Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skrota husvagn  (läst 2984 gånger)

Tioende

  • Inlägg: 25
    • Dalsland
    • @pump_upp - best crypto pumps on telegram !
Skrota husvagn
« skrivet: 25 jan-22 kl 17:18 »
Hejsan gott folk!
Tänkte höra om någon har koll på hur man skrotar en husvagn?

Husvagnen kommer sparas men ska ej användas i trafik. Fick höra att man kunde skrota den och bara skicka in registreringsskyltarna, stämmer det? Sådana fall hur går jag till väga?

Tack på förhand !
Mvh

fri

  • Inlägg: 2550
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Skrota husvagn
« Svar #1 skrivet: 25 jan-22 kl 17:43 »
Jag har samma tankar och tänker att en bild på vagnen med avmonterad kulhandske och regskylten insänd till trafikverket eller vem som nu håller i det tillsammans med underskrivet ägarbevis och eget intyg om ändrad användning till hönshus bör göra det lätt för tjänstemannen som ska handlägga ärendet att inse att det ej längre är en släpvagn.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: Skrota husvagn
« Svar #2 skrivet: 25 jan-22 kl 18:28 »
Det behövs inga bilder, det räcker med en skriftlig redogörelse för vad som har gjorts med vagnen. Observera att den formella termen i en del fall är "avregistrering" och inte "skrotning".  Läs det finstilta på registreringsbevisen, och kolla vad som står på transportstyrelsen.se , men det bör inte vara något större problem.

Förr kunde man helt enkelt strunta i att betala registerhållningsavgiften och då blev fordonet automatiskt avfört ur bilregistret efter 5-10 år, men det går inte nu längre. Numera krävs registerhållningsavgiften in via kronofogden om man försöker göra på det sättet.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Skrota husvagn
« Svar #3 skrivet: 25 jan-22 kl 19:35 »
Är det samma för bilar tro? Jag har en bil som det plockats delar från så den knappt finns kvar, men den är fortfarande bil i registret.


torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: Skrota husvagn
« Svar #4 skrivet: 25 jan-22 kl 20:54 »
Nej. Just när det gäller bilar, krävs att registreringsbeviset går via en auktoriserad bilskrotare för att skrotningen ska gå igenom. Har man en renplockad kaross som ska skrotas, så är det ofta enklare att ta den till någon av de stora metallskrotfirmorna (typ Kuusakoski, Stena etc) än till en vanlig bilskrot. Även metallskrotfirmorna brukar ha den auktorisation som krävs, men det är såklart bäst att kolla i förväg.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Skrota husvagn
« Svar #5 skrivet: 25 jan-22 kl 21:18 »
Ok.

Jag körde en bil till en sådan firma för ca 10 år sedan, och de hade tillstånd. Tog bort katalysator och batteri sade de, och sedan fragmenterades den. Ingen reservdelsförsäljning.

 

Skogsvilde

  • Inlägg: 16953
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Skrota husvagn
« Svar #6 skrivet: 25 jan-22 kl 21:29 »
Är det samma för bilar tro? Jag har en bil som det plockats delar från så den knappt finns kvar, men den är fortfarande bil i registret.

Om bilen inte finns kvar så skriv en liten förklaring till vad som hänt så försvinner den ur systemet.
Gjort det på ett gäng bilar nu.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Tioende

  • Inlägg: 25
    • Dalsland
    • @pump_upp - best crypto pumps on telegram !
SV: Skrota husvagn
« Svar #7 skrivet: 26 jan-22 kl 13:59 »
Okej. Tackar...

Återkommer med info hur jag går till väga när jag kollat upp allt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

530 gäster, 7 användare (2 dolda)
Tli, Anders Flix, Mahok, Burn0ut, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser