Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Spännande ull från katt  (läst 17871 gånger)

Helena R

  • Inlägg: 1862
  • Maskinförare
    • Östergötland
Spännande ull från katt
« skrivet: 31 jan-11 kl 13:04 »
Jag har en väldigt ovanlig lockig kattras som finns om både korthår och långhår. Nu när jag kammade min ena långhåriga kisse fick jag en bra hög men jag är långt ifrån klar med honom. Jag funderade på om det är möjligt att kunna tillverka lite garn av katthåret. De korthåriga katterna har nog för korta fibrer(pälslängd som bondkatter men tjock och väldigt mjuk) eller kan den blandas med långhåriga fibrer kanske? "Tråden" som ligger bredvid pälshögen har jag bara rullat mellan fingrarna.

Är det nån som blir nyfiken och vill testa? Jag kan inte själv men det skulle vara kul att t ex ha en mössa av kattgarn.

Katten är nyborstad på bilden så pälsen ser rakare ut än vad den egentligen är.
« Senast ändrad: 31 jan-11 kl 13:10 av Helena R »
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

ingelaopeter

  • Inlägg: 282
    • Västergötland
    • Trolledalens Hantverk
SV: Spännande ull från katt
« Svar #1 skrivet: 31 jan-11 kl 14:49 »
Jag kan gärna spinna kattgarn till dig om du vill. Har spunnit hund, alpacka, kanin, får mm.

Hälsningar
Ingela

Helena R

  • Inlägg: 1862
  • Maskinförare
    • Östergötland
SV: Spännande ull från katt
« Svar #2 skrivet: 31 jan-11 kl 20:38 »
Å, vad roligt! Jag skickar pm.  ;)
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Gronavagen

  • Inlägg: 1554
    • Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
SV: Spännande ull från katt
« Svar #3 skrivet: 31 jan-11 kl 20:49 »
Jag har spunnit kattgarn (100%), det blir otroligt mjukt och varmt. Har en tovig katt som heter Tova som blir nedtrimmad några ggr om året.
Hon har ca 8cm päls, jag tror inte det blir bra att blanda med korthårig päls.




Ilahinoor

  • Inlägg: 27
  • http://gronavagen.blogspot.com/
    • Småland
    • Min blogg, neogrönvågare
SV: Spännande ull från katt
« Svar #4 skrivet: 18 feb-11 kl 00:01 »
;D Va kul o se att någon mer än jah tänkt tanken att göra garn av kattpäls. Min kissekatts päls är så mjukt! - som silke alltid velat göra ngt av det. Nu vet jag att det verkligen går, fram med kammen :)

Fny

  • Inlägg: 272
    • Uppland
    • Handicraft by Agis
SV: Spännande ull från katt
« Svar #5 skrivet: 14 mar-11 kl 13:24 »
Kul att det inte bara är jag som är så galen!  Har precis spunnit för första gången i mitt liv, med en hemmagjord slända och en rejäl bunt fluff från våra älskade skogkatter...  ;D Blir nog mer sen, idag testade jag mest hur man gör... Lite ojämnt blev det allt men det blir nog bättre med tiden. Mjukt och gosigt garn! 

Gronavagen

  • Inlägg: 1554
    • Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
SV: Spännande ull från katt
« Svar #6 skrivet: 14 mar-11 kl 19:38 »
Lite ojämnt blev det allt men det blir nog bättre med tiden. Mjukt och gosigt garn!
Det är bara att tvinna två garn till ett, så syns inte ojämnheterna lika mycket.....eller kalla det för effektgarn!  ;D

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Spännande ull från katt
« Svar #7 skrivet: 14 mar-11 kl 19:42 »
Vad kul!  Synd att så många är intresserade, då blir det ju inget hår till mej!

(Här på forumet får vi vara så tokiga vi vill!)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Luvan

  • Inlägg: 49
    • Närke
SV: Spännande ull från katt
« Svar #8 skrivet: 14 mar-11 kl 19:47 »
Jag har en väldigt ovanlig lockig kattras som finns om både korthår och långhår.
Helena vilken kul idé! Är det en selkirk rex du har? Jag blir lite nyfiken eftersom jag har en devon rex.

Helena R

  • Inlägg: 1862
  • Maskinförare
    • Östergötland
SV: Spännande ull från katt
« Svar #9 skrivet: 15 mar-11 kl 15:45 »
Ja Luvan, det är Selkirk Rex, är uppfödare, har fyra långhår och två korthår här hemma.  ;D
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Helena R

  • Inlägg: 1862
  • Maskinförare
    • Östergötland
SV: Spännande ull från katt
« Svar #10 skrivet: 15 mar-11 kl 15:47 »
Vad kul!  Synd att så många är intresserade, då blir det ju inget hår till mej!

(Här på forumet får vi vara så tokiga vi vill!)

Skönt det. Fast jag är så tokig jag vill hela tiden! ;D
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Tindrah

  • Inlägg: 329
    • Uppland
    • Bloggen: Husmors Nyckelknippa
SV: Spännande ull från katt
« Svar #11 skrivet: 15 mar-11 kl 16:37 »
Haha, vilken kul idé!  ;D Den fungerar säkert utmärkt.

Men snälla, ha inte på er en tröja stickad av katt inomhus på allmänna platser där djur inte är tillåtna (som t.ex. bussen eller sjukhus). Vi är nog många som skulle riskera en allergichock. Det blir ju nästan som att faktiskt bära med sig en riktig katt på de platserna eftersom det rör sig om en så stor mängd hår.

(Bara en tanke från en djurälskande allergiker som INTE gillar att råka hamna bredvid riktigt ingrodda hästtjejer på väg hem från stallet i en djurfri tågvagn...   >:()

Gronavagen

  • Inlägg: 1554
    • Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
SV: Spännande ull från katt
« Svar #12 skrivet: 15 mar-11 kl 17:18 »
Men snälla, ha inte på er en tröja stickad av katt inomhus på allmänna platser där djur inte är tillåtna (som t.ex. bussen eller sjukhus). Vi är nog många som skulle riskera en allergichock. Det blir ju nästan som att faktiskt bära med sig en riktig katt på de platserna eftersom det rör sig om en så stor mängd hår.
Nu är det ju inte håret folk är allergiska mot, utan mjället. Man tvättar ju garnet, så det lär ju inte vara ett problem.....

Fny

  • Inlägg: 272
    • Uppland
    • Handicraft by Agis
SV: Spännande ull från katt
« Svar #13 skrivet: 15 mar-11 kl 17:19 »
Haha, vilken kul idé!  ;D Den fungerar säkert utmärkt.

Men snälla, ha inte på er en tröja stickad av katt inomhus på allmänna platser där djur inte är tillåtna (som t.ex. bussen eller sjukhus). Vi är nog många som skulle riskera en allergichock. Det blir ju nästan som att faktiskt bära med sig en riktig katt på de platserna eftersom det rör sig om en så stor mängd hår.

(Bara en tanke från en djurälskande allergiker som INTE gillar att råka hamna bredvid riktigt ingrodda hästtjejer på väg hem från stallet i en djurfri tågvagn...   >:()

Bra att du sa det! Vi som inte är allergiska kan lätt glömma sånt... :-[

Tindrah

  • Inlägg: 329
    • Uppland
    • Bloggen: Husmors Nyckelknippa
SV: Spännande ull från katt
« Svar #14 skrivet: 15 mar-11 kl 19:04 »
Nu är det ju inte håret folk är allergiska mot, utan mjället. Man tvättar ju garnet, så det lär ju inte vara ett problem.....

Det är en vanlig (och tyvärr felaktig) skröna. Det beror på vilken person det gäller. En del reagerar på mjället, en del på saliven, en del på urinen och en del på håret. Många reagerar på alla de olika delarna. Själv kan jag t.ex. inte ha på mig tröjor av en del sorters garn (industriellt framställda (ja, alltså inte ullen ::)) och superrengjorda) eftersom jag reagerar på just håret och de små, små partiklar av djuret som har fäst på hårstrået.

Men låt inte allergiker hindra er från att göra garn av katten, det var ju en jättekul idé!  ;D Jag menade bara att man kanske ska tänka lite på var man använder plagget.  :-[

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Spännande ull från katt
« Svar #15 skrivet: 16 mar-11 kl 14:44 »
Bra Du sa det, Tinrdah!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Spännande ull från katt
« Svar #16 skrivet: 16 mar-11 kl 15:02 »
Jag har en elak maincoon tant här som jag klipper ner på våren då hon tovar i hop totalt annars .
Kan man inte göra varma sulor till skorna av pälsen ?
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Fny

  • Inlägg: 272
    • Uppland
    • Handicraft by Agis
SV: Spännande ull från katt
« Svar #17 skrivet: 16 mar-11 kl 16:09 »
Absolut, du kan säkerligen göra sulor av pälsen! =) Annars som sagt, det är inte så svårt att spinna garn av det om du är sugen... :P

La precis upp lite bilder på mitt kattgarn på min blogg om någon är nyfiken: http://agiscraft.blogspot.com/ :-[

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Spännande ull från katt
« Svar #18 skrivet: 16 mar-11 kl 21:57 »
Jag undrar om det inte blir lite svårt att spinna av hoptovad päls ...  :P
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Helena R

  • Inlägg: 1862
  • Maskinförare
    • Östergötland
SV: Spännande ull från katt
« Svar #19 skrivet: 16 mar-11 kl 22:02 »
Blir att karda mycket först då ::)
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

341 gäster, 3 användare
xaelanar, olleryd, Hantverkaren

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser