Varje år föder jag upp tuppar för slakt. Har aldrig riktigt tänkt vad det kostar. Men i år tänkte jag räkna ut det så där på en höft.
Jag kläckte 2 gånger vid påsk. Sista kläckningen exakt på påsk.
Fick ut 25 tuppar och ungefär samma mängd höns.
Säljer unghönsen då jag ej har behov av dessa.
Köper alltid edel kycklingstart då jag finner detta överlägset bäst. Små pellets och dom växer bra.
Sen köpte jag allt på granngården.
Granngården ca 10 000 kr bas och kalkontillväxt
Edel upp till 2000 kr.
Unghönsen såldes för runt 5000 kr
Utgift kvar ca 7000 kr
Nu vägde jag inte alla men tyngsta vägde 4,2 kg levande. Dom 2 minsta vägde ca 1,8 slaktad. Snittet var ca 3,5 kg levande och 2 kg slaktad
Fick ut att levande kostnad var ca 60 kr/kg och slaktad kostnad drygt 100 kr/kg
Uppfödningstid drygt 6 månader
Ras: blandras med bas av Skånskblomme
Nu fick tupparna även annat så som äpplen (många hinkar), kokt potatis, hushållsrester från flera hushåll, 1-2 st 20 liters hinkar rivet gräs varje dag. Deras egna röda vinbär, dom har 3 st buskar i hagen.
Slutsats. Även om man köper allt foder så finner jag att det är värt kostnaden. Inte mycket i affärn man finner under 100 kr kilot. Blandfärs kanske.
Bör tänka på inflation i år. Hönsfodret har ju gått upp från 155 kr säcken till 225 kr (sist jag köpte, köper mycke så jag slipper resa till stan mer än en gång i kvartalet). Så utan inflation blir det lite billigare.
Jag trodde faktiskt det skulle vara det dubbla eller tredubbla. Väldigt positivt överaskad.
Tänker att läsningen kan vara av intresse för någon som funderar men är rädd för den eventuella kostnaden.