Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Svärmceller med fodersaft men utan larv  (läst 825 gånger)

carusogugge

  • Inlägg: 148
    • Uppland
Svärmceller med fodersaft men utan larv
« skrivet: 25 maj-21 kl 16:23 »
Vid genomgång av yngelrummet på jakt efter svärmceller hittar jag ibland sådana celler fyllda med fodersaft men utan larv. Varför gör bina så? De kanske är sugna på att svärma men kan inte bestämma sig?

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Svärmceller med fodersaft men utan larv
« Svar #1 skrivet: 25 maj-21 kl 22:25 »
Det kan bero på en hel rad faktorer. En av de vanligaste är väderomslag som tex kyla eller regndagar.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

asmir

  • Inlägg: 126
    • -
SV: Svärmceller med fodersaft men utan larv
« Svar #2 skrivet: 26 maj-21 kl 08:50 »
Jag tror att du behöver besöka optiker.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Svärmceller med fodersaft men utan larv
« Svar #3 skrivet: 26 maj-21 kl 10:55 »
Jag tror att du behöver besöka optiker.

Menar du att det ändå finns ägg i dem? Jag förstår inte.

Thomas har förstås rätt. De innebär inte att samhället kommer att svärma, inte så länge de är tomma.

carusogugge

  • Inlägg: 148
    • Uppland
SV: Svärmceller med fodersaft men utan larv
« Svar #4 skrivet: 26 maj-21 kl 12:14 »
Jag menar att det finns svärmceller så stora och välfyllda med fodersaft att de ska innehålla väl synliga larver, inte ägg, men inga larver finns där. Bina vill säkert svärma men ambina sätter igång innan drottningen gjort sitt. Lika bra att dela sådana samhällen i förebyggande syfte. Jag har svärmvilliga Carnica, det kanske bara är den rasen som uppvisar detta fenomen.
« Senast ändrad: 26 maj-21 kl 12:29 av carusogugge »

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Svärmceller med fodersaft men utan larv
« Svar #5 skrivet: 26 maj-21 kl 12:35 »
Jag menar att det finns svärmceller så stora och välfyllda med fodersaft att de ska innehålla väl synliga larver, inte ägg, men inga larver finns där.

Jag skulle säga att de fyller aldrig med fodersaft innan det först finns en larv. Däremot så händer det, säkert mer ofta än man tror, att de avbryter i något stadium och tar bort ägget eller larven.

carusogugge

  • Inlägg: 148
    • Uppland
SV: Svärmceller med fodersaft men utan larv
« Svar #6 skrivet: 26 maj-21 kl 13:45 »
Jag skulle säga att de fyller aldrig med fodersaft innan det först finns en larv. Däremot så händer det, säkert mer ofta än man tror, att de avbryter i något stadium och tar bort ägget eller larven.
Där kom förklaringen! Tack.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

823 gäster, 3 användare
Freddy Rindehed, von tratt, simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser