Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gasol konvertering  (läst 3897 gånger)

skalleperbowlhead

  • Inlägg: 27
  • galen skrotnisse som gillar att bygga prylar
    • Närke
Gasol konvertering
« skrivet: 05 okt-19 kl 13:48 »
Hej på er. Har nån räknat på hurvida ekonomin blir om man gasol konvertera en vanlig bil?  Är det lönsamt tro? En fabriksbyggd gasbil går ju billigare än en bensinbil.. input!!! Mvh sp

exile

  • Inlägg: 6
    • Jämtland
SV: Gasol konvertering
« Svar #1 skrivet: 05 okt-19 kl 15:23 »
Hej, jag tvivlar att gasol bilar är så mycket billigare än bensinbilar att köra.

Jag tog och googla lite granna och de priser jag hittade var mellan 21-25kr/kg vilket ger ett pris per kwh mellan 1,62-1,84kr/kwh.
Bensin jag räknade ut att bensin har ungefär ett pris på 1,69kr/kwh.

Om bägge bilarna använder liknade motorer har jag svårt att se gasol bilen skulle vara billigare i drift.

Det är möjligt att priset på gasol i andra länder är mer fördelaktigt så blir utfallet annorlunda.

Eller så har jag missat något?
Exempel den här sidan påstår att 40% billigare med gasol än bensin https://www.gasolmalmolpg.com/?page_id=107.

Däremot vet jag att biogas bilar har billigare bränsle.

Men som sagt jag är inte så insatt i ämnet...

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Gasol konvertering
« Svar #2 skrivet: 05 okt-19 kl 20:32 »
Det är skillnad på gas och gas.  De fabriksbyggda gasbilar som säljs i Sverige är avsedda för metan (alltså naturgas eller biogas, kallas CNG eller CBG som fordonsbränsle. Och detta bränsle är billigt åtminstone på vissa håll i landet.
Gasbilar blir i längden en ganska dålig affär pga att tanken räknas som tryckkärl, ska genomgå dyra besiktningar och har ofta ett bestämt bästföredatum så den måste bytas efter 8-10 år. En fabriksbyggd biogasbil som närmar sig 10-årsstrecket och ett dyrt påtvingat tankbyte, vill ingen betala för så den är praktiskt taget värdelös hur fin den än är för övrigt.

Men gasol (propan/butan, brukar kallas LPG) är något helt annat. Den blir minst lika dyr som bensin, undantaget länder där den har fått en "konstgjord" ekonomisk fördel pga skatteregler eller subventioner (t ex Italien och många f d östblocksländer).
På 70-80-talet, innan avgasreningstekniken för bensinmotorer hade hunnit så långt och innan man brydde sig om CO2-utsläpp, så ansågs gasol ha en del miljöfördelar framför bensin och gynnades även i Sverige. I början av 80-talet var det många taxibilar i stadstrafik som kördes på gasol. Men sen skattefördelarna försvann nån gång kring 1990, försvann också gasolmackarna snabbt.

Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
SV: Gasol konvertering
« Svar #3 skrivet: 05 okt-19 kl 21:19 »
Vi har haft vår CNG-bil Opel Zafira sedan 2005 och inte haft några större problem. Där ingår att vi ca 2 ggr om året kör från södra Tyskland till Västergötland och tillbaka. Det jobbigaste är att man inte kan tanka överallt. Fast det finns ju en liten bensintank för nödfall.

Curt Jonsson

  • Inlägg: 165
    • Jämtland
SV: Gasol konvertering
« Svar #4 skrivet: 10 okt-19 kl 00:00 »
Kul med alternativa bränslen. Körde själv på Skafi innan det skattades bort. Det var 40% rapsolja blandad med paraffin från Ryssland. Det luktade grillkök bakom bilen. Någon som har tips på hur man kan tillverka bränsle till dieselmotor.?

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Gasol konvertering
« Svar #5 skrivet: 10 okt-19 kl 09:09 »
Var ju jättemånga artiklar om finska forskare som gömde sig i skogen nånstans i norr och har skapat en mojäng som gör bränsle av flis med mera.
Nån annan kan säkert det bättre.
Men som vanligt är väl mojängen för dyr i inköp för en vanlig människa. Men det går kanske göra som med byasågen.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Gasol konvertering
« Svar #6 skrivet: 11 okt-19 kl 08:51 »
Kul med alternativa bränslen. Körde själv på Skafi innan det skattades bort. Det var 40% rapsolja blandad med paraffin från Ryssland. Det luktade grillkök bakom bilen. Någon som har tips på hur man kan tillverka bränsle till dieselmotor.?

Sommartid fungerar det (någorlunda) att köra vissa dieselmotorer, i synnerhet förkammar- eller virvelkammarmotorer, på ren rapsolja. Men bränslet blir mycket bättre om man förestrar rapsoljan, dvs gör RME av den. Det är en process som egentligen är enkel (man blandar rapsoljan med ca 10 % metanol, rör om, låter den stå tills reaktionen är klar och har skiktat sig, sen tappar man av glycerolen som biprodukt och har därefter RME kvar), men den kräver mycket "fingertoppskänsla" och vana med kemilabbande för att man ska lyckas och få pålitligt resultat.
Nackdelarna med alla dieselbränslen baserade på vegetabiliska oljor är att de inte är lagringsbeständiga, dels reagerar de kemiskt med koppar och en del andra metaller, och dels växer alger gärna i dem om fukt finns närvarande. Så de fungerar dåligt i kustnära miljö där luftfuktigheten brukar vara hög, och man bör aldrig lämna ett dieselfordon oanvänt flera månader med sådant bränsle i tanken.

Andra möjligheter till hemtillverkning är hydrering eller fischer-tropsch-process på olika slags biomassa (de metoderna har använts i många år i länder som har haft dålig tillgång till fossil diesel som t ex Tyskland under andra världskriget eller Sydafrika under apartheidtiden, och används idag för att göra HVO), eller att raffinera/destillera trätjära (under andra världskriget fanns det två stora tjärkokerier/raffinaderier i Sverige, i Skinnskatteberg och utanför Luleå).

Jag kan tillägga att denna tråd egentligen handlar om gasolkonvertering av ottomotorer. Den har inget med dieselmotorer att göra, och det jag nyss skrev finns redan avhandlat i många tidigare trådar om alternativa dieselbränslen på detta forum.

stephanw

  • Inlägg: 18
    • Västergötland
SV: Gasol konvertering
« Svar #7 skrivet: 11 okt-19 kl 21:50 »
Vi har haft vår CNG-bil Opel Zafira sedan 2005 och inte haft några större problem. Där ingår att vi ca 2 ggr om året kör från södra Tyskland till Västergötland och tillbaka. Det jobbigaste är att man inte kan tanka överallt. Fast det finns ju en liten bensintank för nödfall.

LPG kostar €0.57 / liter här i Tyskland. Jag har räknar med 50% besparing jämfört med bensin.

Gröfre Slissing

  • Inlägg: 1629
    • -
SV: Gasol konvertering
« Svar #8 skrivet: 12 okt-19 kl 07:37 »
God morgon!
Här kommer några äldre inlägg i detta ämne; delvis skyldig/inblandad själv. Hade då signaturen "Henric Plebsen" och skrev inlägget om finansminister Gunnar Sträng och han skattehöjning av gasol.

https://www.alternativ.nu/index.php?topic=1218.0

Hälsningar!
G S
"Klar låg himlen över viken; solen stekte hett.." ("Vackert väder") (Fröding)
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Gasol konvertering
« Svar #9 skrivet: 08 nov-19 kl 12:30 »
Gasol ska väl funka ganska bra som "boost-bränsle" till dieselmotorer? -Alltså blåsa in gasol direkt i insuget i en mängd som inte är större än vad dieselmotorn har luftöverskott för. Gasol har om jag minns rätt högre oktantal än bensin, vilket borde vara en fördel även i en dieselmotor när förbränningen startas av dieseln självantändning. Ett lågt oktantal på "boost-bränslet" borde leda till skadlig knackning, d.v.s. självantändning innan det kolv och vevaxel är i optimalt läge för att ge bästa verkan.

Jag läste en artikel för länge sedan om gasol i dieselmotorer och fick intrycket att det fungerar "fint", men sliter på motorn just på grund av att gasolen kan tända för tidigt. Samma sak nämndes i ett kompendium om att driva dieselmotorer på gengas/vedgas med endast en "tomgångsdos" diesel för tändningens skull. Även gengas har högt oktantal, men det är ju trots allt också höga kompressionstryck i en dieselmotor.

Är man inte så rädd om dieselmotorn borde gasolinsprutning ihop med turbo vara ett enkelt sätt att tillfälligt höja effekten rejält. Allt som behövs är ett munstycke och en ventil som släpper in gasolen, så blir det extra förbränningstryck i motorn, som driver upp laddtrycket så att motorn kan förbränna ännu mer gasol o.s.v. (tills vevstakarna tittar ut i sidan på blocket...)
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Gasol konvertering
« Svar #10 skrivet: 08 nov-19 kl 12:33 »
Gasol ska väl funka ganska bra som "boost-bränsle" till dieselmotorer? -Alltså blåsa in gasol direkt i insuget i en mängd som inte är större än vad dieselmotorn har luftöverskott för. Gasol har om jag minns rätt högre oktantal än bensin, vilket borde vara en fördel även i en dieselmotor när förbränningen startas av dieseln självantändning. Ett lågt oktantal på "boost-bränslet" borde leda till skadlig knackning, d.v.s. självantändning innan det kolv och vevaxel är i optimalt läge för att ge bästa verkan.

Jag läste en artikel för länge sedan om gasol i dieselmotorer och fick intrycket att det fungerar "fint", men sliter på motorn just på grund av att gasolen kan tända för tidigt. Samma sak nämndes i ett kompendium om att driva dieselmotorer på gengas/vedgas med endast en "tomgångsdos" diesel för tändningens skull. Även gengas har högt oktantal, men det är ju trots allt också höga kompressionstryck i en dieselmotor.

Är man inte så rädd om dieselmotorn borde gasolinsprutning ihop med turbo vara ett enkelt sätt att tillfälligt höja effekten rejält. Allt som behövs är ett munstycke och en ventil som släpper in gasolen, så blir det extra förbränningstryck i motorn, som driver upp laddtrycket så att motorn kan förbränna ännu mer gasol o.s.v. (tills vevstakarna tittar ut i sidan på blocket...)

Testa med vatten i stället.
Äldre motorsvaga dieslar går ju bättre om det är dimma och fukt i luften.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

758 gäster, 4 användare
xaelanar, Evangeline, Tur-Johan, per.martinsson

* Forum

* Om tidningen Åter



Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser