Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Problem med spinnrock  (läst 2310 gånger)

Diana Mossbring

  • Inlägg: 2
Problem med spinnrock
« skrivet: 07 apr-21 kl 15:33 »
Hejsan

Jag äger en spinnrock av modell lätt antik som fungerar med vissa undantag...
Mitt problem är att spolen bara drar in tråden till att börja med. Efter några få varv (alltså inte ens en meter garn) så slutar den dra in och garnet blir en enda överspunnen katastrof. Flyttar jag garnet på spinnvingen kan det ge mig någon dm till innan samma problem uppstår igen.
Är det någon som vet vad det kan bero på?
 

Stengrim

  • Inlägg: 47
    • -
SV: Problem med spinnrock
« Svar #1 skrivet: 07 apr-21 kl 17:39 »
För att garnet ska dras in måste balansen mellan tvinning och drag vara rätt. På en obromsad rock ställer man det med träskruven som flyttar rockmodern. Här finns en gammal tråd med beskrivning https://www.alternativ.nu/index.php?topic=185948.0

Diana Mossbring

  • Inlägg: 2
SV: Problem med spinnrock
« Svar #2 skrivet: 07 apr-21 kl 18:05 »
Fast nu drar den in garnet från början och kan fungera felfritt i några minuter. Sen plötsligt drar den inte in längre.  >:(
Börjar undra om det är vingen som hakar i. Krokarna är slitna och jag har märkt att garnet ibland fastnar i dem.

Mielikki

  • Inlägg: 76
    • -
SV: Problem med spinnrock
« Svar #3 skrivet: 02 maj-21 kl 07:15 »
Snurrar rullen obehindrat på spinnvingen? Rullens hål går att förstora lite med en rund fil (t.ex sån man vässer motorsågskedjor med) Kontrollera att rullen inte är för lång för spinnvingen, på min ena var rullen lite för lång, vilket ledde till att när jag spann åt ena hållet spändes trissan av snöret så att rullen inte längre slapp att rulla.

Har du provat byta spinnrockssnöre? Min ena spinnrock fungerar fint med ett tjockare lingarn, den andra kräver ett tunnare garn för att fungera.
I believe in looking reality straight in the eye and denying it.

renee d

  • Inlägg: 408
SV: Problem med spinnrock
« Svar #4 skrivet: 08 maj-21 kl 07:20 »
As the bobbin fills with fiber the gearage of the wheel changes. ( think of a bicycle going up a hill). You have to tighten the drive string by turning the knob on the left hand side of the table towards youabout 1 cm. Sandpapering the hokks would also help - and as someone suggested, a new drive band? Good luck with your wheel :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

318 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, surris91, Adels

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser