Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Örter och medicin som rökelse/tobak?  (läst 3671 gånger)

Häxan & Trollgubben

  • Inlägg: 70
    • Värmland
Örter och medicin som rökelse/tobak?
« skrivet: 14 dec-19 kl 15:39 »
Hallå, jag är på jakt efter litteratur och info kring örtmedicin som röktes, antingen i pipa eller som vanlig rökelse?

Har hittat lite med bland annat tussilago, mjölon och sprängticka, men undrar vad mer som har använts?

Pratade med en bekant från USA som hade svår astma som liten. Hennens fröäldrar kunde inte betala medicin till henne så dom började kolla efter alternativ och kom i kontakt med en shaman som drog ihop olika örter och lät henne röka det ett par gånger. Astman lättade nästan direkt.
Ganska märkligt att rök hjälper mot astma, men genom förbränning så frigörs de aktiva ämnena snabbast och indragning i lungorna gör att kroppen tar upp det mycket snabbare!

Och nej, jag är INTE intresserad av saker man blir hög på!

Skogsvilde

  • Inlägg: 16889
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Örter och medicin som rökelse/tobak?
« Svar #1 skrivet: 14 dec-19 kl 15:44 »
Hallå, jag är på jakt efter litteratur och info kring örtmedicin som röktes, antingen i pipa eller som vanlig rökelse?

Har hittat lite med bland annat tussilago, mjölon och sprängticka, men undrar vad mer som har använts?

Pratade med en bekant från USA som hade svår astma som liten. Hennens fröäldrar kunde inte betala medicin till henne så dom började kolla efter alternativ och kom i kontakt med en shaman som drog ihop olika örter och lät henne röka det ett par gånger. Astman lättade nästan direkt.
Ganska märkligt att rök hjälper mot astma, men genom förbränning så frigörs de aktiva ämnena snabbast och indragning i lungorna gör att kroppen tar upp det mycket snabbare!

Och nej, jag är INTE intresserad av saker man blir hög på!

Det som verkligen intresserade mig i ditt inlägg var
Varför kände du dig tvungen att understryka att du inte är intresserad av sådant man blir hög på  ;D
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Jesus Kristus Är Guds Ord

  • Inlägg: 349
    • Bohuslän
SV: Örter och medicin som rökelse/tobak?
« Svar #2 skrivet: 15 dec-19 kl 06:00 »
inte för att jag vill klanga ner på örter,  men passa er för shamaner.


Häxan & Trollgubben

  • Inlägg: 70
    • Värmland
SV: Örter och medicin som rökelse/tobak?
« Svar #3 skrivet: 15 dec-19 kl 18:16 »
inte för att jag vill klanga ner på örter,  men passa er för shamaner.


Oja, han känner man till. Jäkla trähatt det där!

Den shamanen som hjälpte min bekant var från en nordamerikansk indianstam.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Örter och medicin som rökelse/tobak?
« Svar #4 skrivet: 16 dec-19 kl 00:10 »
Jag tror det står en del om saken i Matts Bergmarks böcker (t ex Vallört och vitlök).
Tussilago har visat sig vara cancerframkallande, så den bör man inte längre räkna som en läkeört. Snarare tvärt om.

Häxan & Trollgubben

  • Inlägg: 70
    • Värmland
SV: Örter och medicin som rökelse/tobak?
« Svar #5 skrivet: 16 dec-19 kl 11:24 »
Jag tror det står en del om saken i Matts Bergmarks böcker (t ex Vallört och vitlök).
Tussilago har visat sig vara cancerframkallande, så den bör man inte längre räkna som en läkeört. Snarare tvärt om.

Liten rättelse där. Det finns ett ämne i tussilago som "kan" vara cancerframkallande, dock så vet man inte säkert än om så är fallet. Samma ämne har också visat på att i mindre doser så "kan" det verka mot cancer istället!

Fortfarande delade meningar inom forskning kring det, men dom ser inget som är mycket högre risk för cancer än vad socker kan åstakomma.

Häxan & Trollgubben

  • Inlägg: 70
    • Värmland
SV: Örter och medicin som rökelse/tobak?
« Svar #6 skrivet: 16 dec-19 kl 11:25 »
Det som verkligen intresserade mig i ditt inlägg var
Varför kände du dig tvungen att understryka att du inte är intresserad av sådant man blir hög på  ;D

Haft trähattar förr som har påpekat just detta när ämnet har kommit på tal tyvärr...

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Örter och medicin som rökelse/tobak?
« Svar #7 skrivet: 17 dec-19 kl 00:18 »

Ganska märkligt att rök hjälper mot astma, men genom förbränning så frigörs de aktiva ämnena snabbast och indragning i lungorna gör att kroppen tar upp det mycket snabbare!


Det är inte säkert att det är samma ämnen som verkar när man väljer olika sätt att tillbereda och tillgodogöra örten (torkning-örtté/tinktur/eterisk olja, rökning osv).

Tussilagon röktes (ensamt eller tillsammans med vissa andra örter) fram till 1800talet mot astma.
Tussilago i sirap mot hosta.
Tinktur på tussilago mot diarré.

Eterisk olja kan användas direkt på huden eller i en doftlampa (som numera också kan vara ultraljudsdrivna).
Så inandning av eterisk olja kommer nödvändigtvis inte att ge kroppen samma ämnen som rökning av samma ört.

« Senast ändrad: 17 dec-19 kl 00:49 av Carolus »

 

bjork

  • Inlägg: 225
    • Värmland
SV: Örter och medicin som rökelse/tobak?
« Svar #8 skrivet: 17 dec-19 kl 00:46 »
Hadde en gang en canserpasient som rökte törka nässle.
Han fortalte at det er helt vanlig i russland hvor han kom fra.
There is no way to happiness,
happiness is the way !


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

625 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, LimJans, von tratt, Jon.b, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser