Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kaos i ruvredet  (läst 1009 gånger)

karsan

  • Inlägg: 1896
    • Södermanland
kaos i ruvredet
« skrivet: 16 maj-21 kl 09:05 »
nu har det hänt som jag försökte undvika.  De andra hönorna har trängt sig in hos ruvhönan, slagsmål har uppstått (antar jag), för flera ägg har gått sönder, är försvunna (uppätna antar jag) De kvarvarande äggen var sju av ruvhönans (av 10), tre av de andra hönsen, samt delar av ytterligare några. Alla ägg var smutsiga och hade äggklet på sig.

  Jag har varit borta i tre dagar, hönsvakten skulle se till mat och vatten och ta bort nattskiten på brädorna.  Ruvhönan, dvärg, hade kompostgaller omkring sig, med en liten öppning så att hon kunde gå ut och in som hon ville,  men de stora hönsen kunde inte tränga sig in. Var det meningen. Men att döma av äggen i redet har en stor höna i alla fall lyckats att ta sig in, flera gånger.

Nu har jag i alla fall gjort rent  de sju ruväggen och gett tillbaks till ruvhönan.  Och satt igen helt för ruvhönan som jag får lyfta ut en gång om dagen.

Nu till frågan: Hur stor är chansen att det blir kycklingar av ruväggen nu?

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: kaos i ruvredet
« Svar #1 skrivet: 16 maj-21 kl 18:10 »
Jag undrar om någon överhuvudtaget är människa till att avgöra det... för att säga det måste man väl veta om äggen varit länge utan någon höna ovanpå.. .

Men din berättelse fick mig att tänka på ett arrangemang som en getägare gjorde. Hon jobbade ett par mil från jobbet. För att ha koll o översikt på getterna när de började bli dags för dem att killa, så monterade hon en webkamera i deras bås.

Kanske ett alternativ när man har djurvakt med enbart tillsyn 2ggr/dag, eller en djurvakt med mindre erfarenhet?

karsan

  • Inlägg: 1896
    • Södermanland
SV: kaos i ruvredet
« Svar #2 skrivet: 29 maj-21 kl 18:21 »
Nu finns det ett resultat. En (1) pigg kyckling.  Fast när jag öppnade de sex okläckta äggen visade det sig att fyra verkade obefruktade och bara två hade påbörjade fosterutveckling som förmodligen dött i kaoset.

Ja alltid lär man sig något.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

779 gäster, 5 användare (1 dolda)
Björkris, xaelanar, Be, polyamorista

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser