Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vikingakläder till 3 årig pojke  (läst 2326 gånger)

Emmelie Persson

  • Inlägg: 1
Vikingakläder till 3 årig pojke
« skrivet: 25 jun-17 kl 14:24 »
Hej.
Är det någon som vet vad man ska sy för vikingakläder till en 3 årig pojke och mönster till det?
Funderar på att på att göra en lång kjortel, ska man ha något mer till typ hosor eller något och vilket tyg ska man helst använda?

JohannaMaria

  • Inlägg: 196
SV: Vikingakläder till 3 årig pojke
« Svar #1 skrivet: 25 jun-17 kl 21:46 »
Små barn gick ofta klädda i kolt, som en för stor t tröja. Gick ner till knäna och lite till. Vilken samhällsklass tänker ni tillhöra? Till vanligt folk ska lintyg användas, helst ofärgat. Ev en ulltunika över. Är det sommar kan han springa barfota och barbent. En liten mantel är kanske skönt?
Ungefär så skulle jag gjort.


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Vikingakläder till 3 årig pojke
« Svar #2 skrivet: 26 jun-17 kl 08:46 »
Roligt!

Här hade jag för mig att det fanns barnmönster men icke. Det finns dock tre vuxna vikingar längst ner:
http://www.alternaliv.se/histvarld/draekter/draekter.html
Går säkert bra att skala ner och förenkla, det har jag gjort :)

Jag har fuskat lite med mina. För ett barn som växer ur kläderna innan man hinner vända sig om har jag sytt på maskin ibland. Linne närmast kroppen är skönare än ull, men inte när det blivit fuktigt. Jag själv står ut med att yllet sticks en liten stund i början men det kan ju vara svårt att övertyga ett barn. Linnetunikorna ligger kvar hemma nuför tiden, jag använder dem inte. De har väl lite granna nybörjarstämpel i vikingasammanhang ändå kan jag tycka. Nån har sagt att det inte var så lätt att få tag på lin ändå, det är mycket jobb med det. Men å andra sidan är ju underklänningar ofta i linne väl?

Ett kypertvävt ylletyg, tunt och mjukt, gärna med färg sålänge det är en färg som kan nås med växtfärger. Blått var dyrast och brukar vara förbehållet rikare karaktärer. Färga med björk antar jag var ganska så billigt och lättåtkomligt och jag gillar färgen. Annars var ju får ofta grå och mörkbruna från början :)
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Vikingakläder till 3 årig pojke
« Svar #3 skrivet: 13 sep-18 kl 10:32 »
Jag köpte en tunn ylletunika lite efter mitt förra inlägg, väldigt mycket skönare än linne! Även på sommaren.

Sydde TS något? Hur blev det?

Är det någon mer som pysslar med vikingatid här?
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

335 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, hofboss, erland76, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser