylten: https://transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Vagmarken/Forbudsmarken/forbud-mot-trafik-med-fordon/ och kompletterat med en tilläggstavla "Gäller ej behörig trafik".
Då kan villatomtägarna och deras gäster och leverantörer, och TS gäster och leverantörer ta sig fram. Det bästa oavsett detaljplan eller ej, är att ta kontakt med den enhet på kommunens enhet som har ansvar för gator och vägar, och be om hjälp med hur skyltning ska utformas för att slippa störningar.
Jag kan garantera att skyltar som sätts upp med kommunens tillstånd, har betydligt bättre effekt än hemgjorda skyltar, även om man själv får betala för skyltarna och själv gräva ner stolparna. Då kan man visa papper på att skyltningen är korrekt och följer lagar och regler.

Hittepåskyltar där det står "Privat väg" är ogiltiga och därför ignoreras dessa.

Hur jag tolkar skissen:

Om jag skulle råka köra in mellan villatomterna, så skulle jag inte anse att jag bröt mot hemfriden i Allemansrättens mening, förrän jag åtminstone passerat det som benämns "garage" på skissen och alltså kommit rätt nära bostadshuset. De som kommer den vägen, ser inget bostadshus och det verkar inte heller vara  ett område där det finns en ordnad trädgård. Från andra hållet, så beroende på hur mycket träd och buskar, diken och staket det finns, så måste man minst komma halvvägs från den "allmänna" vägen, innan man når hemfridszonen. Är det dessutom besvärligt att vända med motorfordon, så fortsätter folk.

Så TS, logga in till Lantmäteriet, och läs på om fastigheten!

Förutom nyttan med att faktiskt veta vad som är skrivet runt vägar och tillfarter och vägunderhåll, så brukar det gå att hitta en hel del intressant och spännande om fastighetens historia, även långt tillbaka i tiden.

Jag har arbetat med lantmäteri i ca 10 år. (det var några år sen men det var gamla antika papper och det som står inlagt i data i dag. Bestämmande av gränser och servitut av de olika slag)

Den här fastigheten har funnits i släkten i 70 år. Tre generationer.

Det finns anledning till att inte kunna stänga av eller ta bort en av infarterna.

De jag pratat med som jag lyckats "haffa" när de ridit här har varit ålder 20-60, svårt avgöra med nya tidens heltäckande "hockeyhjälmar".
Jag är en vänlig person som hälsar, ler och presenterar mig.

Lät jag kort nu? Näe, jag är en glad fis :)


skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Hur bygga färist?
« Svar #59 skrivet: 07 maj-22 kl 16:57 »
Jag har arbetat med lantmäteri i ca 10 år. (det var några år sen men det var gamla antika papper och det som står inlagt i data i dag. Bestämmande av gränser och servitut av de olika slag)

Den här fastigheten har funnits i släkten i 70 år. Tre generationer.

Det finns anledning till att inte kunna stänga av eller ta bort en av infarterna.

De jag pratat med som jag lyckats "haffa" när de ridit här har varit ålder 20-60, svårt avgöra med nya tidens heltäckande "hockeyhjälmar".
Jag är en vänlig person som hälsar, ler och presenterar mig.

Lät jag kort nu? Näe, jag är en glad fis :)



Men du svarar verkligen inte på frågorna som har relevans runt vad som de facto gäller?

Överhuvudtaget så är svaren få?

Utan att bryta mot anonymiteten, så borde det väl gå att skriva av vad som står i fastighetsbildningsavtal och avstyckningsavtal med mera om rättigheter/skyldigheter runt infarter och väg, genom att skriva xxxx på lämpliga ställen?

Har du de senaste åren läst igenom fastighetsdokumentationen?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

620 gäster, 1 användare
skogskälla

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser