Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tråden går av hela tiden i symaskinen  (läst 30920 gånger)

johan/sandra

  • Gäst
Tråden går av hela tiden i symaskinen
« skrivet: 08 sep-11 kl 20:40 »
Jag var och skaffade nya symaskinsnålar idag, hade ingen aning om vad jag skulle ha, demen i affären kastade till mig ett paket medelgrova universalnålar eftersom jag sydde i linnetyg.

Nu har jag hållit på en himla stund och tråden går av hela tiden, det hände inte när jag hade den gamla nålen. Någon som vet vad som kan vara fel?

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Tråden går av hela tiden i symaskinen
« Svar #1 skrivet: 08 sep-11 kl 20:52 »
Är det över- eller undertråden som går av? Har du provat att ställa om trådspänningen? Känns det som om det går "lagom" tungt om du drar fram tråd för hand?
Sitter nålsögat på samma ställe i de nya nålarna som i de gamla?

Fru Jansson

  • Gäst
SV: Tråden går av hela tiden i symaskinen
« Svar #2 skrivet: 08 sep-11 kl 20:57 »
Det brukar vara trådspänningen som fått knas när maskinen stampar av tråden... Men jag har även varit med om att råkat köpa en tråd av dålig kvalitét som gick av titt som tätt. Men det borde inte vara fallet med linnetråd tycker jag (inte för att jag vet, men har fått för mig att lin är starkt..)

johan/sandra

  • Gäst
SV: Tråden går av hela tiden i symaskinen
« Svar #3 skrivet: 08 sep-11 kl 21:03 »
Det är övertråden som går av hela tiden, jo, nålsögat sitter på samma ställe. Trådspänningen kan det hända att jag ändrat på. Jag har tre hjul på den snart 40 år gamla maskinen, det längst till höger är raksöm eller annan söm.
Den i mitten tror jag styr längden på stygnen, den är graderad från 0-4 och det ser ut som stygn på den den har jag på 3:an, där finns också knappen man trycker in om man backar.
Det tredje hjulet är graderat från 0-10, det borde ha med trådpänningen att göra? den har jag alltid haft på 2, men ändrade till 1 och ingen skillnad.

Det känns lagom tungt när jag vevar. Det spelar ingen roll om jag viker tyget dubbelt eller har det enkelt, tråden går av.

johan/sandra

  • Gäst
SV: Tråden går av hela tiden i symaskinen
« Svar #4 skrivet: 08 sep-11 kl 21:06 »
Det brukar vara trådspänningen som fått knas när maskinen stampar av tråden... Men jag har även varit med om att råkat köpa en tråd av dålig kvalitét som gick av titt som tätt. Men det borde inte vara fallet med linnetråd tycker jag (inte för att jag vet, men har fått för mig att lin är starkt..)

Tråden är bomullstråd, men jag har gjort hälften av kuddprojektet med den tråden och den gamla nålen utan att tråden gått av en enda gång. Kan det vara nålarna?

Gronavagen

  • Inlägg: 1554
    • Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
SV: Tråden går av hela tiden i symaskinen
« Svar #5 skrivet: 08 sep-11 kl 21:06 »
Har du satt nålen åt rätt håll? Den platta sidan ska vara bakåt.

johan/sandra

  • Gäst
SV: Tråden går av hela tiden i symaskinen
« Svar #6 skrivet: 08 sep-11 kl 21:10 »
Har du satt nålen åt rätt håll? Den platta sidan ska vara bakåt.

 :-[ Njaaa, fast bak och fram, nej jag satte den åt fel håll platta sidan framåt :-[

Tusen tack allihop för hjälpen,

Gronavagen

  • Inlägg: 1554
    • Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
SV: Tråden går av hela tiden i symaskinen
« Svar #7 skrivet: 08 sep-11 kl 21:11 »
Det var så lite så! Ganska vanligt fel.... ;D

johan/sandra

  • Gäst
SV: Tråden går av hela tiden i symaskinen
« Svar #8 skrivet: 08 sep-11 kl 21:34 »
Nålen är vänd, ytterligare en kudde är klar, tack vara er blev det en superbra kväll.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Tråden går av hela tiden i symaskinen
« Svar #9 skrivet: 08 sep-11 kl 22:42 »
Trådspänningsinställningen brukar inte sitta vid de andra reglagen utan det är en vridbar anordning som sitter på "bromsen" som man trär övertråden genom, för att spänna en fjäder mer eller mindre. Är maskinen så "modern" som bara 40 år gammal så finns det säkert någon slags gradering så man kan hitta tillbaks till samma inställning, men på ännu äldre maskiner får man ställa in helt och hållet på känn. Den klassiska metoden för att ställa in trådspänningen är att sy raksöm på en provbit och se efter om sömmen ser likadan ut på över- och undersidan, öglorna där över- och undertråd hakar ihop med varandra ska så att säga vara mitt i tyget. Ligger öglorna på översidan så är övertråden för hårt spänd, ligger de på undersidan är övertråden för löst spänd.
En del symaskiner har också en inställning för undertrådens trådspänning, men den ska man normalt inte behöva röra och ofta behövs verktyg för att ställa om den - en justerskruv på spolhållaren eller något sånt.

Allt sådant brukar stå i symaskinens instruktionsbok, om den har försvunnit så brukar det alltid gå att hitta den inscannad på nätet om inte maskinen är alltför udda.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Tråden går av hela tiden i symaskinen
« Svar #10 skrivet: 08 sep-11 kl 22:57 »
Bussiga gamla Torbjorn, nu fick jag lära mig något igen! :D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

ingelaopeter

  • Inlägg: 282
    • Västergötland
    • Trolledalens Hantverk
SV: Tråden går av hela tiden i symaskinen
« Svar #11 skrivet: 09 sep-11 kl 09:37 »
Kan jag fylla på med en fråga kanske..  när jag syr raksöm, längsta stygnlängden så blir det en STOR fnurra/ögla på undersidan ca 1 gång på var 70:de centimeter. Har kollat trådspänning, gjort rent, bytt nål mm mm men det är konstigt att det bara händer en enda gång under ett och samma moment. Någon som har ett förslag??

Gronavagen

  • Inlägg: 1554
    • Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
SV: Tråden går av hela tiden i symaskinen
« Svar #12 skrivet: 09 sep-11 kl 23:39 »
När smorde du maskinen senast?

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Tråden går av hela tiden i symaskinen
« Svar #13 skrivet: 10 sep-11 kl 00:20 »
Kan jag fylla på med en fråga kanske..  när jag syr raksöm, längsta stygnlängden så blir det en STOR fnurra/ögla på undersidan ca 1 gång på var 70:de centimeter. Har kollat trådspänning, gjort rent, bytt nål mm mm men det är konstigt att det bara händer en enda gång under ett och samma moment. Någon som har ett förslag??
Några förslag:

Smörj maskinen
Byt nål till en utan skador eller böjar (har du redan kollat)
Kvarglömd nålspets i undertrådhuset
Kolla om något hakar i (slitage av rörliga delar i undertrådhuset)
Allmänt slitage av maskinen (särskilt plastdetaljer)
Damm och ludd i hakarna som flyttar tyget (tag bort stygnplattan helt och kolla)
Stolpen  (som för nålen upp o ned) är ur läge (ofta irreparabelt)
Kolla undersidan på pressarfoten (sliten? spår?)
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Mikael Welleby

  • Inlägg: 1
    • Västergötland
SV: Tråden går av hela tiden i symaskinen
« Svar #14 skrivet: 02 jan-20 kl 18:10 »
Jag är ny här men min frus symaskin hade detta problem. Jag konstaterade efter att följt alla råden här att det var kvalitén på trådrullen som var problemet. Så jag gjorde en bricka som var större än trådrullen och borrade ett passande hål i den. Trädde den på platsen för trådrullen under trådrullen och problemet var borta. Orsaken konstaterade jag att det var en ojämn gjutning av plasten, som skapade en friktionskant som fastnade. Nu kan den inte fastna eftersom det är en större slät yta under rullen än rullens yta, mellan rullen och symaskinen.  Yess

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Tråden går av hela tiden i symaskinen
« Svar #15 skrivet: 02 jan-20 kl 19:35 »
På många symaskiner har det från början funnits nån slags mellanlägg under trådrullen - t ex en rund filtbricka. Men det mellanlägget kan ju ha försvunnit under årens lopp.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

333 gäster, 3 användare
xaelanar, Storlyckans Anna, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser