Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Laga ridbyxor  (läst 1739 gånger)

Lena på Högen

  • Inlägg: 55
    • Dalsland
Laga ridbyxor
« skrivet: 06 apr-21 kl 20:38 »
Jag har ett par ridbyxor som jag fick när jag började rida för nästan 30 år sedan. Nu har de blivit liggande i 10-20 år. När jag började rida igen i höstas så var "skinnet" på knäna väldigt hårt så jag smörjde in det lite. Sen när jag efter ett tag tvättade dem så tänkte jag att det vore bra om jag strechade dem lite i vått tillstånd. Det var ingen bra idé, "skinnet" sprack. Nu funderar jag på att sprätta bort "skinnet" och ersätta dem med något annat. Vad ska jag i så fall använda för material?
Det står att ribyxorna är tillverkade av 100% polyester, men "skinnet" borde väl vara tillverkat av något annat? Eller kan fuskskinn vara tillverkat av polyester?

Grihm

  • Inlägg: 21
    • Södermanland
SV: Laga ridbyxor
« Svar #1 skrivet: 07 sep-21 kl 12:53 »
Det kan vara ett fuskskinn mycket riktigt. Konstläder även kallat emellanåt av någon anledning. Om du vill använda ett nytt skinn, se att du får ett vegetabiliskt garvat skinn och ej kromgarvat. Annars skulle jag säga att du kan sätta ett grovt tyg, som canvas eller så i knäna. Se oxå till att du använder en bra tråd för att sy i polyester, så du inte får en för grov teåd eller för stum.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

319 gäster, 3 användare (1 dolda)
xaelanar, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser