Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Spännande ull från katt  (läst 17872 gånger)

Gronavagen

  • Inlägg: 1554
    • Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
SV: Spännande ull från katt
« Svar #20 skrivet: 16 mar-11 kl 23:51 »
Fast kattpäls är ganska lätt att karda....

Lejonhjärta

  • Inlägg: 546
    • Västergötland
SV: Spännande ull från katt
« Svar #21 skrivet: 17 mar-11 kl 00:23 »
Ja som kapade ner en av våra långhår i förrgår å slängde allt på gödselstan.
Kanske ja inte skulle gjort då... :-[
För dig är det bara katter. För mig är det håriga barn som går på alla fyra och inte kan prata rent.
Bor med sambo, 2 barn, katter, hästar, kossor, getter, kaniner, marsvin, höns, gäss, ankor, bin, fiskar och hund på en liten gård lagom ödsligt på landet.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Spännande ull från katt
« Svar #22 skrivet: 17 mar-11 kl 00:56 »
Bättre lycka nästa gång, Lejonhjärta!

Men ... karda hoptovad ...  Bara ingen ber mig!

Hoptovad förresten - hur mår katten med hoptovad päls?  Den kan ju inte isolera nåt vidare, katter som är så noga med sin päls!  Kan det vara en lösning att klippa oftare?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Spännande ull från katt
« Svar #23 skrivet: 17 mar-11 kl 08:58 »
Min tovkisse klipper vi ner precis när det börjar tova i hop sej , det hjälper inte att borsta tyvä'rr.
Först klipper jag ju bara bort tovorna vartefter än så länge är det lite väl kallt ute att klippa helt men sen när värmen kommer då klipper vi hela bålen .
Enl uppfödare av denna ras är just hennes färg/hårlag omöjligt att hålla bra , speciellt om dom går ut .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Gronavagen

  • Inlägg: 1554
    • Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
SV: Spännande ull från katt
« Svar #24 skrivet: 17 mar-11 kl 19:58 »
Hoptovad förresten - hur mår katten med hoptovad päls?  Den kan ju inte isolera nåt vidare, katter som är så noga med sin päls!  Kan det vara en lösning att klippa oftare?
Ihoptovad päls som gått långt, drar i deras tunna hud och gör väldigt ont, sen har du rätt i att den inte isolerar något vidare.

Sen skulle jag inte säga att Tova är vidare nogrann med sin päls (hon lägger gärna svansen i maten och är inte det minsta bekymrad när hon kommer släpandes på kvistar som trasslat in sig i pälsen)  :-[ .

jag har märkt att så länge det är torrt ute så tovar sig inte pälsen, är det däremot blötsnö eller regnar så förvandlas pälsen till filt på en dag, detta gäller även när pälsen inte kommit ut till fullängd, så att klippa oftare hjälper tyvärr nog inte.

Helena R

  • Inlägg: 1862
  • Maskinförare
    • Östergötland
SV: Spännande ull från katt
« Svar #25 skrivet: 17 mar-11 kl 20:17 »
Mina katter är ju innekatter. Men vintern är hemskaste perioden när de blir så statiska, tovar väldigt lätt då.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Helena R

  • Inlägg: 1862
  • Maskinförare
    • Östergötland
SV: Spännande ull från katt
« Svar #26 skrivet: 18 mar-11 kl 23:16 »
Idag har jag fått tillbaka en underbar, vacker härva kattgarn från Ingela som varit så himla snäll och spann min lilla hög av katthår. Jag blev alldeles lyrisk och vill inte prova att sticka med det ens... inte än iaf, det är så vackert som det är just nu. Tack igen, Ingela!  :-*

Jag kan gärna spinna kattgarn till dig om du vill. Har spunnit hund, alpacka, kanin, får mm.

Hälsningar
Ingela
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Rakadero

  • Inlägg: 3188
    • Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: Spännande ull från katt
« Svar #27 skrivet: 18 mar-11 kl 23:32 »
Idag har jag fått tillbaka en underbar, vacker härva kattgarn från Ingela som varit så himla snäll och spann min lilla hög av katthår. Jag blev alldeles lyrisk och vill inte prova att sticka med det ens... inte än iaf, det är så vackert som det är just nu. Tack igen, Ingela!  :-*

Kan du inte lägga ut foto... är lite nyfiken på hur det ser ut! Själv har jag ju bara korthåriga katter... men det låter spännande!
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Just_me

  • Inlägg: 1409
    • Småland
SV: Spännande ull från katt
« Svar #28 skrivet: 19 mar-11 kl 00:13 »
Ihoptovad päls som gått långt, drar i deras tunna hud och gör väldigt ont, sen har du rätt i att den inte isolerar något vidare.

Sen skulle jag inte säga att Tova är vidare nogrann med sin päls (hon lägger gärna svansen i maten och är inte det minsta bekymrad när hon kommer släpandes på kvistar som trasslat in sig i pälsen)  :-[ .

jag har märkt att så länge det är torrt ute så tovar sig inte pälsen, är det däremot blötsnö eller regnar så förvandlas pälsen till filt på en dag, detta gäller även när pälsen inte kommit ut till fullängd, så att klippa oftare hjälper tyvärr nog inte.

Vår hankatt är också sådär, han har noll koll på svansen.
Han älskade att sitta på badkarskanten när vi hade badkar och rätt vad det var så låg svansen i vattnet! Det som blev så hysteriskt roligt var att när han hoppade ner så svängde svansen upp och daskade honom i huvet. Då tittade han på mig med en blick som sa:
DU GJORDE VAD?! Dumma människa att kasta vatten så där!  ;D

Vi har en hund här hemma som man får stoora tussar från av både underull och päls går det att göra likadant med det??
Måste läsa på lite om hur man gör i alla andra garntrådar  :-[

Fny

  • Inlägg: 272
    • Uppland
    • Handicraft by Agis
SV: Spännande ull från katt
« Svar #29 skrivet: 19 mar-11 kl 10:17 »
Vår hankatt är också sådär, han har noll koll på svansen.
Han älskade att sitta på badkarskanten när vi hade badkar och rätt vad det var så låg svansen i vattnet! Det som blev så hysteriskt roligt var att när han hoppade ner så svängde svansen upp och daskade honom i huvet. Då tittade han på mig med en blick som sa:
DU GJORDE VAD?! Dumma människa att kasta vatten så där!  ;D


Haha, sådär gör en av mina kissar också! Hemskt gulligt, framförallt när jag badar bubbelbad och kissen helt sonika lägger hela svansen att vila på skummet. Sen sjunker den lååångsamt ner och ner och ner... och når till slut vattnet. Och så drar han raskt upp svansen bara för att skvätta skum över halva rummet (och över sig själv! ;D)... :D

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Spännande (...) katt
« Svar #30 skrivet: 19 mar-11 kl 20:18 »
 ;D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Helena R

  • Inlägg: 1862
  • Maskinförare
    • Östergötland
SV: Spännande ull från katt
« Svar #31 skrivet: 30 mar-11 kl 16:28 »
här kommer en bild.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Rakadero

  • Inlägg: 3188
    • Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: Spännande ull från katt
« Svar #32 skrivet: 30 mar-11 kl 21:04 »
Vilket härligt garn!
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Spångmurs

  • Inlägg: 84
    • Gästrikland
    • Spångmurs
SV: Spännande ull från katt
« Svar #33 skrivet: 03 apr-11 kl 20:00 »
Hur är hållbarheten på kattgarn?
Är det slittåligt? Går det att tvätta?
 
Besök mitt hantverkshus!
www.spangmurs.se

Helena R

  • Inlägg: 1862
  • Maskinförare
    • Östergötland
SV: Spännande ull från katt
« Svar #34 skrivet: 06 apr-11 kl 12:03 »
Ingen aning! ::) Detta är det första kattgarn jag sett i hela mitt liv. Känns rätt starkt tycker jag men jag har inte använt det än. Kanske skulle provsticka nått nu kanske? *funderar*
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

LevelZin

  • Inlägg: 3
    • Bohuslän
SV: Spännande ull från katt
« Svar #35 skrivet: 05 mar-17 kl 19:15 »
Lyfter upp en gammal tråd. 😊 Har två sibiriska katter som jag tänkte jag skulle samla ihop päls från att göra garn av så småningom. Har köpt en kam, Furminator, som verklige får med sig den fina underpälsen. 😊 Har tänkt att både karda och spinna garnet själv. Men hur går man tillväga när man tvättar själva ullen innan börjar spinna garnet? Tvättar man innan eller efter man kardat och vad för medel kan man använda?

Helena R

  • Inlägg: 1862
  • Maskinförare
    • Östergötland
SV: Spännande ull från katt
« Svar #36 skrivet: 05 mar-17 kl 19:36 »
Jag tänker att du kan båda katten först som om du skulle på utställning. Då behöver du inte ladda ullen utan kan spinna direkt. Är katterna inte vana att bli badade så kan du tvätta ullen efteråt på samma sätt som du skulle badat katten. Men då får du ladda lite sen.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

LevelZin

  • Inlägg: 3
    • Bohuslän
SV: Spännande ull från katt
« Svar #37 skrivet: 05 mar-17 kl 21:32 »
Jag tänker att du kan båda katten först som om du skulle på utställning. Då behöver du inte ladda ullen utan kan spinna direkt. Är katterna inte vana att bli badade så kan du tvätta ullen efteråt på samma sätt som du skulle badat katten. Men då får du ladda lite sen.

Vad menar du med att "ladda" ullen? Har inte spunnit garn innan så jag har inte superkoll. 

Edit: Dom är inte så förtjusta i att bli badade så det blir att tvätta ullen i efterhand.

Helena R

  • Inlägg: 1862
  • Maskinförare
    • Östergötland
SV: Spännande ull från katt
« Svar #38 skrivet: 06 mar-17 kl 01:32 »
Hihi sorry. Dumma autocorrect. Tvätta
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

LevelZin

  • Inlägg: 3
    • Bohuslän
SV: Spännande ull från katt
« Svar #39 skrivet: 06 mar-17 kl 09:53 »
Hihi sorry. Dumma autocorrect. Tvätta

Ha ha! 😝 Så tvätta, sen karda och sen är det bara att börja spinna om jag förstått det rätt? Hur blev din stickning förresten?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser