Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Roterande kompost  (läst 4460 gånger)

Skogsvilde

  • Inlägg: 16934
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Roterande kompost
« Svar #20 skrivet: 01 jul-22 kl 14:52 »
Jag lägger sånt där strö för utedass ibland. Gräs kanske man kan lägga, men typ inga kvistar å sånt. Tar för länge å brytas ner.
Årsskott bryts ner jäkla snabbt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Roterande kompost
« Svar #21 skrivet: 16 jan-23 kl 09:45 »
Under vintertiden kan vi konstatera att kompostens isolering är undermålig, den fryser lätt och komposterar inte längre då, den blir också svår att tömma. De små luckorna är också jobbiga att tömma genom och att fylla på.

Vi är inte vidare nöjda med denna kompost. Den gamla komposten gjorde ett bättre jobb under vintern även om den frös till sist vid riktigt kallt väder.

Osäker vad vi borde ha för kompost i framtiden. Joraform, en Biolan eller en gammal frys?

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Roterande kompost
« Svar #22 skrivet: 16 jan-23 kl 20:21 »
Vår hushållskompost består av lekablock (lättklinker) som är staplade i en fyrkant, så det blir ett hål i mitten. I botten är det betongskivor. Den fungrerar bra. Den blev billig och har hållt bra.
kretslopp

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Roterande kompost
« Svar #23 skrivet: 17 jan-23 kl 15:02 »
Blir ju mycket väsen för lite ull, men en extra huva över den och frånluften från huset in i den... Men FTXn tar väl den mesta värmen hos Dennis.

Eller ha den inne. Undrar hur mycket en sådan luktar? Det finns ju bostadsföreningar som har stora roterande komposter i halvuppvärmt skjul.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Roterande kompost
« Svar #24 skrivet: 17 jan-23 kl 18:26 »
Både lukt och en bättre balans i komposten kan du få genom att sänga i ett par nävar träpellets. Hur många varv och hur ofta brukar du snurra din kompost?
kretslopp

fri

  • Inlägg: 2542
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Roterande kompost
« Svar #25 skrivet: 17 jan-23 kl 19:09 »
Både lukt och en bättre balans i komposten kan du få genom att sänga i ett par nävar träpellets. Hur många varv och hur ofta brukar du snurra din kompost?
Har pelletsen några fördelar i komposten som vanligt hemmaproducerat sågspån inte kan tillföra?
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Roterande kompost
« Svar #26 skrivet: 17 jan-23 kl 19:28 »
Inte vad jag vet. Men för den som inte har egen spån är det ett alternativ.
kretslopp

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Roterande kompost
« Svar #27 skrivet: 17 jan-23 kl 21:48 »
Om man tänker på hur fort vissa träd bryts ned så skulle jag vilja ha asp eller björkspån. Träpellets är väl oftast gran eller tall?

fri

  • Inlägg: 2542
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Roterande kompost
« Svar #28 skrivet: 18 jan-23 kl 09:44 »
Inte vad jag vet. Men för den som inte har egen spån är det ett alternativ.
Absolut, men förhoppningsvis inte ett förstahandsalternativ nu när bränslepellets har blivit dyr och svår att få tag på.

Att blanda torrt kolhaltigt mtrl i en blöt kompost är bra, löv, halm/bös eller nån skyffel torrt spån/bark från vedbogolvet är väl det första jag tänker på om man bor så att det finns naturligt.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

fri

  • Inlägg: 2542
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Roterande kompost
« Svar #29 skrivet: 18 jan-23 kl 09:50 »
Om man tänker på hur fort vissa träd bryts ned så skulle jag vilja ha asp eller björkspån. Träpellets är väl oftast gran eller tall?
Ska man nu nödvändigt köpa pellets för att blanda i komposten borde halmpellets ha kort nedbrytningstid och vara betydligt lättare att skaffa än björk och aspspån för alla de som inte kapar sin egen ved.

Om man nu inte har nått emot tall och gran är kutterspån torrt och fluffigt och går att köpa i enstaka bal för den som behöver/vill köpa strömtrl till kompost.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Roterande kompost
« Svar #30 skrivet: 18 jan-23 kl 10:20 »
Halmpellets fungerar säkert bra, men även om man inte sågar sin egen ved så är det ju rätt lätt att svänga förbi någon som gör det och få hinkvis med spån som bryts ned lätt. Här sprutar det rena rama ympspånet ibland ;D Sågspånet har ju inget direkt värde även om man alltid försöker lägga det där det gör någon nytta.

Till skillnad från kutterspån och träpellets från gran och tall finns det sällan så mycket terpener och annat nedbrytningsstörande kvar i en sågspånshög som det regnat igenom på vedbacken.

Traesko

  • Inlägg: 1
    • Åland
SV: Roterande kompost
« Svar #31 skrivet: 11 feb-23 kl 22:39 »
Vad tråkigt att den inte var så bra, ser ju cool ut! Kom över en begagnad Joraform JK125 för något år sedan och är himla nöjd med den.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16934
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Roterande kompost
« Svar #32 skrivet: 12 feb-23 kl 15:00 »
Halmpellets fungerar säkert bra, men även om man inte sågar sin egen ved så är det ju rätt lätt att svänga förbi någon som gör det och få hinkvis med spån som bryts ned lätt. Här sprutar det rena rama ympspånet ibland ;D Sågspånet har ju inget direkt värde även om man alltid försöker lägga det där det gör någon nytta.

Till skillnad från kutterspån och träpellets från gran och tall finns det sällan så mycket terpener och annat nedbrytningsstörande kvar i en sågspånshög som det regnat igenom på vedbacken.
Terpener har ju dessutom oförskämt lätt för att omvandlas till gas och kan därför skyndsamt lämna festen så fort solen dyker upp.

För att spånen ska bidra till att förhindra nedbrytning så krävs det en hög koncentration.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Roterande kompost
« Svar #33 skrivet: 06 maj-23 kl 16:41 »
Den har börjat fungera bättre då det blir varmare om dagarna. Fast vi har haft en väldigt kall vår. Minusgrader ännu om nätterna. En annan sak jag märkte under tidiga våren då snön smälte så var det brunt runt den, det kommer in vatten och rinner ur den. Den skulle behöva tak. Men till hösten blir det nog en biolan eller nåt...

Dom skickade hem brev åt alla mellan Malax-Vasa-Korsholm och ännu längre norrut från Stormossen att vi måste fylla i om vi inte ska ha biokärl och vi måste deklarera att vi äger en sluten varmkompost eller tänker skaffa en. Dom har blivit tokiga i bioavfall här, Stormossen kör det genom bioreaktorer och gör biogas som bilar kan tanka så bioavfallet har blivit värdefullt.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16934
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Roterande kompost
« Svar #34 skrivet: 06 maj-23 kl 19:02 »
Även i Sverige har komposterbart blivit värdefullt.
Vi fick en sådan tunna, och har aldrig använt den.
Vi funderade på att tacka nej, men det skulle visst kosta pengar... Så den står tom.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Roterande kompost
« Svar #35 skrivet: 07 maj-23 kl 08:57 »
Jag använder den kommunala komposttunnan till sånt som jag inte vill ha i egen kompost med tanke på spridning av sporer mm. T ex äpplen som är angripna av monilia.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Roterande kompost
« Svar #36 skrivet: 07 maj-23 kl 10:02 »
Va roligt att din kompost fungerar bättre nu. Att den läcker vätska tror jag hör till.
kretslopp

fri

  • Inlägg: 2542
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Roterande kompost
« Svar #37 skrivet: 20 dec-23 kl 19:49 »
Men man kunde ev. hälla i extra fluff typ popcorn för intern isolering?
Såhär 1,5år efteråt undrar jag hur du tänkte, ska man importera majs och poppa för att lägga i komposten? Det lär inte vara bra för varken miljö,privatekonomin eller  handelsbalansen.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

von tratt

  • Inlägg: 1738
    • Skåne
SV: Roterande kompost
« Svar #38 skrivet: 20 dec-23 kl 22:06 »
Såhär 1,5år efteråt undrar jag hur du tänkte, ska man importera majs och poppa för att lägga i komposten? Det lär inte vara bra för varken miljö,privatekonomin eller  handelsbalansen.

Heh, ja, det var kanske inte ett förslag alldeles utan brister.
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

fri

  • Inlägg: 2542
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Roterande kompost
« Svar #39 skrivet: 20 dec-23 kl 22:13 »
Även i Sverige har komposterbart blivit värdefullt.
Vi fick en sådan tunna, och har aldrig använt den.
Vi funderade på att tacka nej, men det skulle visst kosta pengar... Så den står tom.
I Linköping kostar även det komposterbara/biogasavfallet mer än 3,5kr kilot att lämna i det avsedda insamlings kärlet.
Även om komposter/ roterande komposter kan upplevas dyrbara att köpa in kanske de snart tjänar in sej själva genom minskade kostnader för sophämtning?
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

358 gäster, 5 användare (2 dolda)
Anders Flix, addebadde, köksträdgård

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser