Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kanske man skulle kunna lösa energiproblem (bland annat) på detta sätt?  (läst 30039 gånger)

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -

Jag anser att det också handlar om att använde tak som solcellspark inte endast markområden!
Byggnader blir helt eller delvist självförsynaden med el!
Särskilt framtidiga större byggnader i storstäder skulle kunna att placerar deras el-energi
på taket och även sälja deras el-energi!
En tillpassning mellan arkitektur och solcellsenergi är självklart nödvändig!
Kanske det även går att placerar solcellsparker i havet i framtiden!
« Senast ändrad: 17 nov-21 kl 10:54 av anne-li »
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
När Sverige nu ser ut som det gör på elkartan, med sina fyra områden, så måste det vara otroligt mycket mer lönsamt att bygga vindkraft eller solkraft i Skåne än i Lappland. Förut idag när jag tittade på elpriserna var det 279 Euro i Skåne och 14 Euro i Lappland, 20 gångers skillnad. Som Skåning är det väl lönsamt att ta ett SMS-lån för att sätta upp solpaneler, medan det knappt är lönt ens om man har pengarna i madrassen i Lappland.

Det var exakt det som var tanken med fyra områden. Att det skulle byggas mer kraft i södra Sverige. Det visade sig bara att problemet var att alla ville egentligen ha vindkraft, men absolut inte just i deras egen kommun. Och då blir det inget byggt.

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
Det var exakt det som var tanken med fyra områden. Att det skulle byggas mer kraft i södra Sverige. Det visade sig bara att problemet var att alla ville egentligen ha vindkraft, men absolut inte just i deras egen kommun. Och då blir det inget byggt.

Här i Södra Sverige är det precis som du skriver att de flesta ville ha vindkraft
för att bevarar de få åkermarker som är kvar!

A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
Här i Södra Sverige är det precis som du skriver att de flesta ville ha vindkraft
för att bevarar de få åkermarker som är kvar!



Odling fungerar inte, om vindkraft reducerat insektsmängden ännu mer. Det blir dålig eller helt utebliven pollinering.

Ekologi handlar om att alla naturliga system på planeten samverkar. Förstör helt eller delar av ett system, så skadas eller förstörs också omkringliggande system.

Vindkraft är en potentiell ekologisk katastrof.

Det enda vindkraft i industriell skala leder till, är att ett antal energibolag tjänar en massa pengar, på att exportera el...

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
Odling fungerar inte, om vindkraft reducerat insektsmängden ännu mer. Det blir dålig eller helt utebliven pollinering.

Ekologi handlar om att alla naturliga system på planeten samverkar. Förstör helt eller delar av ett system, så skadas eller förstörs också omkringliggande system.

Vindkraft är en potentiell ekologisk katastrof.

Det enda vindkraft i industriell skala leder till, är att ett antal energibolag tjänar en massa pengar, på att exportera el...

Det är en åsikt att exempelvis vindkraft är en potentiell ekologisk katastrof!
Oansett hur vi använder alternativ el-energi kommer det att påverka ekologi och ekologiska odlingar!
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
Odling fungerar inte, om vindkraft reducerat insektsmängden ännu mer. Det blir dålig eller helt utebliven pollinering.

Ekologi handlar om att alla naturliga system på planeten samverkar. Förstör helt eller delar av ett system, så skadas eller förstörs också omkringliggande system.

Vindkraft är en potentiell ekologisk katastrof.

Det enda vindkraft i industriell skala leder till, är att ett antal energibolag tjänar en massa pengar, på att exportera el...
varför skulle vindkraft reducera insektslivet? på de höjder som vindkraftverken har idag är det få insekter som flyger och även om så är chansen för en insekt att träffas av någon vinge mikroskopisk. Värre då för fågellivet... Sedan stämmer det ju inte att el exporteras. Vid överproduktion dvs när det inte finns efterfrågan på el i södra Sverige så exporteras den. Utan vindkraften skulle stora delar av södra Sverige idag vara strömlösa delar av dygnet.Faktum är att vi oftare importerar till sydsverige än vi exporterar i dagsläget.  All el som produceras går in på samma nät . Så el som behövs i Sverige stannar här.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
Sedan stämmer det ju inte att el exporteras. Vid överproduktion dvs när det inte finns efterfrågan på el i södra Sverige så exporteras den. Utan vindkraften skulle stora delar av södra Sverige idag vara strömlösa delar av dygnet.Faktum är att vi oftare importerar till sydsverige än vi exporterar i dagsläget.  All el som produceras går in på samma nät . Så el som behövs i Sverige stannar här.

Jag kan bara kommentera de senaste månaderna, och där har du helt klart fel. Vi har stadigt exporterat i storleksordningen 3 GW, och mer än hälften av det har gått ut från elområde 4. Om du räknar med import från elområde 3 så stämmer det ju att elområde 4 importerar mer än det exporterar, men jag trodde i min enfald att Sverige var ett land.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
Har precis skummat igenom "Kraftbalansen på den svenska elmarknaden, rapport 2021", från Svenska kraftnät, och jag tror att jag skall serva mina elverk...

Vid förra vinterns krafttopp räddades vi från problem genom turen att det blåste, så att vindkraften levererade 66% av sin installerade effekt vilket gav 6,6 GW. Men det kunde varit vindstilla då, och 6,6 GW är rätt nära vad vi har från kärnkraften (6,8 GW).

Man pratar om normalvinter, 10-årsvinter och 20-årsvinter. Vindstilla och 20-årsvinter, då blir det ruskigt för värmepumpsanvändarna som kastat ut kaminen.
         


fri

  • Inlägg: 2547
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
Har precis skummat igenom "Kraftbalansen på den svenska elmarknaden, rapport 2021", från Svenska kraftnät, och jag tror att jag skall serva mina elverk...

Vid förra vinterns krafttopp räddades vi från problem genom turen att det blåste, så att vindkraften levererade 66% av sin installerade effekt vilket gav 6,6 GW. Men det kunde varit vindstilla då, och 6,6 GW är rätt nära vad vi har från kärnkraften (6,8 GW).

Man pratar om normalvinter, 10-årsvinter och 20-årsvinter. Vindstilla och 20-årsvinter, då blir det ruskigt för värmepumpsanvändarna som kastat ut kaminen.
Jag har inga elverk att serva men glädjer mig över  uppvärmning med egen ved samt välfyllda vedföråd och att kärnkraften i detta nu levererar 6,925GW.
Kan vi få igenom tillstånd och färdigställande av minst 10GW ny baskraft de 10 kommande åren kanske våra barn oxå kan leva i ett modernt välfärdssamhälle i framtiden.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
Jag kan bara kommentera de senaste månaderna, och där har du helt klart fel. Vi har stadigt exporterat i storleksordningen 3 GW, och mer än hälften av det har gått ut från elområde 4. Om du räknar med import från elområde 3 så stämmer det ju att elområde 4 importerar mer än det exporterar, men jag trodde i min enfald att Sverige var ett land.
Sverige är en del av EU och tillhör ett elhandelsområde. Vi har öppna gränser tack o lov.

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne

varför skulle vindkraft reducera insektslivet?
.

Målarmäster, insekter flyger högre än vad du kan hoppa från marken..............

www.expressen.se/nyheter/klimat/1-200-ton-insekter-dor-vid-tyska-vindkraftverk-per-ar/

Räknar man om till svenska förhållanden blir förmodligen fortfarande hundratals ton per år.


www.stadskupan.se/artiklar/hur-hogt-kan-bin-flyga

där kan man läsa att i utlandet finns bikupor på taket till hus med 40 våningar.

Pollinerande insekter hittas på höjder över 1000 meter.

Honungsbin flyger ibland många km, då antagligen inte i markhöjd.


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
Sverige är en del av EU och tillhör ett elhandelsområde. Vi har öppna gränser tack o lov.

Dessa öppna gränser kommer att bli ett fördärv. När Tyskarna vill betala för att slippa sin klimatångest och köper ren el från norr så fryser den fattigare delen av Skåne ihjäl.

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
Det är en åsikt att exempelvis vindkraft är en potentiell ekologisk katastrof!
Oansett hur vi använder alternativ el-energi kommer det att påverka ekologi och ekologiska odlingar!


Nej, det är inte en åsikt.

Jag har ägnat det senaste 1,5 året, åt att läsa forskningsrapporter på längden och tvären, om vindkraftens påverkan på natur och människor, när det föreslagits vindkraftparker. Jag har lagt minst en arbetsdag varje vecka på vindkraftsfrågor.

Bakom mig har jag också utbildning i biologi, som gör det möjligt att förstå forskningsrapporterna.

Ju större och fler vindkraftverken blir, alltså när vindkraft etableras i form av vindkraftparker i industriell skala, desto sämre blir "Vindkraft" ur ett klimat- och miljöperspektiv.

Byggs Vindkraftsparker på fel ställen och i för stor omfattning, så uppstår det mycket stora skador. Och CO2 utsläppen ökar istället för att minska.

Vad baserar du påståendet på att jag framför en "åsikt", och inte fakta?


Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
Nej, det är inte en åsikt.

Jag har ägnat det senaste 1,5 året, åt att läsa forskningsrapporter på längden och tvären, om vindkraftens påverkan på natur och människor...
Jag är lite nyfiken på hur motorvägar fordon mm påverkar alla insekter och liknande.
Är det bara vindkraftverk du har kollat eller är det totaltsett. Jag tänker att man varje år står och tvättar insekter från bil / mc hela tiden och de används bara för att transportera...

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
Nu skall ju egentligen Skogaliten själv svara i frågan, men jag dristar mig till en kommentar.

*enligt den tyska undersökningen som jag refererar till i ett tidigare inlägg så utgör de 1 200 ton insekter i Tyskland som massakreras av vindmöllornas vingar 5% av de insekter som flyger igenom vingrotationerna.

*jag har inte lyckats hitta någon siffra på hur många insekter som stryker med i vägtrafik

*är vi beredda att sluta köra bil för att minska den insektsdöd som bilar åstadkommer-
Obs! att även järnvägen antagligen också mosar insekter i likhet med bilar

*vi har kanske inget val när det gäller bilism, men det har vi när det gäller vindkraften! Valet består i att välja bort den så mycket som möjligt och istället satsa på andra alternativa energikällor, som t e x sol

Ps. 5% kan tyckas lite, men med tanke på alla andra faktorer som också hotar insektslivet är det inte bra!


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
Det kan röra sig om ålar i ett vattenkraftverk också...
Det lär nog också dö rätt många djur i samband med brytningen i dagbrott av de 1500 ton uranmalm som går åt per år för att driva de svenska reaktorerna...

Toll

  • Mr Toll
  • Global Moderator
  • Inlägg: 138
  • Ack ack
    • -
Nu har jag raderat en mängd inlägg som handlar om åsikt hit och dit. Jag har säkert missat inlägg.

För diskussionen framåt i stället för att hacka på varandra.


 (:)

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
Målarmäster, insekter flyger högre än vad du kan hoppa från marken..............

www.expressen.se/nyheter/klimat/1-200-ton-insekter-dor-vid-tyska-vindkraftverk-per-ar/

Räknar man om till svenska förhållanden blir förmodligen fortfarande hundratals ton per år.


www.stadskupan.se/artiklar/hur-hogt-kan-bin-flyga

där kan man läsa att i utlandet finns bikupor på taket till hus med 40 våningar.

Pollinerande insekter hittas på höjder över 1000 meter.

Honungsbin flyger ibland många km, då antagligen inte i markhöjd.

I den första artikel (expressen) står där att det är osäkert om vindkraft påverkar insektlivet på höjden!
Intressant om där finns fakta baserad på utredningar omkring insekter och vindkraft!
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

fri

  • Inlägg: 2547
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
Nej, det är inte en åsikt.

Jag har ägnat det senaste 1,5 året, åt att läsa forskningsrapporter på längden och tvären, om vindkraftens påverkan på natur och människor, när det föreslagits vindkraftparker. Jag har lagt minst en arbetsdag varje vecka på vindkraftsfrågor.

Bakom mig har jag också utbildning i biologi, som gör det möjligt att förstå forskningsrapporterna.

Ju större och fler vindkraftverken blir, alltså när vindkraft etableras i form av vindkraftparker i industriell skala, desto sämre blir "Vindkraft" ur ett klimat- och miljöperspektiv.

Byggs Vindkraftsparker på fel ställen och i för stor omfattning, så uppstår det mycket stora skador. Och CO2 utsläppen ökar istället för att minska.

Vad baserar du påståendet på att jag framför en "åsikt", och inte fakta?
Du som har läst på' fakta', vad föreslår du för alternativ kraftkälla (för basindustrin i Norrköping)?
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Rolle 007

  • Inlägg: 128
    • Medelpad
Att montera solceller på varje tak vore en enkel sak, inget som påverkar miljön eller insekterna. Förvånansvärt att det inte redan är ett krav vid nybyggnation.  I Sverige verkar vi dock alltid föredra storskaliga lösningar och om man bygger solcellsparker tar de upp stora ytor, dock har vi rätt gott om yta här. Dessutom finns det numera också solceller som fungerar som fasader. Räkna på vilka ytor som det skulle bli med alla tak och fasader i Sverige, i princip ingen miljöpåverkan heller.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

735 gäster, 2 användare (1 dolda)
Lillskiten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser