Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  samla växter nu på hösten till färgning  (läst 3684 gånger)

Marika Beutler

  • Inlägg: 2
samla växter nu på hösten till färgning
« skrivet: 14 sep-17 kl 07:45 »
Hej jag är så himla sugen på att växtfärga, det känns som det var 100 år sedan jag gick i kurs i detta och har typ glömt allt, så nu undrar jag om någon kan ge lite tips om vilka växter som är bra att samla nu på hösten och fram till vintern.

PantaRei

  • Gäst
SV: samla växter nu på hösten till färgning
« Svar #1 skrivet: 15 sep-17 kl 19:34 »
Nu är det högsäsong för färgsvampar och tid för bär från brakved eller getapel. Annars så ger ju löv färg än, kanske inte lika klara färger som på försommaren men fullt användbara. Skvattram, pors, lavar, kottar, barr. Finns mängder med färgmaterial man kan samla.

Varg-älva

  • Inlägg: 1298
    • Finland
SV: samla växter nu på hösten till färgning
« Svar #2 skrivet: 16 sep-17 kl 18:23 »
Och så förstås lökskal från gul och röd lök.

snowbird

  • Inlägg: 71
  • Taget för 1 vecka sen
    • Lappland
SV: samla växter nu på hösten till färgning
« Svar #3 skrivet: 28 apr-18 kl 21:13 »
D här är ett ämne jag Brinner för 😍 Röda Lökskal ger ett vackert Mörkgrönt garn i olika Nyanser ,tillsammans med en Vidjeqvist  (kokas i cirka 1Timma runt helst inte över 90 grader ,jag använder aldrig termometer )Minns inte vad det UllGarnet var Betat Med ,om det var vinsten eller Alun !  Jag är ingen van Färgare men Känner sån enorm Lycka vid Färgning så jag Blir Ett Med FärgBadet )  i sommar ska jag prova om garnet blir Lika Vackert Mörkgrönt utan Vidjeqvist 😊 Björklöv ger gula Nyanser Likaså Gula Lökskal 😃 I Vintras Färgade jag Ullgarn betat i Alun i Torkad GurkMeja TillSammans med En skvätt stark ättika eller äppelcider vinäger ,om jag har en skvätt av d Ena och Det andra så Blandar jag dem,det Känns inte så viktigt ,endast att det är nåt surt ,känns det som 😂 Glöm ej Tvätten efter Färgbadet 😊Avocado ger visst en svag Rosa Färg likaså Kärnorna ,Har inte Provat d än,Frysta Kärnor,Skal ger annan Färg än D Torra .Har läst Visst i Boken*Naturlig Färgning-Mat och Kläder i Ett Kretslopp😍Tack för D andra Tipsen på Örter ,Dom Känner jag ej Till ,Ska Pröva 😊

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: samla växter nu på hösten till färgning
« Svar #4 skrivet: 29 apr-18 kl 14:33 »
Är det någon som vet mer om färgsvampar?
Det lät utomordentligt intressant!
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

fjällfäll

  • Inlägg: 185
    • Härjedalen
    • Härjedalens Fjällfäll
SV: samla växter nu på hösten till färgning
« Svar #5 skrivet: 29 apr-18 kl 15:57 »
Kanelspindelskivlingar, finns flera arter, ( små bruna svampar, en del har röda skivor på undersidan av hatten). Ganska lätta att hitta i skogen. Ger fina röda och orange färger. Soppar, ger gula färger från ljust till mörkt. Många andra svampar  ger beige, brun lila, rosa med flera färger.
Det är lätt att färga med svamp.
En bra bok att läsa är:  Färga med svampar -Carla o Erik Sundström
Boken är rätt gammal, finns kanske inte att köpa, men låna den på biblioteket.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: samla växter nu på hösten till färgning
« Svar #6 skrivet: 29 apr-18 kl 19:48 »
Stort tack! Det skall jag testa till hösten om jag får tag på obehandlat garn eller ull!  :)
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

ThereseK

  • Inlägg: 52
    • -
SV: samla växter nu på hösten till färgning
« Svar #7 skrivet: 17 aug-18 kl 19:17 »
Jag med. Vill också testa
Be kind to animals


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

308 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser