Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Animaliskt värmebehandlat (kokt) protein till höns?  (läst 10138 gånger)

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Animaliskt värmebehandlat (kokt) protein till höns?
« Svar #80 skrivet: 02 feb-19 kl 20:55 »
Inte om man har självhushållning.

Du har folk på besök med medhavd matsäck.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Animaliskt värmebehandlat (kokt) protein till höns?
« Svar #81 skrivet: 02 feb-19 kl 21:10 »
Här är vi inte så giriga att gästerna behöver ta med matsäck. Och om de lovar att inte skvallra för statsmakten så kan de få smaka på lokalproducerat animaliskt protein också ;D

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Animaliskt värmebehandlat (kokt) protein till höns?
« Svar #82 skrivet: 02 feb-19 kl 22:06 »
Här är vi inte så giriga att gästerna behöver ta med matsäck. Och om de lovar att inte skvallra för statsmakten så kan de få smaka på lokalproducerat animaliskt protein också ;D

Tvättade ägg då?
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Animaliskt värmebehandlat (kokt) protein till höns?
« Svar #83 skrivet: 03 feb-19 kl 01:01 »
Japp, från hönor som nästan bara ätit lokalproducerat. Fast helt renläriga är vi inte, det köps faktiskt värpfoder ibland, så jag kan inte garantera inblandning utifrån.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Animaliskt värmebehandlat (kokt) protein till höns?
« Svar #84 skrivet: 03 feb-19 kl 10:31 »
Japp, från hönor som nästan bara ätit lokalproducerat. Fast helt renläriga är vi inte, det köps faktiskt värpfoder ibland, så jag kan inte garantera inblandning utifrån.

Då tar  jag nog hellre med mig massäck.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Blåsippan

  • Inlägg: 142
  • Alla ska vinna! Alla ska bidra!
    • Uppland
SV: Animaliskt värmebehandlat (kokt) protein till höns?
« Svar #85 skrivet: 03 feb-19 kl 10:33 »
Du har folk på besök med medhavd matsäck.
Har jag?  ???

Nåja, om jag har det, så inte får de ge hönsen av sina eventuella rester!  Tveksamt om de ens får klappa dem.

Då tar  jag nog hellre med mig massäck.
För att du inte gillar tvättade ägg?  ;)
Vi är ett syskonpar som har var sin gård, 40 mil från varandra.  Vi vill gärna samarbeta med andra, på båda gårdarna.  Alla ska vinna, och alla ska också bidra!  Vad vill du vinna?  Vad vill och kan du bidra med?  Skriv helst i PM!

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Animaliskt värmebehandlat (kokt) protein till höns?
« Svar #86 skrivet: 03 feb-19 kl 10:36 »
Har jag?  ???

Nåja, om jag har det, så inte får de ge hönsen av sina eventuella rester!  Tveksamt om de ens får klappa dem.
För att du inte gillar tvättade ägg?  ;)

För att självhushållare med största säkerhet tvättar äggen så att bakterierna hamnar i äggen.
För att det inte är tillåtet för små producenter att tvätta ägg till försäljning/motsvarande,  för att äggtvätt ska föregå i godkända tvätterier.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Blåsippan

  • Inlägg: 142
  • Alla ska vinna! Alla ska bidra!
    • Uppland
SV: Animaliskt värmebehandlat (kokt) protein till höns?
« Svar #87 skrivet: 03 feb-19 kl 10:51 »
För att självhushållare med största säkerhet tvättar äggen så att bakterierna hamnar i äggen.
För att det inte är tillåtet för små producenter att tvätta ägg till försäljning/motsvarande,  för att äggtvätt ska föregå i godkända tvätterier.
Det där får du gärna förklara!
Vi är ett syskonpar som har var sin gård, 40 mil från varandra.  Vi vill gärna samarbeta med andra, på båda gårdarna.  Alla ska vinna, och alla ska också bidra!  Vad vill du vinna?  Vad vill och kan du bidra med?  Skriv helst i PM!

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Animaliskt värmebehandlat (kokt) protein till höns?
« Svar #88 skrivet: 03 feb-19 kl 11:14 »
Det där får du gärna förklara!

När det gäller försäljning/motsvarande så finns det regler avseende tvättning.
Ska man tvätta ägg så ska det göras i godkända tvätterier.
Framförallt beror detta på att man måste ha ett väl kontrollerat vattentryck som sköljer av orenligheterna istället för att tvinga in dom i äggen.
Vilket är en betydande risk.
Vill man ha fina ägg som småbrukare så gäller det ha rena reden gärna fösvinningsreden.
Ska man tvunget rengöra så är sandpapper, scottsbrite eller motsvarande något som gäller.

Står väldigt tydligt i regelverken kring försäljning av ägg.
Och det är klokt att Anna-Maria det hemmavid oxå, för det kan bli riktigt otäckt med de sjukor som kan följa med äggen.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Animaliskt värmebehandlat (kokt) protein till höns?
« Svar #89 skrivet: 03 feb-19 kl 13:23 »
Jaja, lite skit rensar magen. Du kan få otvättade ägg om du vill.

Här tvättar vi av de skitiga äggen med kallvatten utan tillsatser, det är väl kanske 10% av äggen som tvättas. Ingen har blivit sjuk under alla år vi haft höns och hur länge äggen håller vet jag ej, för de äldsta jag ätit har varit kring 2 månader och helt felfria.

Jag tycker visst att det är bra med kontrollerade produktionsenheter när man levererar till människor utanför ens familj, men för självhushållare blir det  bara för mycket.

Blåsippan

  • Inlägg: 142
  • Alla ska vinna! Alla ska bidra!
    • Uppland
SV: Animaliskt värmebehandlat (kokt) protein till höns?
« Svar #90 skrivet: 03 feb-19 kl 19:49 »
För att självhushållare med största säkerhet tvättar äggen så att bakterierna hamnar i äggen.
Vill man ha fina ägg som småbrukare så gäller det ha rena reden gärna fösvinningsreden.
Ska man tvunget rengöra så är sandpapper, scottsbrite eller motsvarande något som gäller.
Rena redan vill väl hönsen ha, så det "går av sig självt".  Men vad menar du med "med största säkerhet" och sen förklarar du med ett så lätttillgängligt medel som en rivig trasa, jag antar i stället för vatten?  Kanske det kan diskuteras om äggen verkligen blir "tvättade" med torr rivning, men huvudsaken är ju att de blir tillräckligt rena för att ha i köket!

Har jag missförstått något?
Vi är ett syskonpar som har var sin gård, 40 mil från varandra.  Vi vill gärna samarbeta med andra, på båda gårdarna.  Alla ska vinna, och alla ska också bidra!  Vad vill du vinna?  Vad vill och kan du bidra med?  Skriv helst i PM!

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Animaliskt värmebehandlat (kokt) protein till höns?
« Svar #91 skrivet: 03 feb-19 kl 22:18 »
Rena redan vill väl hönsen ha, så det "går av sig självt".  Men vad menar du med "med största säkerhet" och sen förklarar du med ett så lätttillgängligt medel som en rivig trasa, jag antar i stället för vatten?  Kanske det kan diskuteras om äggen verkligen blir "tvättade" med torr rivning, men huvudsaken är ju att de blir tillräckligt rena för att ha i köket!

Har jag missförstått något?

Tvättar du med vatten så löser du upp skiten och den skyddande hinnan som finns på ägget.
Med slipandeutrustning så trycker du inte in skiten i ägget utan avlägsnar du det.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

476 gäster, 2 användare
xaelanar, javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser