Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Täta badkar  (läst 2221 gånger)

teufel

  • Inlägg: 406
Täta badkar
« skrivet: 01 jun-19 kl 21:06 »
Gården svämmar över av badkar utan propp eller ens propp-insats.

Nån som vet hur man kan täta dem på ett enkelt sätt utan att behöva ha svets eller gå och köpa propp-insatser, för att de ska kunna hålla vatten i hagarna i sommar?
Vill undvika att behöva släpa runt fungerande badkar i takt med att betet tar slut i en hage.

Fogskum? Silikon? Nåt annat?

carlos

  • Inlägg: 41
    • Gästrikland
Täta badkar
« Svar #1 skrivet: 01 jun-19 kl 21:34 »
Plastic padding? Annars kan du säkert inspireras av vad som används för att laga båtar.

Grönemad

  • Inlägg: 19
SV: Täta badkar
« Svar #2 skrivet: 01 jun-19 kl 21:39 »
Ett sätt att täta är att skära till 2 packningar av tjockt gummi och sätta en packning och en stor bricka på varje sida med en genomgående bult. Gummit och brickorna skall vara större än hålet.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Täta badkar
« Svar #3 skrivet: 01 jun-19 kl 21:47 »
Då röstar jag för gummipackningsmetoden. Packningarna kan klippas till av t ex gamla innerslangar från bil- eller traktordäck. Det behövs bara packning under den övre brickan.  Kom ihåg att också täta mellan skruvskalle och bricka.  Dra inte åt så hårt att brickorna bucklar sig.

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Täta badkar
« Svar #4 skrivet: 02 jun-19 kl 00:02 »
Vi använder bara en sten i lämplig storlek eller en gren i lämplig dimension funkar i alla fall här med buffliga kossor


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

568 gäster, 4 användare
xaelanar, ärt, Ulmusglabra, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser