Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Handhållen symaskin?!  (läst 1576 gånger)

lisam

  • Inlägg: 2
    • -
Handhållen symaskin?!
« skrivet: 20 nov-20 kl 05:39 »
Detta är något jag inte sett förut. Och jag tänkte direkt på er här som säkert gillar sy egna kläder och kanske vissa utan eluttag hemma dock drivs det på batteri.

Hur coolt var inte detta? Symaskiner för mig brukar ofta strula och är så otympliga. Kanske blir resultatet väl simpelt? Någon som testat? Kikade på youtube, verkade legit.

https://www.wish.com/search/Portable%20Travel%20Handheld%20Sewing%20Machine%20Sewket%20InnovaGoods/product/5fa7413a44d96c355eb4aed1?share=web

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Handhållen symaskin?!
« Svar #1 skrivet: 20 nov-20 kl 07:45 »
Wish-sidan går inte att nå utan inloggning.

Handhållna, batteridrivna symaskiner är praktiskt taget utan undantag bara skräp. De har sett ungefär likadana ut de senaste 50 åren eller så, förr såldes de på marknader eller skickades med på köpet av bokklubbar och liknande, nu säljs de på nätet.
Man spar som regel både tid och förargelse på att sy för hand istället för att använda en sådan.

Om man vill ha symaskin men inte har tillgång till el från nätet, så är det enklaste att skaffa en gammal trampmaskin.  Har man en offgrid-lösning med bara klenspänning till hands, så är det ofta inget större problem att byta till en motor för t ex 12 V i en äldre elsymaskin.  Fartreglage kan man ta från en kasserad laddbar skruvdragare.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Handhållen symaskin?!
« Svar #2 skrivet: 20 nov-20 kl 09:34 »
Som Torbjörn skriver, det är inga kvalitetsmaskiner.

Jag har testat en för 20 år sedan, en liten vit plastleksak, och den fungerade faktiskt rätt bra. Jag skulle sy där inte vanliga maskinen gick att använda för att den var för stor. Så till specialsömnad, men livslängden är begränsad.

En enkel Singer eller annat känt märke, och bra tråd så får man strulfritt för en tusing. Och saknar man el så är en symaskin inte så krävande, det går med en rätt klen inverter och ett bilbatteri.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Handhållen symaskin?!
« Svar #3 skrivet: 20 nov-20 kl 13:18 »
Jag har inte varit nöjd med det jag köpt från wish (klädesplagg). En svag likhet med bilderna med lite god vilja, kvalitén ruskigt usel. Nu är det väl ett stort antal säljare där och säkert varierande kvalitet men för min del var det som det brukar. Verkar det för billigt så är det för billigt.

Jag köpte min symaskin begagnad av en handlare som hade tittat genom den och det har jag inte ångrat, det kanske är ett sätt?
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

mohsart

  • Inlägg: 381
    • Blekinge
SV: Handhållen symaskin?!
« Svar #4 skrivet: 12 mar-21 kl 10:36 »
Jag har en trampmaskin.
Och en handdriven, liknande denna


/Mats
Riggargesäll, arbetar även med båtbygge och -renoveringar, repslagning och segelsömnad, samt fin- och fulsnickeri.

Have Autism, Will Travel


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

348 gäster, 3 användare
xaelanar, olleryd, Hantverkaren

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser