Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur mycket Tanin/gallsyra för växtfärgning?  (läst 1560 gånger)

NO NO

  • Inlägg: 1
Hur mycket Tanin/gallsyra för växtfärgning?
« skrivet: 04 apr-20 kl 21:35 »
Hej! Är det någon som har koll på ungefär hur mycket tannin/gallsyra jag behöver för att gallera växtfibrer(främst bomull)innan växtfärgning?
Hittar inga recept på detta när jag googlar utan det står bara att det ska förarbetas med tannin! Undrar även om jag ska beta med alun som komplement till tanninen?
Skulle vara jätteglad för all hjälp! Kram/Hanna

fjällfäll

  • Inlägg: 185
    • Härjedalen
    • Härjedalens Fjällfäll
SV: Hur mycket Tanin/gallsyra för växtfärgning?
« Svar #1 skrivet: 24 apr-20 kl 18:26 »
Gå in på " Den gamla skolan". Där ska finnas litegrann skrivet om tannin för växtfärgning.

fjällfäll

  • Inlägg: 185
    • Härjedalen
    • Härjedalens Fjällfäll
SV: Hur mycket Tanin/gallsyra för växtfärgning?
« Svar #2 skrivet: 29 apr-20 kl 06:55 »
I boken"Växtfärgning- Gösta Sandberg m fl" finns recept på gallering av bomull och linmaterial.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

327 gäster, 4 användare
xaelanar, Henrik Karlsson, hofboss, erland76

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser