Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  virka av gamla kläder?  (läst 9803 gånger)

Midvinter

  • Inlägg: 737
    • Dalarna
virka av gamla kläder?
« skrivet: 22 jun-11 kl 16:21 »
Kan man klippa utslitna kläder etc i remsor och virka påsar, korgar, mattor, etc av dem?

Hur breda ska remsorna vara?
Måste man sicksacka dem?
Vilket storlek på virkpinne ska man ha?
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

Malin80

  • Inlägg: 81
    • Småland
SV: virka av gamla kläder?
« Svar #1 skrivet: 23 jun-11 kl 00:25 »
Ja det går alldeles utmärkt att virka av mattrasor. Det går bättre med vävda tyger som lakan än stickade tyger som t-shirt. Det vävda tyget river du i 10-20 mm breda remsor. Behöver inte sicksackas. Dra bort de lösa trådarna som blir. Man kan sy ihop remsorna istället för att knyta, det blir snyggare. Jag har en hemmagjord virknål som jag täljt i trä. Den är kanske 12-15 mm. Jag har inte mätt. Matta går bra att göra som man gör som en rund grytlapp, fast större. Eller så kan man göra stora mormorsrutor och sy ihop. Korg är jag osäker om det blir tillräckligt fast så den kan stå själv. Men prova gärna. Om den blir för mjuk för att kunna stå av egen kraft så kan du ju virka handtag längs upp så blir det en "bärkorg" av det.

Rundstickad t-shirt kan klippas i spiral runt mag-rygg-delen men det skräpar något gräsligt när man sedan virkar. Och det blir väldigt "ofast" eftersom remsorna är väldigt elastiska och även själva virkningen är lite töjbar. Man måste virka väldigt fast om det ska funka. Och då fick jag ont i händerna.

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: virka av gamla kläder?
« Svar #2 skrivet: 23 jun-11 kl 02:27 »
Varning för jeanstyger - de måste vara väldigt urtvättade för att inte blöda över till andra färger när man gör saker av remsor.
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Midvinter

  • Inlägg: 737
    • Dalarna
SV: virka av gamla kläder?
« Svar #3 skrivet: 23 jun-11 kl 21:39 »
Citera
Det går bättre med vävda tyger som lakan än stickade tyger som t-shirt.

Hrrrm, det var just stickade och stretchiga tyger som t-shirts som jag sökte ett användningsområde för :(
Har en mamma som är tokig i att göra lapptäcken, så min garderob är ganska välbefriad från utslitna vävda kläder.

Någon sa att t-shirts funkar bra till trasmattor, men jag har ingen vävstol och kan inte väva :(
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

Trivial

  • Gäst
SV: virka av gamla kläder?
« Svar #4 skrivet: 23 jun-11 kl 21:59 »
Hrrrm, det var just stickade och stretchiga tyger som t-shirts som jag sökte ett användningsområde för :(
Har en mamma som är tokig i att göra lapptäcken, så min garderob är ganska välbefriad från utslitna vävda kläder.

Någon sa att t-shirts funkar bra till trasmattor, men jag har ingen vävstol och kan inte väva :(

Enligt mig går det utmärkt att virka med remsor av t-shirtliknande tyger! Det är mer skonsamt för händerna också. Sedan blir resultatet lite annorlunda än av lite mer styva vävda tyger, men det är ju inte sämre för det. En liten trasmatta virkade jag av gamla t-shirtar, den blev jättebra! Korgar har jag också gjort, där var det lite svårt att få sidorna att stå upp om de blev höga, men vida breda korgar var inga problem.

Det som kan vara bra att tänka på är att stickade tyger fransar en del, och liksom rullar ihop sig när de är klippta. Zickzackning har jag inte tyckt behövts, eftersom kanterna rullar in sig så bra (det är en fördel jämfört med de vävda tygerna, tycker jag, för den virkade ytan blir gärna lite tufsig av vävda tyger).

Jag har nog klippt typ tre centimeter breda remsor, men det är inte så noga, och så använt en virknål som känts smidig att virka med. Minns inte vilken grovlek, någonstans mellan 5 och 7 millimeter gissar jag på.

ingelaopeter

  • Inlägg: 282
    • Västergötland
    • Trolledalens Hantverk
SV: virka av gamla kläder?
« Svar #5 skrivet: 27 jun-11 kl 08:03 »
Jag virkar dynor av mina gamla t-shirts. De blir mjuka och bra att sitta på.

Malin80

  • Inlägg: 81
    • Småland
SV: virka av gamla kläder?
« Svar #6 skrivet: 05 jul-11 kl 20:27 »
Jag har nog klippt typ tre centimeter breda remsor, men det är inte så noga, och så använt en virknål som känts smidig att virka med. Minns inte vilken grovlek, någonstans mellan 5 och 7 millimeter gissar jag på.

Hela TRE centimeter? Ja då förstår jag varför det gick så dåligt för mig. Jag klippte 1-1,5 cm. Det blev alldeles FÖR stretchigt. Då ska jag göra bredare remsor nästa gång.

ellisac

  • Inlägg: 7
  • Fd galen balkongodlare som nyss köpt radhus.
    • Södermanland
SV: virka av gamla kläder?
« Svar #7 skrivet: 16 feb-14 kl 12:43 »
Jag tycker gamla t-shirts är perfekta att virka nya grejer av. Klipper en lång remsa, runt runt runt, ca 1 cm bred. Sedan drar jag ut tyget och rullar upp i ett nystan. Virkar med en stor trä-virknål.

Korgar går utmärkt att göra, de blir mjuka men tillräckligt stadiga för att kanterna ska stå upp, faller inte ihop.

Har sett många som virkar sittpuffar på detta sätt, ska se om jag orkar göra det till barnets rum men än så länge är jag för otålig för så stora projekt, vill bli klar snabbt!

vicky-g

  • Inlägg: 371
    • Västmanland
SV: virka av gamla kläder?
« Svar #8 skrivet: 16 feb-14 kl 15:57 »
Här hemma har det blivit många grytunderlägg av framförallt gamla lakan. Både stora till just grytor, men även lite mindre som passar perfekt att ställa kaffekoppen på. Rinner det någon droppe utanpå så suger underlägget upp det och man slipper kafferingar på bord och papper. Sen är det bara att slänga i maskinen så har man fina nya underlägg igen.

Av t-shirt"garn" har jag virkat dynor till katterna. Poppis att både sova och kloa på.  :D


Guld

  • Inlägg: 639
  • Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
SV: virka av gamla kläder?
« Svar #9 skrivet: 24 maj-14 kl 14:23 »
"Trikå garn" finns spill från textilindustrin och det heter Zpagetti det är just remsor superlånga, oftast 900 g som man kan köpa på rulle, det blir automatiskt inrullat i kanterna... kan ha färgskillnad längs vägen så att säga...ska funka bra har jag hört av dem som provat i min närhet...
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

Nena

  • Inlägg: 270
    • Dalsland
SV: virka av gamla kläder?
« Svar #10 skrivet: 25 jun-14 kl 17:49 »
Jag har gjort väskor av gamla t-shirtar :)
Lev livet grönare så blir jorden skönare

ingelaopeter

  • Inlägg: 282
    • Västergötland
    • Trolledalens Hantverk
SV: virka av gamla kläder?
« Svar #11 skrivet: 25 jun-14 kl 17:54 »
Jag har gjort väskor av gamla t-shirtar :)

Vad spännande det låter. Har du någon bild?

Monel

  • Inlägg: 1
    • Skåne
SV: virka av gamla kläder?
« Svar #12 skrivet: 15 jul-19 kl 20:13 »
Jag har länsat släktens förråd av gamla t-tröjor klippt remsor och virkat med tjockt bomullsgarn. Remsan fick följa med tråden och virkades in. Alltså jag virkade över den den löpte bara med. Gjorde lappar och sydde sedan ihop dem till ett tjockt överkast till dagbädden i uterummet. Vinterns projekt  :) Det blev riktigt bra tyngd i den. Där hela familjen och katterna kan mysa. Rutorna blir lätt samtalsämne om vems tröja det är och minnen från den.

mosskullen

  • Gäst
SV: virka av gamla kläder?
« Svar #13 skrivet: 02 sep-19 kl 19:56 »
Remsor av t-shirtar blir mjuka och sköna mattor t.ex. :-)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

349 gäster, 5 användare
xaelanar, skräptanten, Valpen001, MagdaMaggan, Banelinjen

* Forum

* Om tidningen Åter



- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser