Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Missfärgning av tovad ull  (läst 1469 gånger)

Daniel Sivertsson

  • Inlägg: 2
Missfärgning av tovad ull
« skrivet: 19 okt-21 kl 12:24 »
 Hej,
Min flickvän tovar ull var och varannan dag vilket är lite av en ny hobby för henne. Hon tvättar sin ull i ljummet/varmt vatten samt med grönsåpa innan hon vaskar ur såpan  med vatten igen, sedan kardar hon ullen samt tovar.
Hon har nu dock börjat få bruna färgskiftningar i flera av hennes tovningar. Vi har läst efter det på internet men hittar inget som kan hjälpa så jag frågar åt henne här istället..
Är det någon som har erfarenhet av missfärgningar av ullen och kan beskriva lite varför de uppkommer eller hur man kan undvika dem?
Tack på förhand för svar
« Senast ändrad: 19 okt-21 kl 13:34 av Daniel Sivertsson »

javill

  • Inlägg: 11372
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Missfärgning av tovad ull
« Svar #1 skrivet: 20 okt-21 kl 03:40 »
När uppstår missfärgningen? Vad är det för färg på missfärgningen? Hur förvaras ullen mellan de olika beredningsmomenten? Vad är det för ull? Färg?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Missfärgning av tovad ull
« Svar #2 skrivet: 20 okt-21 kl 09:42 »
det har jag aldrig varit med om, så jag sätter ett "avtryck" så jag kan se kommentarer.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Missfärgning av tovad ull
« Svar #3 skrivet: 20 okt-21 kl 11:34 »
Det är inte så att det gröna färgämnet i såpan ställer till med något?  Numera tillverkas ju all såpa på sådant sätt att den blir ofärgad, grönsåpan har färgämne tillsatt.

Tänk på att såpa egentligen inte är något lämpligt tvättmedel för ull. Dels kan den vara lite väl alkalisk vilket bryter ned ullen (ull trivs bättre med att tvättas i neutral eller lätt sur lösning), och dels är många sorters såpa som mest tvättaktiv vid en temperatur som är för hög för ull.  Ett modernt flytande fintvättmedel, handdiskmedel, flytande tvål, hårschampo eller liknande som är baserat på tensider och som uttryckligen har ett måttligt pH-värde (max 8, helst under 7) angivet bland den finstilta texten, är bättre att använda.

En annan möjlighet beträffande missfärgningarna är om det är höga halter av metalljoner (kanske främst då järn eller mangan) i vattnet. Om vattnet ger bruna avlagringar i badrummet, smakar metalliskt eller om det är problem med missfärgning av annan tvätt eller för den delen när ljushåriga personer tvättar håret, så kan man misstänka att det är boven.

Daniel Sivertsson

  • Inlägg: 2
SV: Missfärgning av tovad ull
« Svar #4 skrivet: 20 okt-21 kl 18:49 »
Hej,
Min flickvän tovar ull var och varannan dag vilket är lite av en ny hobby för henne. Hon tvättar sin ull i ljummet/varmt vatten samt med grönsåpa innan hon vaskar ur såpan  med vatten igen, sedan kardar hon ullen samt tovar.
Hon har nu dock börjat få bruna färgskiftningar i flera av hennes tovningar. Vi har läst efter det på internet men hittar inget som kan hjälpa så jag frågar åt henne här istället..
Är det någon som har erfarenhet av missfärgningar av ullen och kan beskriva lite varför de uppkommer eller hur man kan undvika dem?
Tack på förhand för svar

Jag vet inte hur man svarar på ämnet så jag citerar mig själv...
Tjejen provade att blanda ättika med vatten och blöta ner de tovade sakerna och då försvann det mesta av missfärgningarna.
Hon har ullen i pappsäckar. Tar ut och tar bort smuts. Lägger ullen i blöt i ljummet vatten med grönsåpa i nån timme. Häller ut vattnet. Fyller med vatten ett par gånger och handvaskar försiktigt bort såpan. Häller ut vattnet. Lägger ullen på tidningar/kartong eller hänger för att torka.
När det är torrt kardar hon det och förvarar i pappsäck. Sedan tovar hom det och när det är färdigtovat låter hon saken stå framme. Först då uppkommer bruna fläckar här och var på tovningen.
Ullen är mestadels vit/grå. Ull från får. Lite gotlandsfår o lite annat som jag inte minns namnet på.

Tack för ditt svar torbjörn, där fanns en del tankvärt.
Kan bero på det mesta du nämner.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

794 gäster, 6 användare (1 dolda)
von tratt, xaelanar, Banelinjen, Rostig, beekeepern

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser