Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stolsskydd/dyna av gammal yllefilt  (läst 1370 gånger)

Stolsskydd/dyna av gammal yllefilt
« skrivet: 15 jun-20 kl 13:00 »
Hej,

Jag har fått ett par gamla yllefiltar, gissningsvis 70-tal. De är ganska tjocka och liksom lite lätt tovade. Då en av dem är lite trasig tänkte jag göra skydd till våra stolar men funderar lite hur jag skall gå till väga.

Eftersom de legat i ett förråd i ett gäng år behöver de tvättas. Hur gör jag det på bästa sätt? De gör absolut inget om de tovas ännu mer. Tänker att de blir lite stadigare isf.

Som de ser ut är de inte fållade på maskin utan bara en kant med rätt tjockt garn som är rätt vanlig på filtar utan fransar. Gissar att jag kan göra likadant med någon typ av broderigarn? Funkar det med bomull?

Har nyligen blivit med en vettiga symaskin och pga av dessa tider också tid att sy. Har hittat på allt från tygbindor av gamla tröjor till väskor av bortglömda gardiner. Tänker att det är ett rätt bra projekt att kanta stolsskydd förhand när man sitter ute istf att häcka nere i källaren med symaskinen.

All hjälp och roliga ideer för gamla yllefiltar är välkomna. Det var inte riktigt den färg på filtarna som jag hoppats så de kommer inte hamna i soffan utan det är bättre att jag hittar andra användningsområden för dem.



torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Stolsskydd/dyna av gammal yllefilt
« Svar #1 skrivet: 15 jun-20 kl 15:41 »
Tvätta dem i tvättmaskin på ylle- eller fintvättprogram, 30 eller möjligen 40 grader. Använd INTE vanligt alkaliskt tvättmedel utan ett surt eller neutralt fintvättmedel, i nödfall handdiskmedel. Tänk på på att de där fintvättmedlen fungerar dåligt ihop med hårt vatten. Inget sköljmedel.
Lågt centrifugvarvtal, försök om möjligt lägga dem plant under torkningen (en gammal turistsängbotten är utmärkt som torkställning för en filt i taget).

Om de inte är hårt smutsade utan mest bara dammiga, kan du  först prova att köra dem i tvättmaskin utan tvättmedel och se om de blir tillräckligt rena av en ordentlig sköljning.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

332 gäster, 5 användare
xaelanar, Alicia.johansson, Henrik Karlsson, hofboss, erland76

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser