Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Val av eltråd  (läst 5408 gånger)

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Val av eltråd
« Svar #20 skrivet: 14 jan-21 kl 13:18 »
"Plasttråd" är totalt värdelöst, annat än för tillfälliga stängsel.
.....

Dessutom så när materialet börjar bli lite fransigt/luddigt på ytan, så börjar det snabbt växa alger och lav på plasttrådarna, vilket gör att de leder sämre.
....
Plasttråd är ett elände, som skadar mycket djur. vilda såväl som tama.

Mina 2 typer av el rep med rostfri ledare i ena och rostfri samt koppar i andra är nu inne på år 7 om inte minnet sviker mig. Men en viktig sak här är uv stabiliserade rep. Och inte budget som ser ut som det blåa repet som ibland används till båtar.
Spana trillar isär efter 2 år.

 Så länge som lav och liknande hänger på tråden men inte har kontakt med något annat så är det nästan bättre för ledningsförmågan. Har laven kontakt med marken så jordas stängslet.  Vilket inte är bra.


Oavsett rep. Tråd. Lina. Kätting eller vad man nu anser vara bäst så måste stolparna tåla trycket från linorna så linorna kan gå av om de överbelastas förmycket.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Val av eltråd
« Svar #21 skrivet: 14 jan-21 kl 19:06 »
Mina 2 typer av el rep med rostfri ledare i ena och rostfri samt koppar i andra är nu inne på år 7 om inte minnet sviker mig. Men en viktig sak här är uv stabiliserade rep. Och inte budget som ser ut som det blåa repet som ibland används till båtar.
Spana trillar isär efter 2 år.

 Så länge som lav och liknande hänger på tråden men inte har kontakt med något annat så är det nästan bättre för ledningsförmågan. Har laven kontakt med marken så jordas stängslet.  Vilket inte är bra.


Oavsett rep. Tråd. Lina. Kätting eller vad man nu anser vara bäst så måste stolparna tåla trycket från linorna så linorna kan gå av om de överbelastas förmycket.

Hur kan tråd med lav på, ge lika bra elstötar som tråd utan lav på?

Har du mätt spänningen i tråden där laven växer, eller på någon annan punkt? Om du har hundra meter med lav på, som inte förmår ge bra elstötar just där, så har stängslet en svaghet, där tamdjuren kan gå ut eller i värsta fall vargen gå in. Om det är bra tryck på tråden någon annanstans, hjälper ju inte, även om jag tvivlar på att det skulle vara så.

På några ställen, så hade vi använt med elrep, för att snabbt stängsla bort stenrösen där vi hittat sådana där gamla skräpsamlingar med glas och metall, som inte sällan finns på landet, från tiden före organiserad sophämtning, och återvinningsstationer.

Vi var nöjda ett tag, men började efter ett tag hitta lamm på fel sida stängslet, klängandes i stenröset. Vår avancerade digitala stängselmätare hittade ingen ström värd namnet utanpå lavarna, några hundra volt bara. Men du kanske har mätt upp de där 4-6 tusen volten man vill ha för att hålla får inne, även utanpå lav?

Vi använder syntet rep av sorter med bra ohm-tal och påstådd uv-stabilisering, för tillfälliga inhägnader, avgränsningar eller för att beta vissa hagar i sektioner. Vi mäter regelbundet hur mycket el som finns i stängslen, på olika punkter. Även de bästa sorternas elrep leder oerhört mycket sämre än som nya, med eller utan lav, efter några år. Kanske de med uv stabilisering börjar fransa sig en säsong senare än de utan uv-stabilisering, men mer än tre-fyra år utan väsentlig försämring har jag inte varit med om. Så fort vi ser tendenser till att repen börjar fransa sig eller det blir lägre resultat i mätningarna i stängslet p.g.a. elrepen, så byter vi till nya elrep.

Dåligt ledande tråd (och dålig jordning), påverkar hela stängslet som är kopplat till det elaggregatet. Om man har små korta stängsel, och ett kraftfullt aggregat, så tar det lång tid innan det märks fullt ut. Men med 5-6 km femtrådiga stängsel per aggregat, så kan några hundra meter dåligt elrep som hänger på stängslet, kosta mer än tusen volt. Tusen volt som kanske avgör om tamdjuren klämmer  sig ut, eller att vildsvin eller varg tar sig in.

Eftersom bra stängseltråd är billigt per meter, så förstår jag inte varför man ska chansa.

"Färskt", välmående elrep eller syntettråd, kan endast gå av, om den monterats med sådana där särskilda don, som "skär av" repet, när det blir för mycket "drag" i det. Många djur har skadats genom åren av elrep och eltråd. Hästägare brukar uppmanas till att montera sådana "skära av" don med regelbundna mellanrum längs stängslet, eftersom det sker tråkiga skadefall varje år med elrep, elband, och syntewire.

Ju mer elrepet/syntettråden slackar, desto större risk för att vilda såväl som tama djur blir intrasslade.

Exempel:
https://www.jaktjournalen.se/lyckad-raddningsaktion-av-skovelhjort/

Hårt spänd HT-järntråd, går i normalfallet av när djur, som t.ex. dovhjort, eller älg försöker ta sig igenom stängslet. Det gör även oftast "mjuk järntråd" om den är rimligt välspänd, men den är lurig, och riskabel om den slackar.
HT-tråd är "försträckt", vilket gör att den har god draghållfasthet i längsled, när man spänner den, men när spänd HT-tråd får kraftig,  momentan, påverkan "från sidan", av en häst, hjort eller älg som springer igenom, så liksom bryts den av.
Vanlig järntråd är mer "seg", och därför går den av ibland, ibland inte.

Jag har lagat stängsel där älg eller hjort gått igenom stängsel med HT-tåd, vid något tillfälle har jag varit vittne till det hela. Inget djur har fastnat, eftersom tråden går av. Vi har mycket rikligt med i synnerhet dovhjort där jag bor. För rätt många år sedan, så hade vi en inlånad häst, som ville följa med när man tog ut de andra. Han bara gick rätt igenom tråden, och struntade i elen. Det där var en rätt speciell häst.

Den allra läskigaste produkten bland stängseltrådar, är nog elwire av metall. Den går inte av, alls (om den inte är genomrostad), och jag är förvånad över att den alls är tillåten för att hägna djur med.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Val av eltråd
« Svar #22 skrivet: 16 jan-21 kl 17:51 »
Det är många intressanta slutsatser och starka åsikter här baserat på ganska lite erfarenhet kan jag tycka.
"poly" är lite rörigt, iom att det betyder bara "många" trådar. Dom som är poly eller band behöver du om stängsel ska flyttas runt med djuren iom att dom kan böjas till skillnad från besvärliga järn/aluminium som du bara kan rulla ut men endast med stort besvär rulla upp igen. Dom mer fasta stängslen är bra i aluminium 2mm, dock så är dom inte flexande så du behöver inkludera något som gör att dom kan flexa bra för annars så brister som när tunga grenar ramlar på dom iom att dom är starka men spröda så själva rycken knäcker dom titt som tätt. Aluminium och andra metall färgade har en del säkerhetsproblem iom att dom syns knappt men just som fasta installationer så är dom kostnadseffektiva och anv mycket av polyfarms i USA som bla Polyface farm. Om man undersöker lite på nätet så kan du givetvis färga aluminium med pensel/spray, eventuellt plastfärg?
Braided Polywire är fantastiskt bra, håller i 15+ år. Även Greg Judy använder Braided, han har en bra farmer kanal på Youtube där han flyttar runt 300 djur och mängder av får på olika marker dagligen och just Braided förespråkar han för det håller över tid även om man släpar runt det på marken dagligen.
Här är en Braided:
https://www.bonnet.se/lantbruk/elstangsel/delaval/band-trad/polytrad-bwp4-500-m

Köp även mätare som visar volt, ampere, samt pil åt hållet jordning är. Dom kostar kanske 800:- vilket är lite trist men du ser direkt vart felet bör vara så länge du följer pilen om volt gått ned rejält.
Elstängsel aggregat på 3J är nog bra, är dålig på sånt men går du högt på J så räkna med att få jorda med många spett. Så uppfattar jag det.
Lycka till!

Konstigt att anmärka på lite erfarenhet och hänvisa till googling ???

Enledare, stål eller aluminium, är inte alls besvärliga att ha att göra med då du flyttar tråd. Visst, man väljer inte 3 mm High Tensile för att stängsla tillfälliga hagar, men tar man aluminiumtråd i lite klenare dimension så klarar även lättare personer att linda in och ut stora längder per rulle. Man kan givetvis inte använda vindor med liten diameter för då formar man tråden. Jag har tygvindor med ca 50 cm innerdiameter till ståltråden, och det är väldigt smidigt. Man kan ju sätta 3-5 vindor på en skottkärra, vagn eller fyrhjuling om man vill rationalisera, men jag som oftast stängslar där det är besvärligt att komma fram tycker att det är bäst att gå ett varv för varje tråd.

Att sätta fjädrande tråd för att det skall hålla för fallande träd känns konstigt. När man tar bort trädet lagar man ju stängslet. Går ju inte precis att ha ett träd liggandes över tråden och trycka ned den i marken.

Enledare kan inte vara avbrott i utan att man märker det.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

775 gäster, 2 användare
xaelanar, Niklas Nyström

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser