Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur tar jag tillvara på kyckling kött.  (läst 1691 gånger)

Sunny22

  • Inlägg: 1
    • Södermanland
Hur tar jag tillvara på kyckling kött.
« skrivet: 08 aug-22 kl 15:50 »
Hej,
Lusig rubrik, det är så att jag ska ut i skog och mark, men har en massa kycklingben och filer som jag skulle vilja göra något med för att ta med ut död för att spara pengar och inte få massa waste.

Finns det några bra tips därute?

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
SV: Hur tar jag tillvara på kyckling kött.
« Svar #1 skrivet: 08 aug-22 kl 22:35 »
Jag har bakad kyckling i ugn och har haft det i dagar utan kylskåp under sommar hetta och det var också på en roadtrip. Jag bakade två stycken hel kyckling, en väldigt torrare variant av "roasted chicken masala" och gjorde portioner av endast köttet så att jag kunde äta det medan jag körde. Men sedan kom jag på att om jag hade gjort strimlor innan bakningen hade jag kunnat ha det betydligt längre tid, ungefär som rökt kött.

Apropå rökt! en sommar grillade jag en köpt fransyska i en klotgrill (ingen komplicerad impa på grannskapet variant utan en helt vanlig billig som jag köpte begagnad på en loppis) hursomhelst, av olika anledningar glömde jag bort grillen helt och den låg där den var och senare på sen hösten när jag skulle ställa grejer undan inför vintern hittade jag köttet där av en slump, voila! fransyskan hade blivit som "Maldives fish" (googla gärna) man kunde ha den under rumstemperatur hur länge som helst. Om det funkar för kycklingkött också är ditt "problem" löst bara så där. Lycka till!     

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Hur tar jag tillvara på kyckling kött.
« Svar #2 skrivet: 08 aug-22 kl 23:17 »
En kamrat som rider långt i sommarvärmen brukar ha rökt kött av olika djur med sig hängande i sadeln. Om köttet blivit av med vätska håller det sig bra i värmen.

esten

  • Inlägg: 2316
    • -
SV: Hur tar jag tillvara på kyckling kött.
« Svar #3 skrivet: 08 aug-22 kl 23:31 »
Jerky och biltong är 2 varianter av torkat kött som brukar tas med på resor för att det håller länge även i värme. Finns många recept på nätet med olika kryddningar.

lasseis

  • Inlägg: 21
    • Dalarna
SV: Hur tar jag tillvara på kyckling kött.
« Svar #4 skrivet: 10 aug-22 kl 08:35 »
Brukar göra konserv av kyckling då håller den sig flera år utan kyla

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Hur tar jag tillvara på kyckling kött.
« Svar #5 skrivet: 17 aug-23 kl 07:45 »
Kyckling låren röker jag hårt så det blir en produkt liknande torkat renkött. Brukar röka till bekanta för älgjakten.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

538 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser