Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Första spinnrocken... begagnad eller ny?  (läst 15189 gånger)

TrollTösen

  • Inlägg: 5
    • Uppland
Första spinnrocken... begagnad eller ny?
« skrivet: 20 jan-11 kl 11:35 »
Jag funderar på att köpa min första spinnrock men vet inte vad jag ska välja. Jag har börjat spinna på slända och planerar att gå en spinningskurs till våren. Som student har jag inte den bästa ekonomin så min största fundering är ska jag köpa en ny spinnrock eller en begagnad från nån loppis eller så?
Jag har läst att gamla spinnrockar kan vara svårare att spinna på och att det kan vara svårt att få dom att fungera överhuvudtaget. Dom nya spinnrockarna är ganska dyra för mig och jag har ju inte spunnit på någon spinnrock så jag kan ju inte garantera att det blir en stor hobby för mig. Hur ska jag tänka?
Tacksam för alla svar!

ChristinaR

  • Inlägg: 5562
    • Västergötland
    • Elins trädgård
SV: Första spinnrocken... begagnad eller ny?
« Svar #1 skrivet: 20 jan-11 kl 13:07 »
Jag funderar på att köpa min första spinnrock men vet inte vad jag ska välja. Jag har börjat spinna på slända och planerar att gå en spinningskurs till våren. Som student har jag inte den bästa ekonomin så min största fundering är ska jag köpa en ny spinnrock eller en begagnad från nån loppis eller så?
Jag har läst att gamla spinnrockar kan vara svårare att spinna på och att det kan vara svårt att få dom att fungera överhuvudtaget. Dom nya spinnrockarna är ganska dyra för mig och jag har ju inte spunnit på någon spinnrock så jag kan ju inte garantera att det blir en stor hobby för mig. Hur ska jag tänka?
Tacksam för alla svar!

Jag köpte min begagnad för 500:- och jag vet folk som har hittat billigare på loppis. Det är ju hanterbara pengar och om man skulle tröttna så finns det kanske någon annan som vill ha den i stället. Men ta med dig en spinnkunnig kompis när du ska köpa så du får en fungarande spinnrock! De som finns på loppisar kan ju vara allt från skrot till prima skick.

Och min fungerar utmärkt, enda haken är att jag skulle behöva fler spolar - men det ska nog gå att ordna.

TrollTösen

  • Inlägg: 5
    • Uppland
SV: Första spinnrocken... begagnad eller ny?
« Svar #2 skrivet: 20 jan-11 kl 13:38 »
Jag köpte min begagnad för 500:- och jag vet folk som har hittat billigare på loppis. Det är ju hanterbara pengar och om man skulle tröttna så finns det kanske någon annan som vill ha den i stället. Men ta med dig en spinnkunnig kompis när du ska köpa så du får en fungarande spinnrock! De som finns på loppisar kan ju vara allt från skrot till prima skick.

Och min fungerar utmärkt, enda haken är att jag skulle behöva fler spolar - men det ska nog gå att ordna.

Det låter bra men jag har ingen i min bekantskapskrets som spinner  :-\
Det gör det hela lite svårare, för jag har inte en blekaste aning hur en duglig spinnrock ser ut förutom att hjulet ska vara rakt...

norris

  • Inlägg: 182
    • Norrbotten
    • Sirpa & Hantverket
SV: Första spinnrocken... begagnad eller ny?
« Svar #3 skrivet: 20 jan-11 kl 15:36 »
Gå in på  Gudruns Ullbods hemsida, så kan du se hur en bra spinnrock kan se ut och så kan du försöka en sån begagnat. Jag har en sån, men köpte den begagnat för 1500 kr. Gammeldags spinnrockar kan vara svåra att spinna med för en nybörjare och det finns stor risk att det fattas grejer på dom.  :)

norris

  • Inlägg: 182
    • Norrbotten
    • Sirpa & Hantverket
SV: Första spinnrocken... begagnad eller ny?
« Svar #4 skrivet: 20 jan-11 kl 15:41 »
Hemsidan: www.gudrunsullbod.com

Jag har en Ashford Traditional, den är bra.  :)

ingelaopeter

  • Inlägg: 282
    • Västergötland
    • Trolledalens Hantverk
SV: Första spinnrocken... begagnad eller ny?
« Svar #5 skrivet: 20 jan-11 kl 15:42 »
Jag började med en begagnad spinnrock och köpte sedan en ny hos Gudrun. Det blev stor skillnad på garnet. Även om det kanske inte var svårare att spinna på den gamla så blev garnet mjukare och skönare med den nya. Antagligen handlaget hos mig men jag vill inte bli av med min nya spinnrock. Min värdefullaste ägodel. Den gör att jag kan gå ner i varv och verkligen ta det lugnt och koppla av.
Men en begagnad behöver ju inte vara en gammal modell.

TrollTösen

  • Inlägg: 5
    • Uppland
SV: Första spinnrocken... begagnad eller ny?
« Svar #6 skrivet: 20 jan-11 kl 17:28 »
Tack för alla svar! Jo att köpa en ny producerad fast begagnad spinnrock är nog det stabilaste valet men vad jag har uppfattat så är dom väldigt svåra att få tag på. Om någon har en sådan spinnrock dom vill sälja så hör gärna av er till mig på: jag4fnatt (@) hotmail.com

Vill gärna höra vad fler har att säga om den här saken! 

bajo0200

  • Inlägg: 15
    • Ångermanland
SV: Första spinnrocken... begagnad eller ny?
« Svar #7 skrivet: 21 jan-11 kl 20:57 »
Hej jag började med en lokal tillverkad spinnrock, men köpte sedan en nytillverkad från gudruns ullbod som har utväxling och går att utveckla med bland annar jumbovingar om man spinner grovt. Mitt råd är att köp en modern och ibland finns dom på tradera och blocket.

 Lycka till

TrollTösen

  • Inlägg: 5
    • Uppland
SV: Första spinnrocken... begagnad eller ny?
« Svar #8 skrivet: 22 jan-11 kl 13:17 »
Jag funderar på att kanske köpa en majacraft pioneer från nya Zeeland, jag får en bra känsla av den även om jag inte provat :)

Men vad är det för utrustning som är viktigast efter spinnrocken så att säga? Är det kardor eller nånting annat? Är ju himmla bra och veta så att man kommer igång!

sommarin

  • Inlägg: 97
  • ull är härligt
    • Skåne
    • Den Gamla Skolan
SV: Första spinnrocken... begagnad eller ny?
« Svar #9 skrivet: 24 jan-11 kl 12:58 »
Hej
Några begagnade rockar har jag inte men prisvärda ny tillverkade dubbeltrampade och med flera utväxlingar allt för att det är du som skall bestämma och verkligen få den sköna upplevelse det är att spinna. Vid sidan av spinnrocken är det givetvis viktigt med ett par bra kardor ett härvträ (niddynoddy) är också bra att ha. För mer info titta gärna in på vår hemsida www.dengamlaskolan.se (bland sidorna Om hittar du också lite om att tänka på om man köper en gammal rock)
Lycka till
Inger
IS

MNehm

  • Inlägg: 73
SV: Första spinnrocken... begagnad eller ny?
« Svar #10 skrivet: 24 jan-11 kl 15:07 »
Jag såg att du bor i Uppsala, och på Svea spinnargille finns en hel del som bor i de krockarna
http://spinnargillet.blogspot.com/
De skall ha spinnträff den 26 februari. De hjälper dig säkert! Och det kan vara ett bra tillfälle att få provspinna någon rock.


TrollTösen

  • Inlägg: 5
    • Uppland
SV: Första spinnrocken... begagnad eller ny?
« Svar #11 skrivet: 24 jan-11 kl 20:12 »
Tack, jag ska genast maila svea spinnargille!

Nån som vet vart man kan få tag på bra men prisvärda kardor? Härvträ har jag gjort ett själv redan :) Det va kul det med (även om det inte är i jämförelse med att spinna!).

sommarin

  • Inlägg: 97
  • ull är härligt
    • Skåne
    • Den Gamla Skolan
SV: Första spinnrocken... begagnad eller ny?
« Svar #12 skrivet: 25 jan-11 kl 12:45 »
Bra är dom  http://www.dengamlaskolan.se/kardutrustning/handkardor.htm prisvärda ja det är ju DU som avgör.

Inger
IS

Kavat

  • Inlägg: 200
    • Närke
    • GreenHorse
SV: Första spinnrocken... begagnad eller ny?
« Svar #13 skrivet: 25 jan-11 kl 21:11 »
Hemsidan: www.gudrunsullbod.com

Jag har en Ashford Traditional, den är bra.  :)


Det har jag också. Jag har köpt den begagnad och den har säkert ngr år på nacken. Kanske kan du hjälpa mig med de olika finesserna? Det finns ju fler spår för drivsnäret och man kan vända på spolen för stora diametern eller lilla. Liten= mer tvinn antar jag. Upplever att mitt garn får för lite tvinn hur jag än gör..
Jag har letat på Ashfords hemsida men hittar inte hur jag "ställer in" vilket utslag. Har sett t ex bloggar över garn som är spunnet på Ashford med utslag 12:1- vad innebär det?
På Ashfords hemsida har denna modellen två fjädrar för spolbromsen. På min är det bara en, vid fästet. Vad gör två för skillnad?
Vill lära!
Tack på förhand
Ann

norris

  • Inlägg: 182
    • Norrbotten
    • Sirpa & Hantverket
SV: Första spinnrocken... begagnad eller ny?
« Svar #14 skrivet: 26 jan-11 kl 18:02 »
Kavat: Jag har spinnrocken och kan få ihop något sorts garn, men är ingen bra på det! Jag får ofta för mycket spinn, men fattar inte heller inställningarna. Skulle behöva gå en riktig spinnkurs, har lärt mig av en kvinna i byn. Har funderat på Sätergläntan, men det är så dyrt. Jag bor långt borta och behöver övernattning, resa dit osv.
Jag vill gärna få svar på samma frågor som du, om nån annan kan. Men som sagt var, spinnrocken är jag nöjd med.  :)

Kawachi

  • Inlägg: 442
  • Allt är möjligt- hela tiden
    • Jämtland
SV: Första spinnrocken... begagnad eller ny?
« Svar #15 skrivet: 26 jan-11 kl 21:59 »
Första spinnrocken jag har haft var begagnad, och den lärde jag mig själv att använda med hjälp av bibliotekets spinnböcker ::) Har alldrig varit några problem med användandet av den. Tyvärr gick ena tramp pinnen av i flytten så den måste lagas :-\ Idag fick jag tag på en ny beg. spinnrock på blocket för 150:-, och enligt min mor som har hämtat den åt mig så är den i betydligt finare skick än den förra...fick även med ett par kardor i köpet ;D Jag säger som så, att man behöver inga nya, så länge det finns bra funktionella begagnade ;)

renee d

  • Inlägg: 408
SV: Första spinnrocken... begagnad eller ny?
« Svar #16 skrivet: 27 jan-11 kl 08:50 »
Lykke till  ;)
Jag har köbte månge bra Jämtlandske spinnrock på Blocket.

silvia.sol

  • Inlägg: 2
    • Södermanland
SV: Första spinnrocken... begagnad eller ny?
« Svar #17 skrivet: 20 feb-11 kl 09:57 »
Hej
jag har fått en spinnrock av en bekant.
den är med dubbelt drivsnöre, jag har lite svårt att spinna med den tråden spinnar sig för mycket. kann jag ställa in den på något sätt, att det blir bättre. ock vilken drivsnörre är bäst att använda ? bomull eller nylon? ock vilken knut, knop.
hoppas nån kan hjälpa mig.
tack silvia

Kavat

  • Inlägg: 200
    • Närke
    • GreenHorse
SV: Första spinnrocken... begagnad eller ny?
« Svar #18 skrivet: 03 mar-11 kl 18:04 »
Första spinnrocken jag har haft var begagnad, och den lärde jag mig själv att använda med hjälp av bibliotekets spinnböcker ::) Har alldrig varit några problem med användandet av den. Tyvärr gick ena tramp pinnen av i flytten så den måste lagas :-\ Idag fick jag tag på en ny beg. spinnrock på blocket för 150:-, och enligt min mor som har hämtat den åt mig så är den i betydligt finare skick än den förra...fick även med ett par kardor i köpet ;D Jag säger som så, att man behöver inga nya, så länge det finns bra funktionella begagnade ;)

Grattis till "nya" rocken. Det är ju trevligt om man får tag på en som fortfarande är i bruksskick. Nu hade lyckades jag inte med, det var saknade delar, skeva drivhjul osv. Jag har också "lärt"mig spinna på en gammal som jag fick låna. Men jag får ju lov att säga att med den mer moderna (om än begagnade från slutet av 80-talet, som jag också fick kardor o x:tra spolar och spånadslin till- ett kap för mig), så är det betydligt lättare att spinna. Finessen att kunna bromsa spolen i förhållande till spindeln, inte behöva vara så snabb för att mata fram spånadsmaterial, att enklare kunna reglera hur mycket snodd i förhållande till tjocklek osv..
Sedan är det som med det mesta här i livet. Ju mer man lär sig desto mer inser man hur litet man kan. Nu experimenterar jag med att spinna singel i z för att tvinna 3-trådigt i s, eftersom jag stickar löst. Tydligen ska s-tvinnat garn då resultera i fastare stickresultat om jag stickar enl skandinaviskt sätt... :P

Ann

Kavat

  • Inlägg: 200
    • Närke
    • GreenHorse
SV: Första spinnrocken... begagnad eller ny?
« Svar #19 skrivet: 03 mar-11 kl 18:11 »
Hej
jag har fått en spinnrock av en bekant.
den är med dubbelt drivsnöre, jag har lite svårt att spinna med den tråden spinnar sig för mycket. kann jag ställa in den på något sätt, att det blir bättre. ock vilken drivsnörre är bäst att använda ? bomull eller nylon? ock vilken knut, knop.
hoppas nån kan hjälpa mig.
tack silvia

Jag är inte rätt person att svara på hur du kan ställa in- men visst ska du kunna ställa in rocken-flytta "mother of all" så att du ökar spänningen och därmed får spolen att dra på fortare. Jag fick då istället prolem med att "mata" fort nog för att inte tråden skulle ryckas ur min hand.

Jag  har hittat/och fått mycket hjälp på http://www.ravelry.com/discuss om spinning. För att inte tala om youtube. Jag tror att det är beroendeframkallande att spinna- det verkar som om många inte gör annat än spinner o färgar- mång fina alster blir det!

Ann

Ann


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

291 gäster, 2 användare
xaelanar, kickan1971

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser