Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Göra tyg mörkare...  (läst 5324 gånger)

Poe

  • Inlägg: 83
    • Hälsingland
Göra tyg mörkare...
« skrivet: 12 okt-12 kl 22:55 »
Köpte ett lila bomullstyg som jag ska sy till en tunika, men upptäckte när jag kom hem att det är mycket ljusare än jag trodde...
Finns det något sätt att få tyg en nyans mörkare...? Nånting som jag kan blanda ner i tvätten kanske?
Och allra helst något som är billigare  än att köpa nytt tyg.  ::)

Tack på förhand!

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: Göra tyg mörkare...
« Svar #1 skrivet: 13 okt-12 kl 11:36 »
Det enda är nog att färga det i en mörkare nyans.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Göra tyg mörkare...
« Svar #2 skrivet: 13 okt-12 kl 17:32 »
Det går att doppa i té så att det tar litet färg. Det är beigebrunt man "adderar" så färgen kan bli aningen dovare. Jag har färgat spetsar och siden med té och det har gått finfint. Håller i tvätten, men det beror på materialet. Syntet är svårare att färga. Hennapulver eller indigo kanske kan vara värt ett försök för dig (blåbrunt-orange respektive jeansblått).

MvH
Christina G

Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Missann

  • Inlägg: 70
    • Skåne
SV: Göra tyg mörkare...
« Svar #3 skrivet: 13 okt-12 kl 18:40 »
Innan hudfärgade bh-ar var vanliga brukade jag färga vita bh-ar med te i en vanlig gryta.
Jag kokade starkt te i en gryta. Drog grytan av plattan. Stoppade ner bh-n o såg till att den blev genomblöt. La på locket o lät bh-n ligga tills teet var kallt.
Jag tvättar bh-arna i maskin (i bh-påse) o de har kvar den beiga färgen de fick från början utan att nämnvärt blekas.
Det  trots att det är MÅNGA år sen de färgades o att de är av 'syntet'.

Ditt lila tyg kommer som christinag skrev att bli en aning dovare med te men det kan bli fint ändå.

Om du kan undvara en bit tyg så gör en liten provfägning.
Om tyget är genomblött, ordentligt urkramat o har gott om plats i teet är risken att det blir ojämt färgat mindre.

Lycka till!

rapchic

  • Inlägg: 388
    • Lappland
    • Mörtangård
SV: Göra tyg mörkare...
« Svar #4 skrivet: 13 okt-12 kl 19:16 »
Innan hudfärgade bh-ar var vanliga brukade jag färga vita bh-ar med te i en vanlig gryta.
Jag kokade starkt te i en gryta. Drog grytan av plattan. Stoppade ner bh-n o såg till att den blev genomblöt. La på locket o lät bh-n ligga tills teet var kallt.
Jag tvättar bh-arna i maskin (i bh-påse) o de har kvar den beiga färgen de fick från början utan att nämnvärt blekas.
Det  trots att det är MÅNGA år sen de färgades o att de är av 'syntet'.

Ditt lila tyg kommer som christinag skrev att bli en aning dovare med te men det kan bli fint ändå.

Om du kan undvara en bit tyg så gör en liten provfägning.
Om tyget är genomblött, ordentligt urkramat o har gott om plats i teet är risken att det blir ojämt färgat mindre.

Lycka till!
wow fränt det måste jag testa, jag har ju en gammal BH som är en utmärkt kandidat  ;D

Biodlerska

  • Inlägg: 9
    • Skåne
SV: Göra tyg mörkare...
« Svar #5 skrivet: 02 okt-18 kl 22:04 »
Letar efter samma sak men jag har köpt lintyg som är för grällt i färgen. Tänkte på te... men är det någon som vet hur jag förbehandlar tyget bäst? Och är det bäst att färga före eller efter att jag sytt plagget som det skall bli?  Det här är inte min hemmaplan, så jag känner mig osäker.


Skickat från min iPad med Alternativ.nu


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

263 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser