Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Koka egen slamfärg, men blå/grå?  (läst 1182 gånger)

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
Koka egen slamfärg, men blå/grå?
« skrivet: 19 jun-22 kl 09:45 »
Jag funderar på om jag ska prova koka egen slamfärg till förrådet. Jag vill dock ha en blå-grå färg för att macha resten av husen på tomten. Nån som vet vad man borde använda för mineraler och pigment till en sån färg?

Funderar också på om man ska blanda i extra "gift", typ boracol kanske? Zink och koppar lär också ha bra egenskaper. Kopparhydroxid eller kopparsulfat kanske. Möjligen alla tre. Vet inte om det finns färdiga blandningar att köpa, men färg har jag sett finns. Men det skulle va intressant å koka eget...

Slutligen undrar jag, är det för sent att måla i år, jag tror inte jag blir färdig med hela huset före i juli nån gång senast. Kanske bäst att låta det stå omålat över vintern? Vissa säger det ska va bäst.

Men helst vill ja ha det färdigt målat så kommungubben kan hit och inspektera så jag får avsluta den processen.

torbjorn

  • Inlägg: 13745
    • Medelpad
SV: Koka egen slamfärg, men blå/grå?
« Svar #1 skrivet: 19 jun-22 kl 11:22 »
Slamfärger går bra att måla även fram på hösten. Så länge det är uppehållsväder och frostfritt så är det inga större problem.

borsdorfer

  • Inlägg: 338
    • Skåne
SV: Koka egen slamfärg, men blå/grå?
« Svar #2 skrivet: 19 jun-22 kl 12:26 »
Tyvärr är det så att blåa färgpigment är ganska dyra.
Grått går lätt att åstadkomma. Blanda svart och vitt. Exempelvis "svart falu rödfärg" blandat med en hemmagjord slamfärg med zinkvitt + titanvitt som pigment

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Koka egen slamfärg, men blå/grå?
« Svar #3 skrivet: 19 jun-22 kl 18:03 »
Undrar hur färgningen med kopparsulfat åldras?

Lite lurigt om det blir en nyans man inte gillar efter något år med sol och regn...

ManPåGården

  • Inlägg: 111
  • Har frys och källare full efter sommar och höst.
    • Småland
SV: Koka egen slamfärg, men blå/grå?
« Svar #4 skrivet: 19 jun-22 kl 22:16 »
Jag kör bara med kopparsulfat för att hålla mögelprickar bort. Det är tillräckligt. Tänk kemi om du blandar,   Det blir nya föreningar. Så då kan det bli saltutfällningar som inte är verksamma.
Älskar Natur dans Uppfinningar och människor

eco-kalle

  • Inlägg: 90
    • Skåne
SV: Koka egen slamfärg, men blå/grå?
« Svar #5 skrivet: 20 jun-22 kl 04:35 »
Hej ,ja låter bra tt kopparsulfat håller mögelprickar borta men de går inte blanda med vad som helst för att få annan nyans , men vad blandar du kpparsulfat med för att få en hållbar färg ,,

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Koka egen slamfärg, men blå/grå?
« Svar #6 skrivet: 20 jun-22 kl 05:51 »
Jag kör bara med kopparsulfat för att hålla mögelprickar bort. Det är tillräckligt. Tänk kemi om du blandar,   Det blir nya föreningar. Så då kan det bli saltutfällningar som inte är verksamma.

Kopparhydroxid kanske är bättre än ur den synpunkten. Ren gissning.

ManPåGården

  • Inlägg: 111
  • Har frys och källare full efter sommar och höst.
    • Småland
SV: Koka egen slamfärg, men blå/grå?
« Svar #7 skrivet: 20 jun-22 kl 19:39 »
Kokar egen rödfärg på pigment. Blandar 100g koppsulfat till typ 80 liter. Blir lite mörkare, köper ett ljusare pigment. Så jag tycker att jag fått till del.
Älskar Natur dans Uppfinningar och människor


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

742 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser