Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tapetsera på brädvägg  (läst 2654 gånger)

palledansk

  • Inlägg: 161
    • Värmland
Tapetsera på brädvägg
« skrivet: 18 feb-23 kl 12:41 »
Tips och råd önskas.
Skall tapetsera på brädvägg, ej spontat vägg, springor mellan bräderna
Tretex,spackel, covertapet?
Skall inte bygga för mycket ut i rummet.
Ca 11 m2 är rummet
Verus Amiqus est tamquam alter idem!

ärt

  • Inlägg: 832
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Tapetsera på brädvägg
« Svar #1 skrivet: 18 feb-23 kl 13:01 »
 Här var ett rum som skulle tapetseras. Det var väggar av brädor från rivningshus. Spåntade sådana. Vi tapetserade först tidningspapper och sedan tapet på detta. Ville med tidningspappret få lite mer jämt och lättare att få upp tapeten. Resultatet ser nu inte bra ut. På många ställen är tapeten sprucken från golv till tak trots att underlaget var gammalt o tort.
 Vid nästa tillfälle då flera rum skulle göras i ordning förarbetade vi med spännpapp. Det är en betydligt mer omständig process men med ett fint resultat som håller sej och man får fin akustik i rummet.
 Metoden går ut på att man fäster medels spik el klammer våta/fuktade pappersvåder som vid torkning spänner sej. Skarvarna där spik/klammer sitter får en extra remsa över sej.
 Där finns mycket litteratur o filmer om hur man gör detta.
Skulle jag hamna i samma läge igen kommer jag att välja spännpapp.
 Lycka till med ditt rum.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16951
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Tapetsera på brädvägg
« Svar #2 skrivet: 18 feb-23 kl 19:33 »
Pappspänn... 
Blir skitbra.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Tapetsera på brädvägg
« Svar #3 skrivet: 18 feb-23 kl 20:27 »
du har flera alternativ, pappspänna på gammalt vis. gipsvägg och där finns ju en 6 mm renoveringsgips att ta till som alltså inte bygger så mycket. Vanligt vägg gips bygger 13 mm. Faktum är att en pappspänd vägg bygger mer. Annat skivmaterial typ masonit. Nackdel är att masonit kan röra sig vid varierad luftfuktighet. Att klistra något direkt på en brädvägg brukar inte funka då brädor rör sig i takt med huset i fuktighet. Därför är också någon typ av spackel inte aktuellt. Vill du ha ett skivmaterial som isolerar så finns fortfarande tretex i marknaden. En cellulosaskiva använd sedan 30-talet.
Gips är det material som är mest orörligt ,enkelt att sätta upp,relativt miljövänligt samt vänligt för huset oavsett.

Tiomilaskogen

  • Inlägg: 292
    • Dalarna
SV: Tapetsera på brädvägg
« Svar #4 skrivet: 19 feb-23 kl 07:39 »
Förr i tiden använde man schabloner på brädväggarna för att få det att se ut som tapeter när man inte hade råd att köpa.
Kan det vara något för dig? Det är inte enkelt att slippa sprickor i material som rör sig.

palledansk

  • Inlägg: 161
    • Värmland
SV: Tapetsera på brädvägg
« Svar #5 skrivet: 19 feb-23 kl 08:34 »
Tack för tips.
Spännpapp, är det direkt på brädväggen?
Just nu lutar det år tretexen.
Lumppapp och sedan tapeter har någon erfarenhet av det?
Verus Amiqus est tamquam alter idem!

Skogsvilde

  • Inlägg: 16951
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Tapetsera på brädvägg
« Svar #6 skrivet: 19 feb-23 kl 12:35 »
Tack för tips.
Spännpapp, är det direkt på brädväggen?
Just nu lutar det år tretexen.
Lumppapp och sedan tapeter har någon erfarenhet av det?
Man sätter reglar runt om väggen.
Sedan blöter man pappen och spikar upp den.
När den sedan torkar blir det helt slätt.

Tretex funkar också jättebra.
Tänk bara på att ha på mycket tapetklister då den suger som en svamp.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

palledansk

  • Inlägg: 161
    • Värmland
SV: Tapetsera på brädvägg
« Svar #7 skrivet: 19 feb-23 kl 12:38 »
Ok, tack
Verus Amiqus est tamquam alter idem!

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Tapetsera på brädvägg
« Svar #8 skrivet: 19 feb-23 kl 12:58 »
Tack för tips.
Spännpapp, är det direkt på brädväggen?
Just nu lutar det år tretexen.
Lumppapp och sedan tapeter har någon erfarenhet av det?
Det finns flera bra filmer på youtube om hur man pappspänner en vägg.  man bygger först en ram med reglar uppe o nere samt i hörnor där man spikar fast pappen. Pappen skall vara fuktad och man använder spikremsor (dubbelvikt papp) som man lägger ytterst på pappen och spikar igenom. detta för att spiken som skall ha stora skallar (pappspik) inte skall gå igenom papperet när det torkar. Spikas tätt. Skarvar mitt på väggen limmas ihop. Pappen skall INTE spikas mitt på eller i vägg ,bara i ram.Dock vet jag många som även sätter reglar i skarven mellan pappen och där spikas det i varje skarv. regeln fästas i ramen ,INTE i väggen.  Det blir som ett trumskinn utanpå befintlig vägg med en luftspalt bakom. Krävs lite övning för ett bra resultat. Men användes med bra resultat innan det tillverkades skivmaterial där masonit o tretex var först på banan. Pappen kan sedan tapetseras eller målas.
tretex kan vara lite ruggig yta. Innan det fanns spackel användes tidningspapper som klistrades på tretexen för att få en jämnare yta. ovanpå tidningspapperet tapetserades det. Idag kan man använda både spackel eller renoveringstapet istället. Väljer man en tapet med struktur kan det gå att tapetsera direkt på tretex. Dock bör man spackla spik/skruvskallar o fogar.
Lumppapp med tapet är relativt vanligt idag i gamla hus. Dock rör sig fortfarande brädväggen och kommer att beroende på årstid göra väggen ojämn.

fri

  • Inlägg: 2550
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Tapetsera på brädvägg
« Svar #9 skrivet: 19 feb-23 kl 23:54 »
Tips och råd önskas.
Skall tapetsera på brädvägg, ej spontat vägg, springor mellan bräderna
Tretex,spackel, covertapet?
Skall inte bygga för mycket ut i rummet.
Ca 11 m2 är rummet
Om du redan har en brädvägg att spika i så jag tycker jag du ska använda Gysinges instruktion  för pappspänning(hittas lätt på nätet) lyssna inte på de på detta forum självutnämnda experter som hävdar att du behöver regla ut väggen, det är bara extra kostnader och arbete och du kommer att förlora golvyta.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Tapetsera på brädvägg
« Svar #10 skrivet: 20 feb-23 kl 01:24 »
Här har vi spännpapp i taket i hälften av rummen, och det är ju fint till dess någon gör ett hål. Skulle inte vilja ha det på väggarna, känns känsligt.

I huset jag växte upp i var det tretex på brädvägg (men spontad) i finrummet. Den tapeten sitter fint fortfarande.

ärt

  • Inlägg: 832
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Tapetsera på brädvägg
« Svar #11 skrivet: 20 feb-23 kl 11:47 »
Om du redan har en brädvägg att spika i så jag tycker jag du ska använda Gysinges instruktion  för pappspänning(hittas lätt på nätet) lyssna inte på de på detta forum självutnämnda experter som hävdar att du behöver regla ut väggen, det är bara extra kostnader och arbete och du kommer att förlora golvyta.
Håller med Fri om att fästa pappen direkt på brädväggen. Kan inte se vitsen med distans till själva brädvägg om inte för att få vägg i lod eller på annat sätt räta ut. Med distans bli det lite jobbigt/konstigt att fästa en tavla eller liknande på väggen.
 Dock håller jag inte med om "självutnämnda experter". Har vid flera tillfällen fått goda råd av Malarmaster och är tacksam för dessa.

 I hus jag rivit har jag vid några tillfällen funnit tapet direkt på bräder och skiftesverks plank. Kunde inte avgöra om tapeten var riven el hel. Där är ju en skillnad förr o nu gällande temperatur o luftfuktighet i husen. Det kanske klarade sej från att tapeten revs sönder på längd eller tvärs beroende på väggkonstruktion.

 Vad jag ser som intressant när det gäller tretex på vägg är hur man fäster den om man har en tanke på att kunna återvinna materialet i nästa skede. Upplever att gips hör till slit o släng. Omöjlig att få bort hel. Har sett ställen där tretexen blivit återvunnen. Upplever att allt som i dag fästs med skruv kommer bli svårare att återvinna. Ser det inte som något plus.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Tapetsera på brädvägg
« Svar #12 skrivet: 20 feb-23 kl 19:04 »
Tretex är ju fint att energiåtervinna.

Så länge man låter bli rostfri skruv så tycker jag det fungerar rätt bra med skruv.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Tapetsera på brädvägg
« Svar #13 skrivet: 20 feb-23 kl 20:52 »
Om du redan har en brädvägg att spika i så jag tycker jag du ska använda Gysinges instruktion  för pappspänning(hittas lätt på nätet) lyssna inte på de på detta forum självutnämnda experter som hävdar att du behöver regla ut väggen, det är bara extra kostnader och arbete och du kommer att förlora golvyta.
vitsen med ramen är att väggen då står fri från befintlig och INTE kommer att röra sig. Spikas direkt i brädväggen får du problem med veck i hörnor och i värsta fall sprickor pga spänningar mitt på väggen. Har åtgärdat åtskilliga hus som spikat direkt i vägg. Byggt ramverk och det har sedan hållt. Blir dessutom lite stött, jag är ingen självutnämnd expert utan utbildad byggnadsvårdare,målarmästare med inriktning på äldre måleri och har 40 års erfarenhet av just äldre bebyggelse och dess metoder genom århundranden.Har hela väggen full av certifikat.  Ramverk användes i alla kvalitetsbyggen. Metoden att spika papp direkt på brädvägg,timmervägg är fattigmans version då man inte anlitade yrkesfolk. Ingen metod jag rekommenderar då den får följdproblem. Och om man vet om det varför anbefalla  den?

fri

  • Inlägg: 2550
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Tapetsera på brädvägg
« Svar #14 skrivet: 21 feb-23 kl 12:53 »
vitsen med ramen är att väggen då står fri från befintlig och INTE kommer att röra sig. Spikas direkt i brädväggen får du problem med veck i hörnor och i värsta fall sprickor pga spänningar mitt på väggen. Har åtgärdat åtskilliga hus som spikat direkt i vägg. Byggt ramverk och det har sedan hållt. Blir dessutom lite stött, jag är ingen självutnämnd expert utan utbildad byggnadsvårdare,målarmästare med inriktning på äldre måleri och har 40 års erfarenhet av just äldre bebyggelse och dess metoder genom århundranden.Har hela väggen full av certifikat.  Ramverk användes i alla kvalitetsbyggen. Metoden att spika papp direkt på brädvägg,timmervägg är fattigmans version då man inte anlitade yrkesfolk. Ingen metod jag rekommenderar då den får följdproblem. Och om man vet om det varför anbefalla  den?
Jag ber om ursäkt om du malarmaster blir stött men TS vill ju ha ett förslag som inte bygger ut för mycket i rummet, det gör varken Tretex eller  Mr Byggnadsvård, byggnadsantikvarien Gudmundssons väldokumenterade 'Gysinges modell' med spännpapp direkt på väggens brädor 
Om man vill spara yta och inte spika direkt på väggen kan man möjligtvis spänna pappen mot läkt eller glespanel men en extra regelvägg tar onödig plats och det lär bli extra tydligt när golvytan är begränsad som i detta fall.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Tapetsera på brädvägg
« Svar #15 skrivet: 21 feb-23 kl 18:39 »
Ramverk användes i alla kvalitetsbyggen. Metoden att spika papp direkt på brädvägg,timmervägg är fattigmans version då man inte anlitade yrkesfolk. Ingen metod jag rekommenderar då den får följdproblem. Och om man vet om det varför anbefalla  den?
Men blir det inte ett rum du får gå i som om du vore i en porslinsbutik?

ärt

  • Inlägg: 832
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Tapetsera på brädvägg
« Svar #16 skrivet: 21 feb-23 kl 19:03 »
 När här beslöts att sätta spännpapp på väggen var anledningarna:
  Återanvändbart, det går att skära ner våderna (blir dock smalare) de anda materialen gips o tretex svåråtervunna. lättare att komma
     ner till brädlagret
  Den fina ljudbild jag upplevt i ett sådant rum.
  Att få pröva o lära nått för mej nytt.

 Den fina ljudbilden uteblev (eller i varje fall ej så märkbar). Detta har jag nu förstått beror på att jag valde fattigmans varianten (fästa spännpapp direkt på vägg) Den ännu fattigare varianten med att tapetsera direkt på brädvägg gav lärdom.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Tapetsera på brädvägg
« Svar #17 skrivet: 21 feb-23 kl 19:53 »
Tretex ger ju ett lite mjukare ljud, och den är förlåtande när barn far in i väggen med huvudet före.

Vet ju inte riktigt hur bra det går på brädvägg, men något jag vill prova är lerklining, och då med mycket fibrer i. Det blir en vägg som går att ha naturell, målad eller tapetserad.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Tapetsera på brädvägg
« Svar #18 skrivet: 22 feb-23 kl 09:50 »
Men blir det inte ett rum du får gå i som om du vore i en porslinsbutik?
Jag förstår inte hur du menar. .väggar påverkas väl inte av hur du går?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16951
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Tapetsera på brädvägg
« Svar #19 skrivet: 22 feb-23 kl 10:56 »
Jag förstår inte hur du menar. .väggar påverkas väl inte av hur du går?
Kan det vara så att personen ägnar sig åt parkour?

Jag har sett ett gäng pappspända väggar och det ser väldigt snyggt och stiligt ut.
Så det kan nog ha varit i det som varit finrummet.
 
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

javill

  • Inlägg: 11391
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Tapetsera på brädvägg
« Svar #20 skrivet: 22 feb-23 kl 12:12 »
Här finns det tretex, masonit och gips (både vanlig och renoverings-) under tapeterna. Det finns även en hörna som är pappspänd, resten av det rummet har de satt upp tretex. Mest sprickor är det i tapeterna på tretex i största rummet. Är väl också där timmerväggarna under rör sig mest.
I ett av rummen var det tretex och tjock gips som vi tog bort på alla väggar utom ytterväggen. Satte masonit istället som vi sedan satte lumppapp på som målades med äggoljetempera. Inga sprickor i den väggen på sju, åtta år. 
Det verkar vara olika med om man tycker att masonit är ok eller inte. För oss har det funkat bra eftersom vi skulle göra det själva. Det var dotterns rum så hon och jag gjorde det tillsammans och pappspänning kände vi att vi inte skulle reda ut. Oavsett så tror jag det skulle gå bra att tapetsera de väggarna ifall vi skulle vilja det.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Tapetsera på brädvägg
« Svar #21 skrivet: 24 feb-23 kl 12:46 »
Jag förstår inte hur du menar. .väggar påverkas väl inte av hur du går?

Har man barn så händer det lätt att de rör väggarna även om en vuxen bara går på golvet. Studsa en boll, sätta emot en armbåge mm. I ett av rummen med spännpapp i taket här är det hål efter en liten hård studsboll och en gummiproppspil till någon leksakspistol.

I ett finrum, eller om bara vuxna bor där, så kan det väl fungera, men tavlor blir väl svårare att placera?

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Tapetsera på brädvägg
« Svar #22 skrivet: 24 feb-23 kl 21:09 »
Inte. Man gör bara som man gjorde förr. Antingen i lina från takllist eller från en monterad tavellist vid taket. precis som man fortfarande gör t.ex på gallerier. Sedan är det så att utrymmet bakom pappen på ett ramverk är 2,5 till 3 cm och det brukar ge efter utan att gå sönder vid tillfällig belastning. tror inte man hade ouppfostrade ungar förr så väggar brukade klara sig. Llagning är i vilket fall oerhört enkel,en liten laglapp ovanpå hålet....

fri

  • Inlägg: 2550
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Tapetsera på brädvägg
« Svar #23 skrivet: 24 feb-23 kl 21:40 »
Sedan är det så att utrymmet bakom pappen på ett ramverk är 2,5 till 3 cm och det brukar ge efter utan att gå sönder vid tillfällig belastning.
Då verkar ju du använda läkt och inte reglar..
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Tapetsera på brädvägg
« Svar #24 skrivet: 25 feb-23 kl 20:30 »
Det beror ju på vilket håll du sätter regeln. Belastningen tas ju bäst upp om den sitter på högkant.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Tapetsera på brädvägg
« Svar #25 skrivet: 25 feb-23 kl 21:31 »
Om ungar som leker inne är ouppfostrade eller ej är nog en annan fråga, jag föredrar i alla fall robusta väggar.

De lappar som sitter i taket här är väl inte så fula, men de syns... Påminner mig om en bit silvertejp som rostlagning på en bil.


Från ordlistan i Träforsk "Regel Sågat eller dimensionshyvlat virke i tjock­lekar inom 34 – 50 mm och bredder inom 70 – 150 mm", så jag antar att fri menar att du inte får plats med en regel bakom pappen.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Tapetsera på brädvägg
« Svar #26 skrivet: 25 feb-23 kl 23:25 »
Det beror ju på vad du väljer som regel. Eller? Har egen såg o väljer själv dimension.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Tapetsera på brädvägg
« Svar #27 skrivet: 26 feb-23 kl 01:31 »
Jojo, i den vidare definitionen, men i snickarvärlden är det en regel om den har vissa dimensioner. Det är också skillnad på en bräda och en planka, oavsett om du har en egen såg.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

482 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser